Tohtoročný ženevský autosalón bude začiatkom ohlasovanej ofenzívy nových typov a modelov Alfy a tak jej stánok bude svedkom troch svetových premiér a tiež množstva nových verzií už známych typov. Okrem sériových modelov sa verejnosti predstaví tiež niekoľko závodných špeciálov a štúdií. Prezentácia Alfy 156 STC, ktorá v minulom roku získala svoj tretí titul majstra Európy a predtým tiež dva tituly majstra Talianska ukáže autá, ktoré po dobu piatich rokov nenašli na závodných okruhoch súpera.
Celá expozícia sa bude niesť v duchu novej komunikačnej stratégie "Beauty is not enough" zdôrazňujúcej prevahu obsahu nad formou. Zákazníci sú primárne lákaní talianskym štýlom a dizajnom, aby vzápätí objavili excelentnú konštrukciu a jazdné vlastnosti.
Športový kontext celej expozície je ideálny na pripomenutie si legendárnej Autodelty, založenej 5. marca 1963. Alfa Romeo oslávi narodeniny firmy, pripravujúcej pre ňu jej závodné autá. Dnes po 40 rokoch ohlasuje Autodelta svoj návrat a v sezóne 2003 bude na Európskych majstrovstvách cestovných automobilov nasadzovať Alfy 156 ETCC.
Pôvodné plány vyrábať pol milióna kusov ročne vedenie Alfy prehodnotilo, podľa novej stratégie chcú v roku 2003 vyrobiť tak ako po minulé štyri roky 200 000 kusov ročne a postupne zdvihnúť produkciu na 300 000 kusov v roku 2007.

Prvou veľkou novinkou v expozícii je Alfa GT Coupé, športovejší derivát Alfy 156, pôvodne ohlasovaný pod menom Sprint. Kupé karosované v Centro Stile Bertone ponúka originálny štýl v spojení so špičkovým výkonom a reprezentuje novú filozofiu športového ducha s prímesou komfortu a elegancie. Nová Alfa má za úlohu ponúknuť rovnaké uspokojenie z jazdy ako vysokovýkonné nekompromisné kupé bez negatív typických pre takto odvodené modely. Napriek tomu to nie je vyslovene "ostrý" model, ale skôr hodnotné kupé hltajúce vzdialenosti, presne v zmysle tradícií modelov Gran Turismo. O tom svedčí relatívne veľký batožinový priestor (väčší ako v Alfe 156) a miesto pre štyroch dospelých cestujúcich. S úspechom využíva výnimočné konštrukčné dedičstvo Alfy v celku inšpirovanom štýlom a citom talianskych majstrov. Štylisti tiež čerpali z obrovskej tradície Alfy Romeo, ktorá nám neraz priniesla modely, ktoré sa stali vo svojich triedach míľnikmi: Alfa 1900, Alfa Giulietta, Alfa Giulia a Alfa Alfetta.
So svojimi rozmermi, dĺžkou 4,48m, šírkou 1,76m a výškou 1,39m je Alfa GT Coupé agresívna no kompaktná (rázvor 2596 mm) s jednoznačným profilom umožňujúcim okamžitú identifikáciu.
Základom štýlu celého auta je predná maska vyjadrujúca silu a agresivitu. Tento dojem je umocnený obrovským čiernym nasávacím otvorom. Bočný profil evokuje solídne, dynamické a agilné auto. Kompaktná zadná časť len zdôrazňuje celkový dojem.
Vonkajší vzhľad je športový ako len Alfa môže byť a zdôrazňuje atribúty auta prejavujúceho sa ľahkosťou pri ovládaní a poskytujúceho nezabudnuteľné zážitky z jazdy. Mechanické komponenty boli odvodené zo základného modelu, Alfy 156. O pohon sa starajú tri štvorvalce vyznačujúce sa vo svojich objemových triedach najlepšími výkonovými parametrami. Benzínové motory zastupuje 140 koňový Twin Spark s objemom 1,8 litra a 165 koňový JTS - dvojliter s priamym vstrekom, silu Alfy medzi naftovými motormi dokumentuje 140 koňový JTD Multijet 16v s objemom 1,9 litra. Pre najnáročnejších zákazníkov je pripravený vo verzii GTA 250 koňový 3,2 V6 24V.
Alfa GT Coupé by sa na cestách mala objaviť koncom tohto roka.



