Alfa 157

 Téme Alfa 157 sa v najbližšom čase určite nevyhneme, veď už o tri mesiace, na ženevskom autosalóne, budeme mať možnosť stretnúť sa s ňou osobne. Športová orientácia je v prípade milánskej produkcie jasná, okrem nej by však novinka mala disponovať aj primeranou mierou komfortu a praktickosti. Rázvor platformy Premium 2805 mm (o 210 mm viac ako 156 !!) poskytne dostatok miesta nielen cestujúcim, najmä na zadných sedadlách, ale aj priestoru pre batožinu.

 Úvahám o tvaroch karosérie sme sa hojne venovali v predchádzajúcich edíciách noviniek, tentoraz sa bližšie pozrieme, čo sa bude skrývať pod ňou. Hneď na úvod však musíme prehltnúť mimoriadne horkú pilulku. Legendárny šesťvalec, sprevádzajúci Alfu pri zisku mnohých majstrovských titulov, či dokonca svetového rekordu počas takmer tridsiatich rokov, ktorý do vrcholnej formy dospel v prevedení pre modely GTA musí uvoľniť miesto mladšej generácii. Nová koštrukcia bude, tak ako sme už avizovali, založený na konštrukcii GM. Paolo Massai, viceprezident vývojového oddelenia Alfy však upozorňuje, že jediným prvkom z regálov aliančného partnera bude samotný blok a motor ako taký je výsledkom vývoja milánskych inžinierov. "Blok je len necitlivý bezduchý kus kovu", hovorí Massai. Piesty, valce, hlavy valcov, sací a výfukový trakt, vstrekovací systém, a riadiaca elektronika sú len časťou z toho všetkého, čo sa zrodilo vo vývojových dielňach Alfy Romeo. Dôležitou úlohou bolo tiež dosiahnuť ten správny zvuk, privádzajúci alfistov už desaťročia do vytrženia. "Odstúpil by som z funkcie keby sa to nepodarilo," dodáva Paolo Massai.
Alfa 157

 Kolesá prednej nápravy ponesú priečne lichobežníkové ramená, konštrukcia zadnej viacprvkovej nápravy bude pravdepodobne obdobou zavesenia z Alfy 166. Súčasťou viacerých modelov nového typu bude aj prevedenie Q4 disponujúce pohonom oboch náprav sofistikovaným systémom Torsen-C. Oproti aktuálnemu modelu však pribudnú tri konštrukčné lahôdky - riadenie všetkých štyroch kolies, aktívny zadný diferenciál v štýle Ferari F430, rozdeľujúci krútiaci moment zadných kolies podľa ich trakčných možností a aktívny stabilizátor zadnej nápravy. Vďaka uvedeným náročným riešeniam dosiahne nový sedan jazdnú stabilitu a držanie stopy na úrovni dosiaľ vo svojom segmente nepoznanej.

 Úvodná ponuka motorov bude zahŕňať štvoricu benzínových (1,9JTS 160k, 2,2JTS 190k, V6 2,8JTS 230k a V6 3,2JTS 265k) a dvojicu vznetových motorov 1,9JTD 150k, 2,4JTD 200k), ktoré neskôr doplní benzínový základ (1,8 130k) a dva naftové agregáty (1,9JTD 120k, V6 3,0 JTD 250k). Vrcholná verzia GTA príde na cesty so šesťvalcom prepĺňaným dvoma turbodúchadlami a samozrejme priamym vstrekovaním, vďaka čomu jej výkon prekročí hranicu 400 koní a krútiaci moment 680 Nm. Medzi základnými modelmi a vrcholom by si svoje miesto mali nájsť prevedenia TI a Quadrifoglio. O ich pohon sa postarajú niektoré z plánovaných benzínových 2,2JTS Turbo 260k, 2,2JTS BiTurbo 305k, V6 3,6 JTS 300k, alebo dieselových motorov 1,9JTD BiTurbo 200k, V6 3,0 JTD BiTurbo 300k.

 Po jarnom predstavení sedanu sa nový Sportwagon očakáva v októbri, alebo novembri toho istého roku.

