Alfa odkladá návrat na americký trh
Daniele Bandiera, šéf Alfy, oznámil na tlačovej konferencii konanej pri príležitosti Bologna Motor Show, že návrat značky na severoamerický trh bol odsunutý s ohľadom na pokračujúcu expanziu na európskych a ázijských trhoch.
Pôvodný termín návratu bol plánovaný na rok 2007. Aj keď plánované modely by už v tom čase mali byť k dispozícii, chýbajúca sieť predajcov a špecifické legislatívne nároky spôsobili zastavenie projektu, hoci pravdepodobne nie definitívne. Predaj Álf sa očakával prostredníctvom dealerov GM, podobne ako sa pripravuje predaj Fiatov v rámci dealerskej siete Pontiac.
Nová stratégia zabezpečí Alfe viac síl pri presadzovaní sa na talianskom a ostatných európskych trhoch, ako aj na výrazne rastúcich ázijských trhoch. Napriek všeobecnému poklesu Alfa koncom roka na domácom trhu zväčšila počet predaných kusov a na európskom trhu zaznamenala medziročný rast 3%.
Nový koncept Alfa GT M-JET Autodelta na Bologna Motor Show
Závodné oddelenie Alfy N-Technology predstavilo na tohtoročnej Bologna Motor Show zaujímavý koncept nazvaný Alfa Romeo GT M-Jet Autodelta. Kupé odvodené od nového GT je poháňané dieselovým motorom 1,9 Multijet so vstrekovaním Common Rail najnovšej generácie. Od sériového súrodenca sa na prvý pohľad odlišuje po zem siahajúcim predným spojlerom z uhlíkového laminátu, nastaviteľným zadným prítlačným krídlom a výsostnými znakmi Autodelta.
Celá expozícia Alfy sa niesla v duchu jej opätovného víťazstva v šampionáte cestovných automobilov, s majstrovskou Alfou 156 GTA Autodelta sa predstavila kompletná paleta sériových modelov obohatená o hviezdu 8c Competizione.
Ohlasovaná sériová verzia Alfy 156 GTAm sa na stánku Alfy neobjavila, jej premiéru môžeme očakávať na jar v Ženeve.
Proti lietadlu nastúpila aj Alfa Romeo
Celý svet upútal jedenásteho decembra súboj Ferrari F2003-GA Michaela Schumachera a stíhačky Eurofighter talianskeho letectva. Duel sa uskutočnil pri príležitosti výročia vôbec prvej konfrontácie lietadla a automobilu.
Vtedy, ôsmeho decembra 1931 sedel za volantom Alfy Romeo 8C 2300 legendárny "lietajúci Mantovan" Tazio Nuvolari, proti nemu do kokpitu dvojplošníka Caproni 100 zasadol Vittorio Suster. Súboj sa odohral v Littoriu pri Ríme na trati dlhej 20 kilometrov. Do cieľa s náskokom púhych dvoch sekúnd prišlo vtedy ako prvé lietadlo.
V roku 1981 pri takomto súboji porazil Gilles Villeneuve za volantom Ferrari 126 Ck Turbo o viac než sekundu stíhačku F-104 Starfighter.
Spomienka na predvojnovú akciu sa odohrala o 11:40, presne hodinu po začiatku hlavného duelu. Tazia Nuvolariho za volantom Alfy Romeo 8C 2300 nahradil Massimiliano Stancari, proti nemu v lietadle Tiger Moth, ako náhrade za nedostupný Caproni nastúpil Stefano Rusconi. Súboj sa odohral počas štyroch kôl na, resp. nad letiskom Baccarini. Počas prvých troch kôl si držala vedenie Alfa, no v záverečnom kole sa na prvé miesto dostalo lietadlo a súboj s náskokom jednej sekundy vyhralo.
Technické údaje aktérov pôvodného súboja:
|
Alfa Romeo 8C 2300 |
Caproni 100 |
max. rýchlosť |
170 km/h |
165 km/h |
dĺžka |
4,7 m |
10 m |
šírka |
1,7 m |
8,33 m |
hmotnosť |
1000 kg |
800 kg |
Záverečné testy ETCC v réžii Tarquiniho a Alfy
Tohtoročná sezóna európskeho šampionátu cestovných automobilov FIA ETCC sa skončila záverečnými testami 15. a 16. decembra vo Valencii.
