Ešte raz krátko zo Ženevy
Po predstavení na jesennom frankfurtskom autosalóne poodhalilo ostré milánske kupé na pódiu v Ženeve aj svoj interiér. O návrh jednoduchého funkčného kokpitu dôrazne orientovaného na jazdca sa postaralo, tak ako v prípade dizajnu karosérie domáce Alfa Romeo Centro Stile vedené Wolfgangom Eggerom. O výsledku ich práce hovorí senior designer Juan Manuel Diaz: "Je to prvá spoločná práca pre tým interiérového dizajnu a sme veľmi spokojní s našim dielom. Začali sme bez predbežných návrhov, všetko v kabíne je zamerané na vodičove požiadavky a všetko má svoj účel. Držiac sa tohto motívu je priestor pre cestujúcich čistý a jednoduchý."
Štýl rozhodol aj o materiáloch, interiéru dominujú kompozity a hliník. Športové sedačky s decentným logom Alfa Romeo tesne obopnú telo vodiča a spolujazdca, kožou obšitý volant akurát padne do ruky, o určení auta jednoznačne hovoria madlá pre spolujazdca. Športový štýl zdôrazňuje aj nezvyklé umiestnenie rádia - na spodku stredovej konzoly. Isto si posádka radšej vypočuje tóny osemvalca so štyristo koňmi.
Tradícia značky dýcha z každého detailu. Robustné hliníkové pedále, lišty na prahoch dverí s nápisom "8c Competizione" a hliníkové panely pod nohami posádky, samozrejme bez kobercov, sú spomienkou na slávnych predkov. Juan Manuel Diaz to komentuje: "Sú to funkčné časti, ktorých úlohou je podnietiť spomienky na históriu Alfy Romeo, vrátane slávnej Villa d'Este, avšak v žiadnom prípade nestrácajú zo svojej úlohy na celkovom dizajne."
Zaujímavým prvkom je otvárací mechanizmus dverí, ovládaný lankom vedeným priehlbinou čalúnenia dverí. Výrazná farba lanka ostro kontrastuje s tmavými interiérovými farbami.
Vo svetovej premiére predstavená Alfa Crosswagon znamená po takmer desaťročí návrat Alfy k pohonu oboch náprav, ale hlavne vstup do stále rýchlejšie rastúceho segmentu vozidiel kategórie crossover.
Oživením expozície bol funkčný rez jej systému pohonu Torsen C-System.
V Ženeve tiež uzrel svetlo sveta koncept Alfa Sportwagon Autodelta pripomínajúci športový a závodný rodokmeň Alfy Romeo. Podobne ako jeho predchodca Alfa 156 GTAm predstavený na Bologna Motor Show v roku 2002 v maximálnej miere využíva mechaniku európskeho šampióna Alfy 156 GTA ETCC.
Koncept dotiahol športový štýl Alfy Sportwagon do extrému. Do očí bijú vytiahnuté lemy blatníkov ledva zakrývajúce kolesá s pneumatikami 225/40 R18, cestu lížuci predný spoiler integrovaný do novovyvinutého nárazníka, široké nadstavce prahov, obrovské zadné krídlo a nový zadný nárazník cez ktorý trčia štyri koncovky výfuku. Pod prednou kapotou, vyrobenou kvôli nižšej hmotnosti z plastu vystuženého vláknami, je modifikované sacie potrubie. Agresívny vzhľad sa odráža aj v interiéri, o športový pocit sa stará semišové čalúnenie s prvkami high-tech látky.
Dravec mal pod kapotou už z Alfy GTAm známy motor V6 3,5 24v odvodený z motorov typov GTA. S rozmermi 97 x 78 mm má objem 3548 ccm a dosahuje výkon 300 koní pri 6800 1/min. Výkon na cestu prenáša šesťstupňová prevodovka chladená s pomocou prídavného chladiča oleja. O upgrade podvozku sa postarali nastaviteľné tlmiče Bilstein a špeciálne naladené pružiny Eibach. Zmenám sa nevyhli ani brzdy, priemer dierovaných vnútorne chladených kotúčov Brembo narástol na 330 mm.
"Domáci tuner" Autodelta teda nelení a v priebehu menej ako jeden a pol roka predstavil po Alfe 156 GTAm (Bologna Motor Show 2002) a Alfe GT M-JET Autodelta (Bologna Motor Show 2003) už tretiu nabrúsenú štúdiu.