 Obrázok očakávaného tvaru prednej časti novinky priniesol vo svojom najnovšom vydaní aj magazín AutoExpress. Serióznosť zdroja nám dovoľuje predpokladať skutočne vysokú mieru zhody s realitou.
Alfa 157 Auto Express


So sedanom aj kupé a Spider

 Skrátená verzia platformy Premium s takmer zhodnou mechanikou sa stane základom aj pre dva ďalšie typy z Milána - kupé odvodenú otvorenú verziu. Hoci ich krivky sú silne inšpirované štúdiou Brera, sériové verzie pravdepodobne ponesú tradičné označenia GTV a pider. Podľa niektorých zdrojov by skladacia kovová strecha mala zaujať miesto tradičnej plátenej, informácia je však v rozpore zo taršími správami o zastavení vývoja takejto konštrukcie ako neperspektívnej.

 Pohonné ústrojenstvo silnejších verzií bude rovnako ako Alfe 157 disponovať pohonom všetkých štyroch kolies, základné verzie budú mať poháňané kolesá prednej nápravy. Oba typy prevezmú kompletnú paletu zážihových motorov, kupé aj silnejšie vznetové agregáty.

 Aj keď termín uvedenia ešte nie je definitíve určený je takmer isté, že dvojičky sa svetu predvedú spoločne so sedanom na budúcoročnom jarnom autosalóne v Ženeve. Prvé série, s očakávanou cenou základného modelu 31 000 eur, by sa na cesty mali dostať v priebehu leta.


Alfa Kamal

 Zatiaľ čo Alfa 157, sedan strednej triedy, bude plniť funkciu nosného modelu značky, nemenej významná premiéra sa chystá na začiatok roka 2006, keď Alfa predstaví sériovú podobu svojho prvého modelu v segmente SUV. Nový typ bude založený na atraktívnej štúdii Kamal predstavenej na ženevskom autosalóne v roku 2003.

 Projekt, vyvíjaný pod kódovým označením "Progetto 921" dokonca dostal najvyššiu prioritu a bol uprednostnený pred vývojom novej vlajkovej lode, nasledovníka Alfy 166.

 Alfa Romeo Kamal by sa na trhy mala dostať v prvých mesiacoch roka 2006 ešte podstatnejšie je však jej spojenie s hrami zimnej olympiády, kde by mala plniť úlohu jedného z oficiálnych automobilov.

 Pôvodná štúdia Alfa Kamal využívala ako nosný prvok podlahovú plošinu Alfy 147, sériová verzia však bude postavená na novo vyvinutej platforme Compact, ktorú neskôr využije aj nová malá Alfa 148. Okrem Alfy ako prvého užívateľa, budú novú platformu využívať aj sesterské značky Fiat (pre nástupcu typu Stilo) a Lancia, v prípade pokračovania partnerstva s GM tiež nový Opel Vectra pripravovaný na rok 2009.

 Nová Alfa bude samozrejme disponovať náročnými systémami zavesenia kolies, ktoré jej zabezpečia excelentné jazdné vlastnosti v duchu tradície značky. Kolesá prednej aj zadnej nápravy budú zavesené na lichobežníkových polonápravách a odpružené vzduchovými pružinami s možnosťou regulácie svetlej výšky podľa okamžitých požiadaviek. O pohon netradičnej Alfy sa postarajú agregáty z Alfy 157.
Alfa Kamal


Alfa 148

 Pôvodný plán vedenia automobilky počítal pre novú najmenšiu Alfu s vlastným "high-tech" základom odvodeným od platformy Premium (Alfa 157), podobne ako v prípade spriaznenosti súčasnej 147 a 156. Po zohľadnení cenovej náročnosti takéhoto riešenia vo vzťahu k očakávanému objemu výroby však dostala prednosť aktuálne vyvíjaná platforma Compact, využiteľná naviac aj sesterskými značkami. Šéf koncernu Herbert Demel jednoznačne vyjadril, že Fiat Auto neplánuje zdieľanie spoločných platforiem s GM minimálne do roku 2012. Spojenie síl Fiatu a Alfy je z tohto pohľadu nutným riešením, profit Fiatu z použitia platformy vyvinutej Alfou je však jednoznačný.

 Paolo Massai, vedúci vývoja, definoval ciele projektu jednoznačne - športové auto, s najväčším výkonom vo svojej triede a samozrejme najlepšou ovládateľnosťou. Hoci konkrétna konštrukcia zavesenia kolies ešte nebola prezentovaná, veľa naznačí riešenie použité na Alfe Kamal, prvom type na novej platforme.