Aktuálny európsky majster Gabriele Tarquini dosiahol so svojou Alfou 156 GTA najrýchlejší čas 1:41:8 min., iba desatinu za ním zaostal s časom 1:41:9 Antonio Garcia v BMW 320i týmu Ravaglia Motorsport. Ani jednému z ostatných zúčastnených sa hranicu 1:42 pokoriť nepodarilo.
Súčasne s testami sa odohrali jazdecké skúšky týmu Oregon, nového týmu Alfy Romeo a Autodelty. Za volant druhej Alfy 156 GTA týmu Autodelta sa postupne posadili bývalý víťaz britského šampionátu cestovných automobilov Richard Rydell, aktuálny víťaz talianskej série Super Production Salvatore Tavano, juhoameričania Joao Paul Lima de Oliveira, Juan Manuel López a Augusto Farfus a André Couto z Macaa. Okrem nich dostala príležitosť osedlať Alfu ďalšia šestica jazdcov, Alessandro Balzan, Paolo Ruberti, Luca Rangoni a Michele Bartyan, ktorých v závere doplnili Tim Coronel a Pierre-Yves Corthals.
Alfa Romeo 156 1,9 JTD Multijet vytvorila svetový rekord
Už koncom leta dosiahla Alfa 156 1,9 JTD Multijet pri jazdách na okruhu Nardó v južnom Taliansku niekoľko svetových rekordov platných podľa FIA. Jediným známym je zatiaľ priemerná rýchlosť po dobu 12 hodín 208,447 km/h, ktorú dosiahla prakticky sériová verzia automobilu. Ostatné rekordy pravdepodobne ešte podliehajú schváleniu FIA a mohli by sa objaviť v tlačovej správe, ktorá sa čaká začiatkom roka 2004. O ďalších podrobnostiach budeme samozrejme informovať.
Variabilné časovanie Alfa Romeo má 20 rokov
Dominantné postavenie Alfy vo vývoji a konštrukcii je zrejmé z každého jej produktu. V roku 1983 sa pod kapotou nenápadného, ale o to dokonalejšieho sedanu Alfa Romeo Alfetta Quadrifoglio Oro objavila skutočne prevratná novinka.
Splnenie neustále sa sprísňujúcich emisných noriem by bez náročných technických riešení malo negatívny dopad na výkonnosť motorov. Už vtedy legendárny štvorvalec 2 x OHC bol preto vybavený komplexným elektronickým motormanažmentom Bosch Motronic a hlavne variabilným časovaním sacích ventilov, výsledkom vývoja milánskych inžinierov krytý niekoľkými patentmi. Pokles výkonu vynútený čistejšími exhalátmi kompenzovali zariadením, ktoré zmenou okamihu zatvorenia sacích ventilov zvyšovalo plniacu účinnosť motora a tým aj krútiaci moment, resp. výkon. Výrobca udával vďaka systému variabilného časovania nárast krútiaceho momentu o 20 %, výkonu o 10% a pokles priemernej spotreby dvojlitra z 12,6 na 9,8 l/100 km. Aj keď si motor napriek plneniu prísnejších emisných noriem zachoval rovnaký výkon ako jeho predchodca, nedosahoval ešte charakteristiku motorov s karburátormi, kde bola Alfa nedostihnuteľnou jednotkou. O prípravu zmesi v ostatných modeloch sa teda väčšinou stále starali povestné dvojité "webre" a "dell ortá".
Potenciál variabilného časovania sa výrazne prejavil o štyri roky neskôr keď Alfa predstavila motor 2,0 Twin Spark s výkonom 150 koní, opäť predstavujúci, ako inak, špičku vo svojej triede. Predvídavosť milánskych motorárov je zrejmá keď si uvedomíme, že až dnes, po dvadsiatich rokoch sa variabilné časovanie ventilov stáva bežnou súčasťou motorov.