Novinky na stánku doplnili známe typy Alfa 147 s motorom 1,9 M-Jet 16v a vo verzii GTA s prevodovkou Selespeed, Alfa 156, Alfa Sportwagon, Alfa 166, Alfa Spider, Alfa GTV, novinka Alfa GT a koncept GT M-JET Autodelta známy z jesennej Bologna Motor Show.
Slávnu históriu pripomínala Alfa Giulietta, tento rok oslavujúca päťdesiate narodeniny. Alfistov pozývala na veľkolepé oslavy, ktoré Alfa Romeo pri príležitosti začatia výroby tohto míľnika svetového motorizmu pripravuje.
Giulietta, aktuálne modely, novinky a koncepty, to všetko presviedčalo všetkých návštevníkov expozície o pevných koreňoch značky zaručujúcich jej sľubnú budúcnosť.
Italdesign Visconti
"Vlajková loď Alfy Romeo, ktorá prekračuje hranice konvencie", tak charakterizoval Giorgetto Giugiaro svoje najnovšie dielo. "Alfa Romeo je značka, ktorá mala mimoriadne silný vplyv na moju kariéru dizajnéra. Prvé sériovo vyrábané auto ktoré som navrhoval bola Alfa 2000 Sprint. Italdesign samotný bol vytvorený, aby dal život projektu Alfasud. Dnes, čo musí byť po takmer päťdesiatich rokoch kariéry mi vyhovuje kresliť autá pre Alfu z viacerých dôvodov, niekedy ako súčasť kontraktu a niekedy úplne nezáväzne", vysvetľuje svoje pocity Giugiaro. "Pre Ženevský autosalón 2004 som sa preto rozhodol vytvoriť tvar, ktorý sa mi zdal byť najvhodnejší pre vlajkovú loď Alfy. Nie tradičný štvordverový trojpriestorový sedan, ale takmer dvojpriestorové veľké športové auto, so šikmo klesajúcou zadnou časťou."
Na prvý pohľad sa Visconti skutočne javí ako štvordverové kupé, napriek dĺžke takmer päť metrov, typickej pre vlajkové lode. Neobvyklý profil nie je pre Giugiara, ktorý podobnú štúdiu dvojpriestorového športového sedanu predstavil v roku 1993 ako Bugatti EB 112 úplne nový. Sám autor k tomu hovorí: " EB 112 bola skutočným zdrojom inšpirácie pre tvar splývajúcej zadnej časti. Avšak ako plynul čas, dizajn sa tak previazal s podnetmi Alfa Romeo, že akékoľvek predstavy spojitosti s Bugatti sa strácajú a stávajú sa plynulou evolúciou kriviek a ducha Brery." Majster pokračuje: " Proporcie Alfy Visconti sú skutočne podstatne odlišné, nehovoriac o mechanike, V6 namiesto V12. Ako dôkaz prikladám vyspelejší vnútorný priestor ako v Bugatti, s predným oknom začínajúcim takmer na úrovni stredu kolesa. Splývajúca zadná časť sa stáva sama sebou, všetko zdôraznené a podčiarknuté výraznou silou mohutných zadných blatníkov."
Základom Alfy Visconti je platforma Premium, ktorú Alfa Romeo vyvinula ako základ pre ďalšiu generáciu Alfy 156, Alfy Sportwagon, kupé a spider, štvoricu áut, ktoré vzídu z pera Giorgetta Giugiara ako evolúcia konceptu Brera. Aby zachoval charakter vlajkovej lode, predĺžil rázvor o 20 mm na 2825 mm. Celková dĺžka dosahuje 4955 mm, šírka 1900 mm a výška 1474 mm. Ako obvykle ani teraz neupustil Giugiaro zo svojej tradície návrhu auta schopného sériovej výroby. "Rád by som zvýraznil viac tvar V spodnej hrany zadného okna, ale táto estetická chuťovka by musela zmenšiť veko kufra, čo by spôsobilo zložitejšie nakladanie rozmernejšej
batožiny alebo kufrov."
Prednej časti dominuje tradičný emblém tentoraz už vo svojej deviatej generácii. Šesť otvorov sa stará o dostatočný prísun čerstvého vzduch k motoru a brzdám. Ich počet je výsledkom vývoja štúdie Brera, ktorej maska nezabezpečovala dosť vzduchu pre prepĺňaný motor. Predná kapota je na rozdiel od klasických trojpriestorových sedanov krátka a kompaktná. Jej konštrukcia spĺňa požiadavky na zvýšenú ochranu chodcov pripravované na rok 2005.
