1. 3. 2002

Ako prvé novinky z koncernu Fiat Auto.

Koncom minulého roka odstúpil z pozície predsedu predstavenstva Fiat Auto Roberto Testore, ktorého nahradil Giancarlo Boschetti, dovtedy prvý muž značky Iveco. Nasledujúce kroky boli skutočne razantné a zmenili dovtedajšiu štruktúru Fiat Auto. Nás alfistov zaujíma, že Alfa Romeo bola vyčlenená zo skupiny Fiat-Alfa-Lancia, čím vznikli (okrem ostatných skupín) dve nové, Fiat-Lancia a Alfa Romeo, obe samostatne hospodáriace so samostatným vývojom, obchodnou a marketingovou politikou.

Ďalší vývoj sa môže podľa analytikov uberať tromi smermi. Prvým je pričlenenie Alfy ku skupine Ferrari-Maserati (patriacej priamo pod Fiat a nepatriacej do aliancie GM-Fiat Auto) a tým vytvorenie analógie s Fordovou Premier Automotive Group. Druhý možný smer je presun Alfy priamo pod krídla GM a tretí uvažuje so zlúčením Alfy s iným silným partnerom, najpravdepodobnejšie BMW. Súčasná hodnota Alfy sa odhaduje na 3-3,5 bilióna euro.

Predchádzajúci šéf Testore plánoval narastajúcu ofenzívu nových typov a modelov. Na báze Alfy 147 malo vzniknúť „malé“ kupé s tradičným označením Sprint, s dvojlitrovým motorom s priamym vstrekom a výkonom 180-190 koní, GTV a Spider mali dostať nástupcov opäť klasickej koncepcie, teda so zadným pohonom, rovnako ako pripravovaný nástupca Alfy 166, Alfa 167, ktorá mala v rámci aliancie GM-Fiat Auto využívať spoločnú podlahovú plošinu s Oplom Omega novej generácie. Vrcholom malo byť „veľké“ kupé 2+2 s motorom V8 určené hlavne pre americký trh.

Ako sa tieto plány vyvinú ukáže budúcnosť, pozrime sa bližšie čo nás čaká bezprostredne.
Na Ženevskom autosalóne, ktorý sa začne 7. marca, budú hlavnou hviezdou na stánku Alfy špičkové modely GTA typov 156 a Sportwagon, ktoré už boli predstavené, tak len pre úplnosť, motor V6 má objem zväčšený na 3179 cm3, čo spôsobilo spolu s optimalizáciou konštrukčných detailov nárast výkonu na 250 koní pri 6200 1/min a krútiaceho momentu na 300 Nm pri 4800 1/min. To umožňuje okrem maximálnej rýchlosti 250 km/h aj zrýchlenie 0-100 km/h za 6,3 s. Zvonku je GTA spoznateľná podľa decentných aerodynamických doplnkov (spoiler pod nárazníkom vpredu a vzadu, prahové lišty), vnútri sa objavili hliníkové pedále, opierka ľavej nohy a modifikovaná prístrojová doska.



Rozmermi menšia, ale o to podstatnejšia je druhá novinka, nová generácia zážihových motorov označená JTS, čo znamená Jet Thrust Stechiometric, čiže stechiometrické vstrekovanie. Ako názov napovedá, motor má priame vstrekovanie paliva (benzínu) do valcov. To umožnilo zvýšenie výkonu dvojlitrového motora o 10% na 165 koní (121 kW) pri 6400 1/min a krútiaceho momentu o 14 % na 206 Nm pri 3250 1/min. S merným výkonom 82 koní/liter (60kW/l) predstavuje absolútnu svetovú špičku medzi podobne koncipovanými motormi. Vo väčšine režimov je spaľovaná zmes homogénna techiometrická, iba pri čiastočných zaťaženiach a otáčkach menších ako 1500 1/min je zmes chudobná a preto vrstvená. Nová 156-ka zrýchluje z 0 na 100 km/h za 8,2 s a ručička tachometra sa zastaví na 220 km/h. Vďaka novej technike je udávaná priemerná spotreba 8,6 l/100km. Po použití v kusovej výrobe v motoroch Ferrari v 50-tych rokoch je JTS prvou sériovou aplikáciou priameho vstrekovania v automobile talianskej proveniencie.
Mierne sa zmenili aj obidva vznetové motory JTD, obidva s variabilnou geometriou turbíny. Menší 1,9 má maximálny výkon 116 koní (85 kW), väčší 2,4 má 150 koní (110 kW). S ním ma 156 maximálnu rýchlosť 212 km/h, zrýchlenie 0-100 km/h zvláda za 9,4s a na 100 km si vypýta priemerne 6,6 litra nafty.
Modifikáciou detailov prešiel kompletný modelový rad 156, vo všeobecnosti ich spoznáme podľa spätných zrkadiel vo farbe karosérie a gumených pásov chrániacich nárazníky proti poškriabaniu. Okrem toho pribudla v detailoch zmenená prístrojová doska a možnosť objednať si satelitný navigačný systém.


