Najskôr najhorúcejšia novinka z tlačových agentúr: Šéf Scuderie Ferrari Luca di Montezemolo plánuje odkúpiť Alfa Romeo, dcérsku spoločnosť koncernu FIAT.
"S Ferrari, Maserati a Alfou môžeme vybudovať kolos produkcie športových áut" povedal Montezemolo. "Ferrari sa nachádza na výslní prestížnych automobilov, Maserati je strednou triedou a Alfa Romeo by mala ako najnižšia trieda pre široké vrstvy obrovský potenciál na rast," povedal ďalej 53-ročný Montezemolo.
Šéf Ferrari sa nebojí krízy turínskej automobilky. "My sme od Fiatu nezávislí, pre Ferrari nehrozí žiadne nebezpečenstvo," ukončil Montezemolo.
Uvedená správa potvrdzuje úvahy prezentované aj na našich stránkach už začiatkom tohto roka, keď nový šéf FIAT Auto Giancarlo Boschetti prezentoval novú štruktúru koncernu. Spomínajúc na známu vetu Enza Ferrariho "zabil som svoju matku", ktorú povedal po prvom víťazstve monopostu Ferrari nad Alfou Romeo na GP Veľkej Británie 1951, rozmýšlam ako by na túto možnosť Commandatore zareagoval.
Druhá správa je nemenej atraktívna, aj keď tiež čiastočne ohlasovaná. 16. novembra vyhlásil šéf Alfy Daniele Bandiera, že Alfa Romeo plánuje vyrábať prestížne veľké kupé, odvodené od hviezdnej Brery, nazvané zatiaľ pracovne Evoluta. Pre sériovú výrobu podrobia kupé štylistickým zmenám dizajnéri z Alfa Centro Stile spolu s dizajnérmi z autorskej dielne Ital Design. Ako Bandiera uviedol: "Toto auto nie je priamou kópiou Brery, ale bude s ňou mať mnoho spoločného. Tvar je dnes veľmi dôležitý. Dizajn auta je dielom nášho Centro Stile v Arese. Dizajn je pre Alfu veľmi podstatný a preto vývojové centrum v Arese bude to hlavné a rozhodujúce pre nové Alfy Romeo."
Zaujímavosťou je, že kupé s rovnakým menom malo byť lákadlom na stánku Alfy Romeo na Parížskom autosalóne, ale po internom potvrdení sériovej výroby ho urýchlene nahradila známa Brera. Evoluta by sa mala dostať na cesty koncom roka 2004, alebo začiatkom roka 2005. Predpokladá sa výroba približne 1000 kusov, cena by sa mala pohybovať na úrovni 80 000 euro.
Nejasnosti sú zatiaľ okolo detailov konštrukcie automobilu, ktorý by mal byť priamym konkurentom Porsche 911. Brera bola postavená s využitím mechanických skupín Maserati Coupe, s novým motorom Ferrari V8. Je možné, že pod kapotou Brery sa objaví už dlhšiu dobu vyvíjaný motor V6 3,5 litra biturbo, odvodený od motora modelov GTA. Druhou možnosťou je použitie motora Maserati (Ferrari) V8, rovnako ako v prípade Brery. Podľa správ, Alfa tiež pokračuje s vývojom vlastnej verzie šesťvalca z koncernu GM, ktorý by mal mať v prípade použitia v Evolute objem 3,8 litra a dve turbodúchadlá. Každopádne sa predpokladá výkon na hranici 400 koní.
Jasno nie je ani v otázke, či bude mať kupé pohon iba zadných kolies, alebo všetkých štyroch. Podľa Bandieru Alfa vyvíja pre kupé úplne novú platformu s pohonom zadných kolies, s lichobežníkovými ramenami vpredu a viacprvkovým zavesením zadnej nápravy.
Samozrejmosťou má byť použitie robotizovanej prevodovky Selespeed. Maximálna rýchlosť kupé by mala dosahovať hranicu 300 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h by malo byť pod 5 sekúnd.
Nové kupé by malo byť prvým z fascinujúcich modelov, ktoré chce Alfa v budúcnosti uviesť na trh. Bandiera povedal: "Chcem vyvinúť a postaviť viac áut ako toto jedno ! Takéto typy sú mimoriadne dôležité pre image Alfy Romeo. Tieto autá snov nás privedú späť k milovaným superšportom Alfy z histórie."
Na tohtoročnej Bologna Motor Show predstaví Alfa Romeo projekt najsilnejšej Alfy 156. V zmysle tradícií bude označený 156 GTAm (m = magiorata = zväčšená). Ako názov napovedá o pohon sa bude starať motor z modelu GTA s objemom zväčšeným na 3548 ccm.
Alfa 156 GTAm je založená na tohtoročnom majstrovi Európy v triede cestovných vozidiel a vznikla s aktívnou účasťou firmy N-techology, športovej divízie Alfa Romeo. Zväčšenie objemu bolo dosiahnuté prevŕtaním motora na 97 mm a zväčšením zdvihu na 78 mm. Úpravy zabezpečili nárast výkonu na 300 koní pri 6800 otáčkach. Zosilnený výškovo nastaviteľný podvozok s novou geometriou a s tlmičmi Bilstein a pružinami Eibach bol vybavený zväčšenými brzdami a kotúčmi s priemerom 330 mm značky Brembo. Zmenšenie hmotnosti o asi 30 kg zabezpečili kompozitové blatníky a kapota. Prenosu sily na cestu pomáha samosvorný diferenciál s viskospojkou.
