Alfa 75 má dvadsať rokov
 "Alfistickou" udalosťou roka je nesporne uvedenie Alfy 159 a Brera, na ich pozadí sme si však pripomenuli aj jedno významné výročie. Presne pred dvadsiatimi rokmi uzrela svetlo sveta Alfa Romeo 75, ortodoxnými alfistami považovaná za poslednú pravú Alfu. Osobito tvarovaný sedan vyvíjaný pod kódom K1, no nazvaný na počesť sedemdesiateho piateho výročia automobilky, bol verejnosti predstavený v máji roku 1985. Vo výrobnom programe nahradil rovno tri typy - dynamicky ladenú Giuliettu (1978-1985), konzervatívne koncipovanú Alfettu (1972-1985), a luxusne poňatú Alfu 90 (1984 - 1986).

 Legenda svoju dvadsiatku oslávila priamo v mieste zrodu. Začiatkom októbra sa v areáli materskej továrne v Arese na predmestí Milána, zhromaždilo niekoľko stoviek sedemdesiatpätiek v rôznych prevedeniach, doplnené unikátnymi exponátmi múzea, ako napríklad závodnou Alfou 75 IMSA, či aktuálnou štúdiou 8c Competizione.

 Alfa 75 je (zatiaľ) posledným typom z Milána využívajúcim jedinečné usporiadanie hnacieho ústrojenstva Transaxle s motorom uloženým vpredu a prevodovkou pri zadnej poháňanej náprave. Použitím mechanických komponentov a základných konštrukčných riešení zo svojich predchodcov je posledným vývojovým stupňom završujúcim celý typový rad uvedený v roku 1972 Alfou Alfetta. Koncepciou dosiahnuté ideálne rozloženie hmotnosti bolo jedným z rozhodujúcich atribútov zaručujúcich výnimočné jazdné vlastnosti.
 Dnes už legendárny model nesie rukopis dvoch veľkých postáv automobilky. Dynamickú, no stále elegantnú karosériu navrhol legendárny šéfdizajnér Ermanno Cressoni, vývoj mechanických skupín viedol šéfkonštruktér Domenico Chirico. Alfa 75 sa stala prvým modelom konštruovaným s výrazným nasadením systémov počítačového konštruovania (CAD). Modelovanie však bolo využité okrem pevnostných analýz aj, vo svojej dobe unikátne, na optimalizáciu jednotlivých uzlov karosérie, či detailov ako napríklad činnosti ventilácie, či podmienok zmontovateľnosti. Celý návrh sa niesol v duchu Cressonim zavedenej filozofie "quality first", veľký dôraz sa kládol aj na detaily interiéru, použité materiály, či odolnosť proti korózii. Aerodynamická optimalizácia karosérie priniesla nielen redukciu vztlaku pri vysokých rýchlostiach a menšie znečisťovanie okien, ale aj na svoju dobu malý súčiniteľ odporu vzduchu 0,34.

 Ponuka agregátov pri uvedení pozostávala z klasických radových štvorvalcov 2xOHC s dvojicou dvojitých karburátorov, vrchol radu predstavoval šesťvalec V6 2,5 prevzatý z modelu Alfa 90. Na svoje si prišli aj priaznivci nafty vďaka štvorvalcu 2,0 TD. Rok po debute sa predstavil model 75 Turbo s prepĺňanou verziou "tisícosemstovky", základ homologačnej série 75 Evoluzione, z ktorej bola neskôr odvodená závodná Alfa 75. Miesto "dvaapolitra" koncom osemdesiatych rokov postupne zaujal väčší "trojliter". Vo svojom najsilnejšom prevedení v modeli V6 3,0 Quadrifoglio dosiahol výkon 192 koní a krútiaci moment 250 Nm, čo dravému sedanu umožnilo jazdu na hranici 250 km/h a zrýchlenie z pokoja na 100 km/h za takmer sedem sekúnd.

