Bude to Alfa 158 ?
Marec 2005, plánovaný termín uvedenia Alfy 158 sa blíži, zvyšuje sa aj možnosť jej prichytenia pri testoch.
Tvary nástupcu úspešnej Alfy 156 má na starosti štúdio Italdesign Giorgetta Giugiara. Úlohou Alfy 158 je osloviť aj konzervatívnejšie zameraných majiteľov Mercedesov a BMW, uprednostňujúcich komfort pred športovým štýlom, preto bude oproti svojej predchodkyni väčšia a mohutnejšia.
Obrázok predstavuje Alfu 158 na testovacej dráhe, ťažko však určiť mieru zhody s pripravovanou novinkou. Na prvý pohľad je jasné zachovanie bočného profilu v štýle Alfy 156, naďalej nerušeného kľučkami zadných dverí, línia pontónu je však vyššia a končí sa mohutnejším batožinovým priestorom. Základná téma je obohatená o viacero prvkov zo štúdie Italdesign Visconti predstavenej na tohtoročnom ženevskom autosalóne. No práve prílišná zhoda - identická maska a podstatná časť kapoty - pôsobí v tomto prípade "podozrivo". Bez ohľadu na realitu, predstavenému riešeniu chýba ľahkosť a súlad tvarov krásky 156, môžeme teda, ešte pred tým ako sa predstaví očiam verejnosti, isto očakávať nevyhnutné korekcie.
Pod zatiaľ nejasným kabátom sa skrýva už avizovaná mechanika. Základom Alfy 158 bude úplne nová platforma Premium, vyvinutá v spolupráci s GM a Saabom. Konštrukcia umožňuje pohon predných aj všetkých štyroch kolies, v druhom prípade bude poháňacie ústrojenstvo disponovať systémom Torsen C predstaveným v Alfe Crosswagon. Predné kolesá budú zavesené na dvojitých priečnych ramenách, zadné pomocou novovyvinutej viacprvkovej nápravy. Ako sme už skôr uviedli, milánski inžinieri vyvíjajú aj systém riadenia oboch náprav, do Alfy 158 sa však ešte pravdepodobne nedostane.
Až do súčasnosti sa darilo Alfe do značnej miery zachovávať si autonómiu pri vývoji a výrobe motorov a podvozkov, no žiaľ trend globalizácie a unifikácie neúprosne zasahuje aj najslávnejšie mená. Srdcia pravoverných alfistov určite zarmúti správa o využití motorov z ponuky Fiat & GM Powertrain. Motorári v Alfe momentálne intenzívne pracujú na ich výraznej revízii, aby zabezpečili vlastnosti, ktoré sa od pohonnej jednotky každej Alfy striktne vyžadujú. Podľa zákulisných informácií sa okrem zvýšenia výkonových parametrov venuje intenzívna pozornosť aj dosiahnutiu tradičného zvuku výfuku, verme teda, že aspoň navonok bude všetko v poriadku.
Základom ponuky pri uvedení sa stane štvorvalec 1,8 litra s výkonom 130 koní, poháňajúci kolesá prednej nápravy. S možnosťou voľby pohonu prednej, alebo oboch náprav sa budú ponúkať štvorvalce 1,9 JTS (160 koní), 2,2 JTS (190 koní) a vidlicový šesťvalec 2,8 JTS (230 koní), zatiaľ čo najsilnejší V6 3,2 JTS (265 koní) bude svoju silu na cestu prenášať cez všetky štyri kolesá štandartne. Naftové agregáty zastúpia štvorvalec 1,9 JTD (120 a 150 koní), päťvalec 2,4 JTD (200 koní) a šesťvalec 3,0 V6 JTD (250 koní). Šesťvalec bude pohonom kolies oboch náprav disponovať v sérii, so silnejším 1,9 a 2,4 sa bude ponúkať ako opcia. Od roku 2006 sa na cesty dostanú aj nabrúsené verzie sedanu, výlučne s pohonom všetkých štyroch kolies. V prípade Alfy 158 bude ostrejšia línia odstupňovaná na najsilnejšiu GTA 3,2 V6 JTS Biturbo (405 koní / 680 Nm) a "civilnejšiu" Quadrifoglio 2,2 JTS Turbo (310 koní) resp. 3,0 V6 JTD Biturbo (300 koní). Ich ponuku pravdepodobne neskôr doplní aj "vstupný" model TI.