 Na povrch sa však už dostávajú informácie o plánovaných motoroch. Benzínové agregáty by mali zastupovať štvorvalce 1,6 TS (115k), 1,6 JTS (135k) a 2,2 JTS (190k), doplnené šesťvalcom V6 3,2 JTS (265k). Vznetovú trojicu budú tvoriť štvorvalcové 1,6 M-JET (120k), 1,9 M-JET (150k) a 1,9 M-JET Twin Turbo (200k). Posledný uvedený motor bude plnený dvojicou sériovo usporiadaných turbodúchadiel. Náročné a zatiaľ nekonvenčné riešenie umožňuje vďaka použitiu dvoch turbín s rozdielnou veľkosťou minimalizovať oneskorenú reakciu dúchadla v prechodových režimoch a zároveň dosiahnuť nadpriemerne vysoké výkonové hodnoty. Vysoká účinnosť systému zároveň prináša nízke emisie aj spotrebu paliva.

 Dizajn novinky by mal byť viac evolúciou súčasných tvarov ako novým riešením, očakáva sa však, že viacero motívov použitých na štúdii Kamal, najmä v jej zadnej časti, si nájde svoje miesto aj na karosérii najmenšej Alfy.

 Prvé dvojdverové 148čky by sa mali k zákazníkom dostať v máji 2006, štvordverové verzie prídu v novembri toho istého roka. Ponuku samozrejme neskôr doplní aj najostrejšia verzia GTA, čo sa bude skrývať pod jej kapotou je však stále tajomstvom. Pôvodné správy uvádzajúce vidlicový osemvalec 4,3 litra s výkonom 360 až 400 koní sa javia predsa len nad rámec možností, reálnejšie sa zdá použitie vidlicového šesťvalca s priamym vstrekom, možno preplňovaného, s objemom 3,2 až 3,6 litra s očakávaným výkonom nad hranicou 400 koní.


Alfa GT zbiera ocenenia

 Nové milánske kupé, výsledok spolupráce domáceho dizajnérskeho štúdia a karosárskeho domu Stile Bertone, získalo v priebehu krátkeho času prvenstvá v dvoch významných designérskych súťažiach.

 Titul najpôvabnejšie auto na svete v kategórii kupé-kabriolet udelila Alfe medzinárodná porota zložená z umeleckých kritikov, dizajnérov, automobilových historikov, architektov a odborných novinárov. Alfa v súťaži predčila ďalších 60 automobilov rôznych značiek.

 Druhé ocenenie udelili šarmantnému kupé čitatelia prestížneho francúzskeho časopisu L'Automobile Magazine. Spolu s Alfou sa na stupne víťazov postavili Mercedes CLS a Citroen C4.
Alfa GT


Ako ďalej, aliancia Fiat Auto - GM ?

 Kooperácie, či dokonca fúzie aj veľkých automobilových výrobcov sú v poslednej dobe pomerne častým javom, no tak či tak mnohých prekvapila aliančná zmluva koncernu Fiat Auto s americkým výrobcom General Motors. Prezentované očakávania predstaviteľov oboch koncernov však naznačovali skvelú budúcnosť.

 Podľa mnohých zdrojov však Fiat dnes, po dvoch rokoch trvania zmluvy svoj postoj prehodnocuje a podľa mnohých zdrojov dokonca zvažuje svoje ďalšie pôsobenie vo zväzku. Predstaviteľom turínskeho koncernu sa zdá nevýhodné najmä pôsobenie v divízii Fiat-GM Powertrain, kde taliansky partner zabezpečuje vývoj a produkciu absolútnej väčšiny predmetných agregátov. Hoci výhody v oblasti spoločného nákupu komponentov priniesli svoje ovocie, odborníci sa domnievajú, že minimálne rovnaký prospech by mohlo priniesť aj partnerstvo s iným výrobcom. Denník La Republica v tejto súvislosti spomína francúzsky koncern PSA Peugeot Citroen. Ich joint venture v oblasti výroby ľahkých dodávkových automobilov slávi dlhoročné úspechy, predstavitelia koncernu Fiat však všetky špekulácie odmietajú a prezentujú spoluprácu s GM ako cieľ najbližšieho obdobia.