Karoséria sa podrobila detailným aerodynamickým zmenám zabezpečujúcim väčší prítlak, pod zadným nárazníkom ústi mohutný difúzor. Okrem zmien karosérie je 156 GTAm rozoznateľná podľa 19 palcových diskov s pneumatikami 235/35 ZR 19.
Dynamické parametre ani ďalšie parametre výrobca zatiaľ nezverejnil. Rovnako nie je známe či uvedený projekt bude základom malosériovej produkcie, alebo slúži iba na demonštráciu potenciálu Alfy. (alebo overenie motora pre Alfu Evoluta ?)
Na budúci rok ohlasované malé kupé Sprint (resp. 147 Sprint) využívajúce mechaniku Alfy 156 (aby bolo všetko jasné) by malo prísť na trh tak ako sa ohlasovalo, koncom budúceho roka. Karoséria navrhovaná štúdiom Bertone je štylisticky spriaznená s Alfou 147 GTA. Základným motorom bude pravdepodobne dvojliter JTS, vrchol ponuky bude V6 3,2 litra z modelov GTA. Ročná výroba by mala dosiahnuť asi 25 000 kusov.
Alfa 156 pre modelový rok 2004 vyznačujúca sa viacerými zmenami by mala byť predstavená už v júni budúceho roka. Karoséria bude mať modifikovanú prednú časť s výraznejšou maskou v štýle Alfy 147 a tiež väčšie otvory v nárazníku. Oba motory JTD dostanú štvorventilovú techniku a modernizovaný vstrekovací systém Multijet, vďaka čomu ich výkon stúpne na 140 (1,9 JTD) a 170 (2,4 JTD) koní. Ponuku obohatí tiež motor V6 s objemom 3,2 litra z modelu GTA s výkonom zníženým na 230 koní.
V súvislosti s pripravovaným vstupom na americký trh dostal v minulých dňoch zelenú aj jeden (pre Alfu) nezvyklý projekt. Alfa Romeo pripravuje výrobu automobilu kategórie SUV (Sport Utility Vehicle)
Alfa SUV bude v zmysle tradícií v športovom duchu a podľa slov predstaviteľov Alfy "nebude navrhnutá pre jazdu mimo spevnených ciest. Napriek tomu, že návrat Alfy na americký trh je plánovaný až na rok 2007, SUV sa očakáva už koncom roka 2005. V nadväznosti na dohody GM-Fiat o spolupráci bude využívať platformu GM theta, spolu so sesterskou Lanciou, ktorá sa naopak bude približovať klasickému "offroadu". Podľa slov Nevia di Giusta, produktového manažéra Fiat/Lancia hlavnou inšpiráciou pre nový typ bol niekoľko rokov starý návrh Giorgetta Giugiara na crossover na báze Lancie Dedra.
Na rozdiel od už rozbehnutého projektu SUV, vývoj novej generácie GTV a Spidera bol oficiálne pozastavený a vrátený na prepracovanie. Šéf FiatAuto Boschetti ako aj šéf Alfy Bandiera vyjadrili so súčasnými návrhmi nespokojnosť a nechali projekt zmeniť. Predpokladá sa že víťazný návrh by mal vzísť zo súboja Pininfarina versus Ital Design. Návrh Pininfarinu pre nový Spider je veľmi blízky jeho projektu Dardo, Ital Design predstavil kompletnú víziu modelov nástupcu Alfy 156, vrátane Spidera.
Výskumné centrum Fiatu Centro Ricerche Fiat dostalo za vývoj vstrekovacieho systému Common Rail od časopisu The Economist cenu za inováciu. Prvou generáciou Unijet bola ako prvá vystrojená Alfa 156, medzitým vyvinutá druhá generácia Multijet obohatí Alfy 147 a 156 od budúceho roka.
Alfa Romeo pripravuje veľkú ofenzívu. Celkovo chce na trh uviesť v najbližších piatich rokoch šestnásť nových produktov. Z toho šesť by malo byť modernizáciou súčasných modelov a desať úplne nových. Rozšírenie je potrebné hlavne s ohľadom na plány Alfy vstúpiť na americký trh.
Doplnené 11. 12. 2002:
Presne o rok, v decembri 2003 by mal byť predstavený zatiaľ posledný člen rodiny GTA, Alfa 166GTA. O jej pohon by sa mal starať motor V6 3548 ccm s výkonom 300 koní z práve predstavenej Alfy 156 GTAm. Predpokladá sa pohon všetkých štyroch kolies. 166GTA bude predstavená ako posledný model radu 166 po modernizácii v septembri 2003. Základnou pohonnou jednotkou inovovanej 166 by mal byť z Alfy 156 známy dvojliter JTS s výkonom 165 koní, nasledovaný motormi V6 s objemom 2,5 litra s výkonom 192 koní a 3,2 litra s výkonom 225 koní. Vrchol ponuky by mal byť spomínaný 3,5 liter GTA. Ponuku benzínových motorov doplnia dva vznetové 2,4 litra s výkonom 150 a 180 koní.