147 Crosswagon nasleduje väčšiu sestru.
Po predstavení "štvorkolky" Alfy 156 Crosswagon na autosalóne v Ženeve by sa na jesennej prehliadke v Paríži mala s pohonom oboch náprav predstaviť aj jej menšia sestra Alfa 147. O pohon zadnej nápravy sa rovnako postará hnacie ústrojenstvo Torsen C-System, zabezpečujúce novému modelu, spolu s ďalšími úpravami, schopnosť jazdy aj v ľahšom teréne. Na obrázku zachytávajúcom novinku pri zimných testoch je veľmi dobre viditeľný diferenciál zadnej nápravy, hliníkové krycie plechy a samozrejme zväčšená svetlá výška. Drobné zmeny detailov karosérie by nemuseli súvisieť s iným zameraním modelu, ale mohli by naznačovať blížiaci sa facelift najmenšej Alfy. Podobnosť so 156 Crosswagon pokračuje aj pod kapotou, o pohon sa stará turbodiesel 1,9 M-JTD s výkonom 150 koní.
Ďalšia špecialita z Thajska
Aj keď výroba Alfy 156 v Thajsku sa skončila jej miestne zastúpenie nelení. Po predstavení 156 v úprave Zender pred dvoma rokmi a 156 Sport Pack minulý rok prináša ďalšiu novinku, Alfu 156 Speciale II.
Rovnako ako minuloročný model aj súčasný je založený na predfaceliftovej 156 2,0 Selespeed. Akciová 156 disponuje mimoriadne bohatou výbavou zdôrazňujúcou športovú minulosť značky. Na prvý pohľad sú viditeľné aerodynamické prvky z katalógu originálneho príslušenstva, sedemnásťpalcové zliatinové disky kolies a xenónové svetlomety, interiér zušľachťujú prvky z kevlaru, hliníka a antikoru. S duchom karosérie ide aj pohonná jednotka - motor 2,0 TS, pretože požiadavkám aktuálneho priamovstrekového 2,0 JTS nezodpovedá kvalita miestneho paliva.
Budú sa ešte v Arese vyrábať autá, dokonca so zadným pohonom ?
Ak keď nadpis vyzerá nádejne, realita je žiaľ iná. Alfa Romeo definitívne opustila svoju historickú továreň v Arese, pamätajúcu ešte výrobu legendárnej Giulie. Po jej odchode ostane na mieste nielen väčšie množstvo vysokokvalifikovaných odborníkov, ale aj priemyselný areál predstavujúci špičku vo svojom odbore. O jeho využitie sa snažia lídri miestnej samosprávy spolu so zastúpením britskej malosériovej automobilky TVR. Podľa projektu by sa bývalá továreň mala premeniť na priemyselnú "high-tech" zónu. Hlavným užívateľom by sa mal stať práve TVR, no o 135 000 štvorcových metrov plochy by sa s ním malo podeliť ďalších približne 15 firiem. Gianfranco Truglia, prezident talianskeho zastúpenia TVR predpokladá, že by sa v Arese mohlo každý rok vyrobiť asi 200 kusov modelu Tuscan s ľavostranným riadením pre taliansky trh.
TVR Tuscan je najpredávanejší model značky. Už vo svojej základnej verzii ponúka nadpriemerné dynamické parametre, špičková verzia so štvorlitrovým motorom s výkonom 390 koní ho dokáže na 60 míľ za hodinu (cca 100 km/h) katapultovať za 3,8 sekundy. S dynamikou korešponduje aj karoséria s veľmi dobrými aerodynamickými vlastnosťami.
TVR založil v roku 1947 podľa vzoru mnohých podobných "garážových" firiem mladý inžinier Trevor Wilkinson. Dnes jeho značka patrí medzi špičku tradičných britských malosériových výrobcov.