Magnetom stánku bude určite štúdia Concept X, originálny model, ktorý znamená skutočný skok na medzinárodnej motoristickej scéne. Trh s automobilmi na voľný čas sa otvára a Alfa Romeo chce byť na ňom významným hráčom. Je jednoduché pochopiť, prečo obchodné oddelenie Alfy investuje toľko energie na splnenie tohto ambiciózneho cieľa. Chcú vytvoriť ďalšie elegantné športové auto ktorými je Alfa tak typická, ale zároveň mu dať celkom nový výraz. Concept X je komplexný a sofistikovaný súlad náznakov na tradície Alfy v sektore športových automobilov, obsahujúcim tiež atraktívne myšlienky zaoberajúce sa budúcnosťou a vývojom v segmentoch SUV a MPV.
Concept X nie je úplne prvá Alfa, ktorá si vie poradiť aj s nekvalitnou cestou. V päťdesiatych rokoch sa v malých sériách vyrábal nenápadný offroad Alfa Matta odvodený z Alfy 1900 a určený hlavne pre potreby polície a karabinierov. V deväťdesiatych rokoch prekvapila firma Bertone "autosalónovou" štúdiou Alfa Sport-Ut odvodenou od Alfy 145. Concept X je ale oproti svojim nepriamym predchodcom autom úplne iných dimenzií.
Zmes štýlov a designu reprezentuje zreteľné prelínanie (crossover) kultúr. Concept X je fúziou rozličných typov vozidiel. Kombinuje "off-roadové" vlastnosti charakteristické pre SUV (Sport Utility Vehicle) s jazdnými vlastnosťami a pôžitkom z jazdy charakteristickým pre kompaktné Alfy. Poskytuje tiež funkčný a variabilný priestor pre pasažierov typický pre MPV (Multi Purpose Vehicles) vďaka dômyselnému využitiu miesta a širokým možnostiam usporiadania sedadiel.
To všetko prichádza v nespochybniteľnom dizajne vytvorenom v domácom Alfa Centro Stile. Táto Alfa sa má cítiť ako doma na cestách európskeho veľkomesta, ale aj na nekonečných putovaniach púšťou. Všetky vlastnosti spĺňa auto s dĺžkou 435 cm, šírkou 186 cm a výškou 162 cm. Nielen rozmermi, ale aj črtami má byť Concept X vo svete jedinečný.
O konkrétnom technickom riešení panuje vzhľadom na mlčanlivosť samotnej Alfy zatiaľ veľa dohadov, ale všetky chýry naznačujú dva smery.
Podľa jednej skupiny zdrojov by mal byť crossover odvodený od ďalšej generácie Alfy 147 plánovanej na rok 2007. Druhá skupina zdrojov hovorí o odvodení od súčasnej Alfy 156.
Všetky zdroje sa zhodujú v jednom, Concept X bude poháňaný najsilnejšou sériovou pohonnou jednotkou alfy, motorom 3,2 V6 24V s výkonom 250 koní známym z ostrých verzií GTA. O prenos jeho sily na cestu sa postará elektronicky ovládaný permanentný pohon všetkých štyroch kolies. Prevodové ústrojenstvo bude vybavené tromi samosvornými diferenciálmi systému Torsen. Kolesá oboch náprav by mali byť zavesené na dvojitých priečnych ramenách. Priechodnosť terénom je zabezpečená kolesami na diskoch s priemerom 20 palcov.
Karoséria by mala mať štyri dvere a veko batožinového priestoru, ktorého okno sa bude dať otvárať nezávisle. Variabilná zadná časť karosérie bude mať vyberateľné zadné sedadlá a na mohutnom centrálnom tuneli môže nájsť miesto množstvo odkladacích priestorov. Priestor pre cestujúcich by mala prekrývať veľká presklenná strecha. Objem batožinového priestoru by mal dosiahnuť 400 litrov.
Terénny výzor, ochranné prvky motora a karosérie a obrovské kolesá potvrdzujú, že Concept X je stvorený prekonať akúkoľvek cestu za akéhokoľvek počasia bez akýchkoľvek kompromisov.
Úlohou Alfy Romeo Concept X je zabezpečiť pôžitok z jazdy, ktorý vás naplní vôlou žiť naplno.