Najväčšou „bombou“ so štylizovaným trojuholníkom, a verme, že aj celého autosalónu, bude určite zatiaľ bezmenná štúdia kupé 2+2 prezentovaná na stánku firmy Ital Design (nezabúdajme, že jeho šéf Giugiaro je autorom kupé Giulia Sprint GT/GTV, Alfetta GT/GTV a Alfasud Sprint). Napriek jednoznačnej štylistickej príslušnosti k milánskej značke (porovnajte s 6C 2500 Freccia d’ Oro...), pod kabátom to je s najväčšou pravdepodobnosťou všetko inak. S najväčšou pravdepodobnosťou preto, lebo známych parametrov je skutočne málo, ale nasvedčujú použitie konštrukčných skupín Maserati.

Poháňacie ústrojenstvo má usporiadanie Transaxle, to znamená prevodovka v bloku s rozvodovkou je umiestnená pri zadnej náprave. K tejto koncepcii sa Alfa vracia presne po desiatich rokoch (od ukončenia výroby Alfy 75), po jej takmer výlučnom používaní v 70-tych a 80-tych rokoch (od 1972 v Alfette). Šesťstupňová prevodovka je ovládaná elektrohydraulicky riadiacou jednotkou Magneti Marelli pochádzajúcou priamo z Ferrari F1 a v Alfe už ponúkanej pod názvom Selespeed (v Maserati ako Cambiocorsa).
Motor umiestnený za prednou nápravou je vidlicový osemvalec s uhlom medzi valcami 90O. Zverejnený zdvihový objem je 4254 cm3, publikovaný celkový počet ventilov 48 (to znamená 6 na valec) sa zdá skôr ako tlačová chyba. Alebo ?... Pre porovnanie, motor Maserati má 4244 cm3, štyri ventily na valec a 390 koní pri 7000 1/min, 450 Nm pri 4500 1/min.
Rozmermi, dĺžka 4390 mm, šírka 1890 mm a výška 1290 mm sa koncept radí skôr medzi „veľké kupé“ ako kompaktné športiaky, poskytuje miesto pre dve dospelé osoby a dve deti vzadu, ktorí sa dovnútra dostanú cez dohora sa vyklápajúce dvere.
Jazdné výkony zatiaľ zverejnené neboli, pre informáciu, Maserati Spyder (1720 kg, 4303 x 1822 x 1305 mm) dosahuje rýchlosť 290 km/h a zrýchlenie 0-100 km/h absolvuje pod 5 s.
A na záver slová Giorgetta Giugiara: „Navrhovali a konštruovali sme - zahŕňajúc prípravné štúdie - s uvažovaním sériovej výroby“
Verme tomu, že sa podarí !!!

14. 3. 2002

Štúdia kupé predstavená na Ženevskom autosalóne má meno Brera.







19. 3. 2002

O novom kupé Brera sú stále nové informácie aj keď niekedy veľmi protichodné. Tu je teda niečo z iného zdroja. Brera má pohon všetkých štyroch kolies bližšie nešpecifikovaným systémom „novej generácie“ (to ale takmer vylučuje usporiadanie transaxle – pozri vyššie). To spolu s uložením motora za prednou nápravou umožňuje rozdelenie hmotnosti na nápravy v pomere 50:50. Motor V8 podľa tohto zdroja pochádza priamo z produkcie Alfy a má už uvedené parametre. Robotizovaná prevodovka má šesť prevodových stupňov. Predstavená štúdia má karosériu vyrobenú z kompozitov spevnených karbónovými vláknami, samozrejme, že v prípade sériovej výroby sa dá očakávať skôr hliníková alebo oceľová konštrukcia. Podľa „dobre informovaných zdrojov“ by mala výroba tohto skvostu začať v roku 2004.
A nakoniec nieco priamo z talianskej tlače. Brera motor V8 s objemom asi 4 litre a usporiadanie transaxle.
Tak si vyberte



Dá sa odolať ?

21. 3. 2002

Na stánku dizajnérskej firmy Fioravanti na Ženevskom autosalóne sa objavila tiež pekná štúdia s názvom Alfa Vola.
Využíva motor z alfy GTA s výkonom 250 koní, ktorý je umiestnený vpredu pozdĺžne a poháňa zadné kolesá cez hnacie ústrojenstvo s usporiadaním transaxle, zadná náprava je typu DeDion, všetko pravdepodobne z nesmrteľnej Alfy 75, resp. jej športového derivátu Alfy SZ30.