Tradícia výroby a vývoja automobilov na Slovensku nie je príliš bohatá,
napriek tomu as v minulosti vyskytlo niekoľko svetlých momentov, ktoré
ale postupom času upadli do zabudnutia.
Málo známa je skutočnosť, že jeden z prvých povojnových automobilov podľa
predpisov Grand Prix (F1) dielo konštruktéra Júliusa Kubinského vznikol na
Slovensku v Bratislave. Monopost s motorom Lancia sa zúčastnil viacerých pretekov,
okrem iných aj prvej povojnovej GP Česko-Slovenska v Brne. Koncom štyridsiatych
rokov sa J. Kubinský presťahoval do Brna, kde pokračoval v konštruktérskej práci.
Tu sa zrodil aj automobil JK 2500, poháňaný motorom Alfa Romeo z typu 6C 2500,
pričom z rovnakého zdroja pochádzala aj štvorstupňová prevodovka.
Možnosti výraznejšieho vývoja sa ale naskytli až začiatkom šesťdesiatych rokov.
1. 1. 1960 vznikol z Česko-Slovenských opravovní n.p. Orava závod Tatra Bratislava.
V tom istom roku začal svoju činnosť tiež Vývoj motorových vozidiel. Závod Tatra
Bratislava sa pripravoval na výrobu úžitkových derivácií T603, súčasne prebiehal
vývoj ďalších aplikácií.
Po výrobe funkčných vzorov malých užitkových automobilov na báze T603 začali v
polovici šesťdesiatych rokov riešiť návrh nástupcu T603. Výsledkom práce týmu
pod vedením šéfkonštruktéra Ing. Ivana Mičíka bol automobil T603 X. Práce bohužial
zastavili po výrobe prvého funkčného vzoru. Napriek jednoznačným úspechom v konštrukcii
automobilov musela Tatra Bratislava v roku 1969 ukončiť svoju činnosť.
Už v roku 1968 bol rozhodnutím ministerstva priemyslu zriadený Projekčno organizačný
ústav slovenského automobilého priemyslu. Jeho hlavnou úlohou bolo zavedenie licenčnej
výroby automobilov na Slovensku. Po širšom výbere zameranom na malolitrážny automobil
sa v roku 1969 trvalo prešlo k myšlienke automobilu s vyším objemom. Voľba rozhodla
o automobilke Alfa Romeo, ktorá práve koncom šesťdesiatych rokov rozširovala svoje
výrobné kapacity.
V roku 1969 bola Tatra Bratislava a VMV začlenené do národného podniku Omnia ako Závod
na vývoj automobilov. Podnik začal zabezpečovať prípravu licenčnej výroby. Začiatkom
boli skúšky vzoriek, najskôr automobilu Renault 6, potom už vozidiel Alfa Romeo,
konkrétne typu 1750 Berlina. Pre Česko-Slovenský trh bol ale určený derivát základného typu,
kde motor 1,8 litra nahradil menší motor 1,6 litra z Giulie.
V Bratislave boli na skúškach tri Alfy, zelená, biela a červená. Zelená s motorom 1,8 litra
plne zodpovedala pôvodnej talianskej špecifikácii a bola určená hlavne na reprezentačné účely.
Červená a biela, ktoré sa podrobili prípravným skúškam boli už vybavené plánovanými motormi 1,6 litra.
Náplňou skúšok boli prevádzkové testy, konštrukčno-technologické rozbory, ale tiež rozbory
nahraditeľnosti častí vozidiel a príslušenstva domácimi výrobkami.
Alfa Romeo rozbiehala v tom období stavbu svojho nového závodu v Pomigliano d´Arco pri
Neapole. Licenčná výroba sa mala odohrávať v bratislavskom závode postavenom podľa
talianskej predlohy.
Štastena však tomuto sľubnému projektu nepriala a tak skončil rovnako ako predchádzajúce
už v štádiu príprav.