 Alfa 75 sa nikdy nedočkala inej verzie ako bol štvordverový sedan. Začiatkom deväťdesiatych rokov však s využitím jej mechaniky vzniklo unikátne malosériovo vyrábané kupé Alfa SZ doplnené neskôr rovnako charizmatickým spiderom RZ.

 Obrázky zo stretnutia vďaka http://www.hellfire.it/

75 - 20 rokov 75 - 20 rokov
75 - 20 rokov 75 - 20 rokov
75 - 20 rokov 75 - 20 rokov
75 - 20 rokov 75 - 20 rokov

Alfa 159 Sportwagon
 Alfa Sportwagon odvodená od sedanu 156 je skutočne výnimočné dielo, lifestyleové takmer kupé dynamických tvarov, poskytujúce však vďaka variabilite interiéru viacero možností využitia ako základný model. Nástupca rozhodne nebude mať ľahkú úlohu. Ako sa s ňou konštruktéri vysporiadali sa dozvieme už o pár týždňov, najneskôr na jarnom ženevskom autosalóne, čo to však môže napovedať aj pohľad na kamuflované prototypy. Na prvý pohľad je zrejmé, že Sportwagon, rovnako ako východzí model podstatne narástol, rozmery sú navyše zdôraznené celkovo mohutnejším tvarovaním Objem batožinového priestoru by sa mal oproti predchodcovi zväčšiť o 7%, priestor pre pasažierov bude rovnaký ako v sedane 159. No hoci účelnosť dostala prednosť pred "čistým lifestylom", výsledkom by nemalo byť typické rodinné kombi.  Ponuka pohonných jednotiek, prevodoviek a jednotlivých úrovní výbav bude s najväčšou pravdepodobnosťou bez zmeny kopírovať sedan 159. Oproti nemu však v zozname príplatkového vybavenia pribudne panoramatická sklenená strecha.

Alfa 159 Sportwagon Alfa 159 Sportwagon

Brera má ďalšiu cenu
 Záver roka je už tradične časom bilancovania a hodnotenia. K najvýznamnejším udalostiam patrí udeľovanie výročných cien tradičného britského časopisu Autocar. Jednou z nich, prestížnou "The Design Award" určenou najlepším dielam z oblasti automobilového priemyslu porota ocenila jedinečného kupé Brera. Cenu si prevzali tvorcovia krásky Giorgetto Giugiaro, šéf štúdia Ital Design a Wolfgang Egger, šéfdizajnér Cento Stile Alfa Romeo.  Komisia vo svojom zdôvodnení Breru označila ako: "impozantné kupé so jedinečným pôvabom. Vytvára svoj vplyv skôr jedinečnosťou tvarov a proporcií ako optickým klamom. Štýl je prenesený zvonku do interiéru, kde športový mix materiálov a kriviek vytvára skutočne na pocit jednoznačnej orientácie na vodiča. Je to druh auta, do ktorého musíte nastúpiť a odviesť sa s ním."

Alfa Brera

Šéf Fiat Auto Sergio Marchione o vývoji v koncerne
V polovičke novembra poskytol šéf koncernu Fiat interview magazínu Automotive News Europe (ANE), zameranom hlavne na budúcnosť turínskeho giganta. Nevyhol sa samozrejme ani prezentácii svojich názorov na Alfu Romeo. Z rozsiahleho rozhovoru vyberáme len detaily týkajúce sa milánskej automobilky, prípadne sesterskej značky Maserati.

ANE: Isté zdroje naznačujú, že ste Alfa Romeo stratila Vašu dôveru. Aké sú problémy Alfy - a možné riešenia ?

S. Marchione: "prípad Alfy je zložitý a komplikovaný zároveň. Alfa je jedinečná, svetová renomovaná značka, no predáva menej áut ako je naplánované. V rámci riešenia problému sme nedávno vymenili vedenie."