Na elimináciu konkurencie medzi malou 147GTA a drahšou a rovnako výkonnou 156GTA bude pravdepodobne taktiež koncom roka 2003 predstavená Alfa 156 GTA Evoluzione. Mala by sa odlišovať hlavne (už raz ohlasovaným) pohonom všetkých kolies. Pod kapotou by sa mal objaviť buď motor V6 3,5 litra zo 166 GTA, alebo priamovstrekový 3,2 liter JTS odvodený zo súčasnej 156 GTA. Ponuku motorov základných modelov doplnia priamovstrekové 1,6 JTS s výkonom 130 koní a 1,8 JTS s výkonom 150 koní.
Na budúci vývoj samotnej Alfy Romeo môže mať vplyv aj momentálne veľmi búrlivý a neustále sa meniaci stav v koncerne Fiat Auto. Výkonný šéf FiatGroup Gabriele Galateri di Genola (55 r.) včera (10.12) iba po piatich mesiacoch rezignoval na svoju funkciu. Paolo Fresco (69 r.), zastávajúci rovnaký post zostáva vo funkcii. Predpokladá sa, že Galateriho vo funkcii nahradí Enrico Bondi (67 r.), šéf poisťovacej spoločnosti SAI. Bondi je známy svojimi úspechmi pri reštrukturalizácii, resp. záchrane mnohých krízových spoločnosti ako napríklad Telecom Italia, chemického gigantu Montedison, alebo strojárskeho koncernu Gilardini.
Záchrana FiatGroup by sa mala odohrať bez prispenia aliančného partnera General Motors, ktorý sa po plánovanom odčlenení Alfy Romeo od FiatAuto vzdal predkupného práva na 80% akcií FiatAuto. To ale nemá vplyv na spoločný podnik Fiat/GM Powertrain, využívanie spoločných podlahových plošín a spoločné nákupy komponentov.
Podľa všetkých scenárov by sa teda Alfa Romeo mala stať súčasťou prestížnej skupiny Alfa-Ferrari-Maserati. O kapitálovú účasť v tejto skupine hneď prejavil záujem koncern Volkswagen. Predstavy o svojom podiele definoval ako "signifikantný, ale menšinový". Tieto špekulácie sú o to silnejšie, že Maserati včera (10.12.) potvrdilo, že vedie s Audi "výskumné rozhovory". "Chvíľami boli rozhovory s Audi o možnosti technickej a komerčnej spolupráce medzi dvoma spoločnosťami".
Doplnené 18. 12. 2002:
Krízové valné zhromaždenie Fiatu, ktoré sa uskutočnilo 16. decembra potvrdilo
vo funkcii Paola Fresca. Pre Alfu ako samostatnú divíziu to neprináša žiadne
podstatné zmeny. V prípade očakávaného predaja Alfy skupine Ferrari-Maserati
sa ako najväčšia komplikácia javia zložité majetkové vzťahy.
Alfa Romeo je plne vo vlastníctve Fiat Auto SpA, ktorý z 80% vlastní Fiat Group
a z 20% General Motors.
56% akcií Ferrari patrí spoločnosti Fiat Group, 34% talianskej investičnej banke
Mediobanca s predkupným právom Fiatu a zvyšných 10% vlastní Piero Ferrari, syn Enza.
Maserati patrí 100% spoločnosti Ferrari.
Vytvorenie novej spoločnosti je možné buď zlúčením Alfy a Ferrari, alebo vytvorením
novej spoločnosti s podielmi Alfy a Ferrari.
Hodnota Alfy Romeo sa odhaduje asi na 2,5 bilióna Euro. V novej spoločnosti by potom
Fiat vlastnil asi 77% akcií, 18% Mediobanca a 5% Piero Ferrari. K týmto trom hlavným
akcionárom by podľa analytikov mal okrem drobných akcionárov pribudnúť ešte jeden významný, očakáva sa Audi AG. Audi minulý týždeň potvrdilo záujem o technickú spoluprácu s Maserati.
Podľa slov prezidenta a výkonného riaditeľa Ferrari Lucu di Montezemola tento scenár napĺňa jeho predstavy a rozhodnutie je na akcionároch Alfy, teda Fiat Group a GM.
Piero Ferrari povedal: "Môj otec začal svoju kariéru v Alfe Romeo... a idea znovuzjednotenia Alfy a Ferrari by mohla znamenať tiež obnovenie kúsku histórie a tradície."
Prípadný vstup firmy Volkswagen do uvedenej spoločnosti by znamenal prínos technickej a komerčnej synergie pre spoločnosť združujúcu značky Alfa Romeo, Bugatti, Ferrari, Lamborghini, Maserati a možno tiež Bentley.
Toľko predpoklady, situácia vo Fiate sa mení každú chvíľu, takže je príliš skoro na ďalšie úvahy alebo hodnotenie.