Aj keď má táto Alfa evidentné sklony k jazde terénom, priamo Concept X to s najväčšou pravdepodobnosťou nebude. Je ale veľmi možné, že práve na tomto aute si milánski inžinieri overujú nové ústrojenstvo pohonu.

Ako sme už uviedli príchod nástupcov súčasnej generácie Alfy Spider a GTV sa oneskorí, preto sa dvojičky podrobili výraznej modernizácii. Na prvý pohľad upútajú dizajnové zmeny, no súčasťou sú tiež zmeny vo výbave a pohonných jednotkách. Oba typy vždy evokovali radosť z jazdy okorenenú športovým duchom a eleganciou a pomaly sa stávajú evergreenmi.
Autor zmien Pininfarina zmenil predné partie s ohľadom na súčasný Alfa "look". Hlavne predná maska sa výrazne približuje tým, ktoré môžeme vidieť na iných súčasných alfách. Jej horná hrana vychádza z kapoty zatiaľ čo spodná časť vytvára výrazný klin v nárazníku. Celkový dojem umocňuje logo olemované mohutným chrómovaným rámikom v kontraste s čiernou výplňou mriežky. Vďaka horizontálnym prvkom rozširujúcim sa do strany pôsobí auto ešte viac usadenejšie na ceste. Nižšie zasa dva nasávacie otvory ohraničené trapezoidnými hmlovkami vytvárajú spolu s maskou legendárny štvorlístok. Prelisy v tvare "V" pokračujú od mriežky po kapote až po predné stĺpiky.
Oba typy, Spider aj GTV si zachovali svoj klinovitý tvar zdôraznený krátkou zadnou časťou, ktorý dodáva autu mimoriadne agresívny vzhľad. Nezmenil sa ani ostrý sklon predného okna a výrazný bočný prelis evokujúci štíhlosť a dynamiku. Najvýraznejšie profily oboch dvojičiek, vysoká odseknutá zadná časť GTV a rovná, štíhla Spidera boli v plnej miere ponechané. Retuše karosérie sú doplnené novotvarovanými 16 palcovými diskami. Dizajnové zmeny zvýrazňujú tri nové farby, červená Brunello Rosso, zelená Verde Racing, a modrá Blu Cobalto.



Modernizácii sa podrobil aj interiér oboch typov. V záujme ďalšieho zlepšenia jazdnej pohody sa znížil posed vodiča. Väčšina zmien súvisí so zdôraznením zmien exteriéru, ale aj zlepšením ergonómie. Novinkou je centrálna konzola obsahujúca vypínač ASR a ovládanie rádia a satelitného navigačného systému. Podsvietenie prístrojov je po novom červené, zmenili sa tiež farby a vzory čalúnenia sedačiek a interiéru. Všetky zmeny majú zdôrazniť klasický duch športovej elegancie typickej pre modely Alfa Romeo.
Novinky môžeme nájsť aj pod kapotou, kde pribudli dva nové motory. Prvým je už známy dvojliter s priamym vstrekom JTS s výkonom 165 koní predstavujúci svojimi parametrami absolútnu svetovú špičku. Vrcholom ponuky sa stáva motor 3,2 V6 24V odvodený z motorov GTA s výkonom zníženým na 240 koní pri 6200 1/min a krútiacim momentom 289 Nm pri 4800 1/min. Alfa GTV vybavená týmto motorom dosiahne maximálnu rýchlosť 255 km/h, čím sa stáva najrýchlejšou sériovou Alfou v histórii.
Ďalšie agregáty sú známe dvojlitre Twin Spark s výkonom 150 koní predstavujúce extrakt skúseností Alfy s technológiou Twin Spark. Aj ich výkonové parametre sú vznikajúce, GTV dosahuje maximálnu rýchlosť 215 km/h, Spider 210 km/h. Šprint z 0 na 100 km/h zvládajú oba typy za 8,5 sekundy.
Oba v Ženeve predstavené modernizované typy by mali prísť do predaja v máji tohto roku.