Alfu Visconti by mal poháňať motor V6 3,2 litra JTS biturbo, teda derivát šesťvalcov z modelov GTA s priamym vstrekom, dvojicou turbodúchadiel a variabilným časovaním. Vďaka tomu dosiahne výkon 405 koní a krútiaci moment 680 Nm. Na všetky štyri kolesá hnané systémom Torsen - C ho prenesie šesťstupňová automatická prevodovka. Nadštandartnú stabilitu poskytnú dve novinky - systém riadenia všetkých štyroch kolies a aktívne ovládanie stabilizátorov Alfa ARC. Potrebné brzdné výkony zabezpečí brzdová sústava Brembo s keramickými kotúčmi Brembo CMM a osempiestikovými strmeňmi. Komfort na úrovni vlajkovej lode zabezpečí pneumatické pruženie umožňujúce tiež reguláciu svetlej výšky. O kontakt s cestou sa starajú devätnásťpalcové kolesá s pneumatikami Pirelli PZero Rosso s rozmerom 255/50 ZR 19.
(S využitím tlačovej správy ITALDESIGN)
Autodelta oficiálne predstavila trojicu jazdcov
Štvrtého marca predstavila Autodelta Squadra Corse, oficiálny tým Alfy Romeo svoje zloženie v sezóne 2004. O volanty troch továrenských Álf 156 sa podelia Gabriele Tarquini, aktuálny majster Európy, Fabrizio Giovanardi a nádejný Brazílčan Augusto Farfus Jr.
Gabriele Tarquini, v rokoch 1988 až 1992 pilot formuly 1, začal vo farbách Alfy pretekať v roku 1993. Do roku 1996 kedy svoje pôsobenie v týme prerušil sa vypracoval na jedného z vedúcich jazdcov cestovných automobilov. V roku 1994 získal titul britského šampióna cestovných automobilov.
Fabrizio Giovanardi získal s Alfou Romeo dva tituly majstra Talianska cestovných automobilov (1998, 1999) a tri tituly európskeho šampióna (2000, 2001, 2002). V minulej sezóne sa seriálu zúčastňoval v týme BMW Italia - Spain, no nedosiahol väčšie úspechy.
Augusto Farfus Jr., dvadsaťjedenročný Brazílčan je majstrom sveta v pretekoch motokár z roku 1991, v roku 2001 získal prvenstvo v európskej sérii pretekov Formuly Renault, v roku 2002 skončil v klasifikácii Formuly 3000 na deviatom mieste, v sezóne 2003 sa stal víťazom šampionátu.
Tým Autodelta vedie Monica Sipsz, pod vedením ktorej tým získal posledné štyri tituly majstra Európy a dva tituly majstra Talianska.
Kalendár podujatí ETCC 2004 má desať podujatí, každé po dvoch závodoch. Prvé sa odohrá na Monze 28. marca.
Ostré Alfy pre tohtoročnú sezónu pravdepodobne ponesú označenie Alfa 156 S2000, od minuloročných modelov Alfa 156 GTA ETCC na prvý pohľad rozoznateľné podľa aktuálnej masky chladiča.
Predsezónne testovanie vrcholí
Najrýchlejší čas, 2:00,249 zaznamenal počas oficiálnych testov na okruhu v Monze aktuálny šampión Gabriele Tarquini na Alfe 156 TS. Jeho výkonu sa najviac priblížil Dirk Muller na továrenskom BMW 320i (2:00,294), nasledovaný ostatnými jazdcami BMW v poradí Jorg Muller, Andy Priaulx a Alessandro Zanardi. Najrýchlejší čas spomedzi jazdcov nezávislých týmov, celkovo šiesty, dosiahol Luca Rangoni (2:00,916) na Alfe 156 GTA týmu Oregon. Rad jazdcov nových týmov sa za volanty svojich áut dostal vôbec po prvýkrát.
Testy na Monze pokračovali aj 6. marca. Najrýchlejšie časy dosiahli jazdci týmu BMW, z nich Jorg Muller ako jediný prekonal hranicu dvoch minút (1:59,565). Tento čas bol o celú sekundu lepší ako jeho čas na pole position z minulého roka. Štvrtý a piaty skončili Tarquini (2:00,132) a Giovanardi (2:00,536) na Alfách 156 TS, ich kolega Farfus zajazdil siedmy najrýchlejší čas (2:01,021).
Posledné previerky síl absolvovali jednotlivé týmy vo vlastnej réžii, často však ich úsilie zmarilo premenlivé počasie. Autodelta našla najlepšie podmienky na španielskom okruhu Vallelunga, kde testovali 9. a 10. marca. Aj keď teploty boli veľmi nízke, dráha bola suchá. Za volantom jednej Alfy 156 S2000 sa objavila iba týmová jednotka Gabriele Tarquini, ktorý testy okomentoval: "Zamerali sme sa hlavne na nastavenie auta, s dôrazom vyťažiť čo najviac z nových pneumatík Michelin. Sme radi, pretože počasie nám vyhovovalo počas oboch dní, čo nám dalo možnosť spraviť množstvo testov na nových pneumatikách.
/doplnenie
Fantastickým úspechom týmu Autodelta sa stal prvý závod sezóny ETCC. Prvý rad na rošte prvej jazdy obsadili po tréningoch Gabriele Tarquini a Augusto Farfus Jr. Hoci sa na štarte, využijúc výhodu zadného pohonu, dostali na čelo konkurenčné továrenské BMW obe Alfy sa už po krátkom čase vrátili do čela, onedlho nasledované tretím jazdcom týmu Giovanardim. V tomto poradí absolvovali zvyšok jazdy, spestrený ostrým vnútrotýmovým bojom o pozície. Víťazom sa teda stal nováčik v kategórii cestovných automobilov Augusto Farfus. Druhá jazda už toľko radosti alfistom nepriniesla. Handicapové pravidlá odsunuli víťazné trio z prvej jazdy na šieste až ôsme miesto na štarte, pri stíhacej jazde sa navyše dostali do kolízie Alfy Giovanardiho a Taquiniho, kvôli čomu museli z pretekov odstúpiť. O česť značky sa tak staral iba osamotený Farfus, ktorý proti svorke útočiacich BMW uhájil tretie miesto v cieli.
Celkovo je po víkende na prvom mieste Farfus, jazdec týmu Alfa Romeo Autodelta.
Alfa 147 GTA v seriáli Alfa Challenge
Doplnením programu tohtoročných Majstrovstiev Európy cestovných automobilov bude séria nazvaná European Alfa Challenge. Za volantom Alfy 147 GTA Cup sa ho zúčastnia jazdci ôsmich európskych krajín. Seriál sa skladá zo šiestich podnikov, prvým je Monza (28.3), potom Valencia (18. 4.), Magny Cours (2. 5.), Hockenheim (16.5.) Spa (32.7.) a Imola (5. 9.).
European Alfa Challenge je prípravný šampionát pre jazdcov, ktorí sa chcú v budúcnosti stať profesionálmi. Preto sa za dejisko jednotlivých závodov vybrali významné európske okruhy, nielen tie, ktoré sú súčasťou ETCC ale aj pretekov formuly 1.
Umiestnenia v jednotlivých pretekoch sú finančne odmeňované, na konci sezóny budú okrem celkového poradia vyhlásené aj kategórie Under 25, Twin-Class (páry jazdcov), Team, Rookies (začiatočníci) a Ladies.
Alfy opäť ocenené
Rok 2004 sa pre Alfu začal úspešne, ziskom dvoch prestížnych čitateľských cien a viacerých cenných umiestnení v renomovaných časopisoch Quattroruote a Auto Motor und Sport.
V ankete časopisu Quattroruote "L'auto che preferisco" vyniesli hlasy 25,5 % čitateľov Alfu 147 na prvé miesto v nižšej strednej triede. Cenné je tiež jej štvrté miesto v obdobnej ankete v Nemecku, kde sa pre jej voľbu rozhodlo až 30,7 % hlasujúcich. Počet hlasov zároveň znamenal prvé miesto v kategórii dovážaných automobilov.
O triedu vyššie, v strednej triede úspešne bodovala väčšia sestra Alfa 156. Pre jej voľbu sa rozhodlo 18,9 % talianskych čitateľov, no cenné je jednoznačné nemecké prvenstvo zabezpečené hlasmi 19,1 % tamojších čitateľov. Víťazstvo na náročnom nemeckom trhu známom až nekritickými postojmi k vlastným produktom je dôkazom nadčasových kvalít Alfy 156 a tiež potvrdením úspešnosti faceliftu z pera Giorgetta Giugara.
Aby bola žatva Alfy dokonaná, získala Alfa 166 u čitateľov magazínu Auto Motor und Sport tretie miesto spomedzi automobilov vyššej strednej triedy.