Legendy sa vracajú. Po symbole GTA a znovuzrodení Autodelty sa vracia ďalšie legendárne označenie Álf z rokov minulých "TI". TI znamená Turismo Internazionale (analógia s označením GT) a v minulosti ním Alfa označovala vrcholné verzie svojich sedanov (Giulietta TI, Giulia TI, TI Super...). Označenie sa objavilo ešte v sedemdesiatych rokoch na najsilnejších verziách Alfasudu a v deväťdesiatych rokoch, kedy označovalo Alfu 146 s dvojlitrom Twin Spark, vrchol v modelovom rade.
Alfa Romeo plánuje ponúknuť v každom modelovom rade dve línie produktov, podobne ako to bolo začiatkom deväťdesiatych rokov, kedy sa ponúkali v rámci typu Alfa 164 športovejšie prevedenia Quadrifoglio a exkluzívnejšie Super. Prevedenie TI by malo byť základom športovejšej línie, nasledované modelom GTA. Vrchol ponuky by mala tvoriť špička zatiaľ pracovne označovaná "Sportivita Evoluta". To by napríklad pri Alfe 156 mohla byť už predstavená Alfa 156 GTAm. Modely TI, určené hlavne pre mladších športovo založených vodičov ponúkajú bezprostrednejší pocit z jazdy, ešte lepšiu stabilitu a kratšiu brzdnú dráhu. Dynamické správanie Alfy TI okorení každodennú jazdu športovými zážitkami. Od svojich súrodencov v rade sa na prvý pohľad odlíšia fabrickým športovým kitom, ktorý spolu s hliníkovými diskami a širšími pneumatikami zabezpečí dojem ešte lepšej usadenosti auta na ceste. Interiér modelov TI obohatia anatomické sedačky, volant a hlavica radiacej páky potiahnutá kožou, hliníkové lišty na prahoch dverí a čierne čalúnenie interéru.
Prvým modelom s označením TI sa stáva Alfa 147 TI.





Doplnené 5. 3. 2003:



Prvá Alfa SUV, ohlasovaná pracovným menom Concept X sa volá Kamal. V staroindickom Sanskrite to znamená červený, arabský význam slova je dokonalosť, alebo tiež súlad protikladov. Rozdielne jazyky a rozdielne významy získavajú v konečnom dôsledku rovnaký zmysel. Skutočne príznačné meno vyjadrujúce charakter tohto nekonvenčného automobilu.
Radosť z jazdy a radosť z cestovania. To prvé je pre Alfu typické, to druhé sa môže stať ak sa k povestnému temperamentu pridá komfort luxusných sedanov. Z toho dôvodu sú všetky štyri kolesá zavesené na dvojitých priečnych ramenách. Odpruženie zabezpečujú vzduchové pružiny využívané aj na automatické nastavovanie svetlej výšky, ovládateľné tiež vodičom.
Kamal vďaka použitiu šesťvalca 3,2 V6 24V z modelov GTA ponúka okrem pohodlia aj od Alfy očakávaný nadštandartný temperament. Použitie tejto jednotky nie je náhodné, má vynikajúcu charakteristiku s vysokým výkonom a krútiacim momentom a tiež mimoriadne progresívny nárast sily od nízkych otáčok. Inými slovami, motor vhodný nielen pre závodnú dráhu, ale aj pre každodennú jazdu. Maximálny výkon je 250 koní pri 6200 1/min, maximálny krútiaci moment 300 Nm pri 4800 1/min a čo je dôležité (a pre Alfu typické) krivka krútiaceho momentu dosahuje vysoké hodnoty už pri malých otáčkach. Autu to umožňuje jazdu pri otáčkach 2000 1/min na šiestom prevodovom stupni, ale tiež okamžité zrýchlenie bez nutnosti preraďovania. O prenos výkonu sa stará prevodovka Selespeed (odvodená z prevodovky Ferrari F1) umožňujúca rýchle radenie v celom rozsahu otáčok a osvedčená aj pri Alfe 156 JTS a Alfách GTA.
Sofistikované zavesenie kolies, brilantný motor, najnovšia generácia prevodovky a priame riadenie zachovávajúce bezprostredný kontakt s vozovkou, to je kombinácia zaručujúca neskonalú radosť z jazdy s Kamalom, skutočnou Alfou. Každá Alfa však musí byť aspoň trochu extra. Prototyp má ťažisko nižšie ako konvenčné automobily SUV, čo zvyšuje jazdnú stabilitu a zmenšuje súčiniteľ odporu vzduchu. Aj vďaka tomu maximálna rýchlosť prekračuje hodnotu 200 km/h. Nad bezpečnou jazdou okrem vodiča bdie systém jazdnej stability VDC a protipreklzová regulácia ASR.
Ako sme už skôr uviedli, karoséria prototypu má dĺžku 435 cm, šírku 186 cm a výšku 162 cm, rozmery v porovnaní s konkurenciou jedinečné. Štyri dvere majú netradičný systém otvárania. Zatiaľ čo predné sa otvárajú tak ako sme zvyknutí, zadné sa vďaka vnútornému mechanizmu sklápajú do strany. Okno na veku batožinového priestoru sa dá otvoriť nezávisle. Nakladanie batožiny je uľahčené špeciálnou plošinkou umožňujúcou sklopenie smerom k zemi. Objem batožinového priestoru prekračuje 400 litrov a po vybratí zadných sedadiel vznikne vo vnútri obrovský batožinový priestor s rovnou podlahou. Množstvo odkladacích priestorov, niektoré chladené klimatizáciou, skrýva tiež stredový tunel. Novinkou je aj transparentná strecha.
Kamal môže čeliť akejkoľvek jazdnej situácii pri rôznych klimatických podmienkach vďaka spevneným nápravám a tiež elektronicky ovládanému pohonu všetkých štyroch kolies s tromi diferenciálmi Torsen zabezpečujúcimi najvhodnejšie rozdelenie hnacej sily. Temperament mimo cesty je zosilnený hliníkovými ochrannými prvkami podvozku a motora a tiež 20 palcovým diskom s pneumatikami Pirelli Scorpion 265/45 - 20 so zmesou a vzorom vyvinutým špeciálne pre Alfu.
Dizajn Kamalu je dielom domáceho Alfa Romeo Centro Stile a vyznačuje sa jednoznačnou osobitosťou. Vo svojich tvaroch skrýva dve idey, príslušnosť medzi ostatné Alfy a pre túto kategóriu netypický dizajn bližší cestným automobilom ako off-roadom. S klasickými Alfami ju spája kompaktnosť dôležitá pre obratnosť a stabilitu. Kompaktnosť jej dáva všestrannosť, ktorá umožňuje jej použitie na okruhu rovnako ako na bežnej ceste. Do roly každodenného auta prechádza s prirodzenou eleganciou. Kamal je stelesnenie športovosti v aktuálnom duchu, má fascinujúce vzrušujúce krivky s čerstvou mladistvou príťažlivosťou. Dlhá kapota, krátka strecha posunutá smerom dozadu a vyvážené hmoty, to je prvý dojem z Kamalu.
Predná časť vytvára dojem trojlístku s hmlovkami začlenenými do postranných nasávacích otvorov. Je to podstatný prvok ktorý ihneď umožňuje rozoznať Alfu aj z veľkej diaľky. Chrómovým rámikom olemovaný znak a kovová maska zdôrazňujú športový charakter. Veľká kapota plynulo prechádza do predného skla, na ktoré hladko nadväzuje strecha majúca tak dojem nadštandartnej vzdušnosti.



Z boku na prvý pohľad upúta prevaha lakovaných plôch nad kovovými, čo vytvára očakávaný dojem športovosti a robustnosti doplnený mäkkými tvarmi "ramenatých" blatníkov tvorenými dvojitou krivkou. Tvar zadného stĺpika je typický pre Alfu s výrazným dynamickým dojmom pri pohľade z uhla. Skosené boky výrazne odľahčujú celý profil a upozorňujú na veľké kolesá.


Krivky priestoru pre posádku pri pohľade zozadu zdôrazňujú "pyramidálny" tvar začínajúci v prednej časti strechy a rozširujúci sa dozadu hore aj k zadným blatníkom a evokujú dojem vozidla ukotveného k ceste. Umiestnením zadných svetiel sa Kamal jednoznačne hlási ku svojim ostatným príbuzným. Vďaka monochromatickej farbe vytvárajú dojem do kovu vsadeného diamantu. Vyústenie výfukov v spodnej partii je povestnou čerešničkou na torte.



Takto to vyzeralo v Alfa Romeo Centro Stile





Doplnené 12. 3. 2003:

Ako sme už skôr uviedli súčasťou expozície na ženevskom autosalóne je aj oslava štyridsiateho výročia založenia športového oddelenia Alfy - firmy Autodelta. Takto bude vyzerať 156 GTA pre majstrovtvá Európy v ich úprave. Na postoch jazdcov sa predstavia Nicola Larini, Gabriele Tarquini a Roberto Colciago.