"Karl Heinz Kalbfell sa sústredí na Maserati a na budúci strategický postup technickej a obchodnej aliancie medzi Alfou Romeo a Maserati - "polo sportivo" (športovej divízie koncernu Fiat)."

"Antonio Baravalle, ktorý spravil výnimočnú prácu pre Lanciu prevzal vedenie Alfy so svojimi mimoriadnymi obchodnými a marketingovými skúsenosťami."

ANE: Predaj Alfy 156 padá a 147 sa nevyvíja podľa očakávaní. Prečo?

S.M.: "147čka trpí problémom, že BMW 1 je jej najvýznamnejší súper. Neberú sa do úvahy, ostatní rivali ako VW Golf (bohatšie vybavené verzie Golfu konkurujú základným modelom 147čky). Zabudli sme na Golf a nedávali sme pozor čo spraví na trhu. Myslím, že musíme efektívne odpovedať na konkurenčný tlak Volkswagenu."

"Dostali sme lekciu a myslím, že musíme byť oveľa opatrnejší a oveľa skromnejší v tom čo od Alfy čakáme. Myslím, že máme bojovať tam, kde potrebujeme bojovať. Je to menší problém, myslím, pre nové produkty, ktoré prichádzajú - Breru a 159 - ktoré majú určite právo na boj v rámci prémiového segmentu."

ANE: Progetto 939 (pozn. 159, Sportwagon, Brera, Spider) sa zrodil ako spoločný projekt s firmou Saab, ale po jej odstúpení patrí platforma Premium exkluzívne Alfe. Môže byť rad 159 a Brera ziskový s predpokladanou spoločnou produkciou 150 000 kusov ročne, ak platformu nevyužije aj ďalší model ?

S.M.: "Investovali sme do platformy Premium - ktorá je mimochodom excelentnou platformou - a teraz musíme nájsť jej širšiu aplikáciu v rámci skupiny. S pohonom predných, či všetkých štyroch kolies je Premium špičkovým základom pre spoluprácu medzi Alfa Romeo a Maserati.

ANE: Súčasná 14 je postavená na skrátenej platforme väčšej 156ky. Môžeme očakávať, že nástupca 147čky príde na skrátenej štruktúre Premium ?

S.M.: "Je to možnosť ktorú zvažujeme. Na jednej strane platforma Premium je oveľa drahšia ako platforma Alfy 156takže by bol oveľa ťažšie spraviť na nej rentabilné menšie auto. Zároveň, ak Alfa chce skutočne súťažiť v prémiovej časti segmentu C potrebuje práve takú platformu.
ANE: Posledných päť rokov sa hovorí o návrate Alfy do USA. Aký je súčasný stav ?

S.M.: Stále na tom pracujeme, ale nebude to budúci rok.

ANE: Počíta aktuálny plán so začiatkom predaja Alfy Brera a Spider prostredníctvom amerických predajcov Maserati?

S.M.: "Je to najpravdepodobnejší scenár."

ANE: Potrebuje skutočne Alfa štvordverový sedan ako vrchol ponuky, alebo by bolo lepšie ponúknuť crossover, keďže sedan 159 vyrástol a má tekmer rovnakú veľkosť ako aktuálna vlajková loď Alfa 166 ?

S.M.: "Podľa môjho názoru by bol veľký crossover lepšou voľbou.

ANE: Všetci prémioví výrobcovia rozšírili svoju ponuku smerom nadol. Alfa však zakaždým ukončila projekty vyrobiť malé športové auto, rovnako ako ten posledný, založený na projekte 199 (Grande Punto), ktorý si vyžadoval iba minimálne investície. Prečo?

S.M.: "Možno Alfa mení voje myslenie v tomto smere, ale je stále príliš skoro rozoberať to ďalej."

ANE: Maserati bola najpreceňovanejší a najmenej výkonný hráč skupiny Fiat. Každých päť rokov sa cieľ produkcie desaťtisíc exemplárov ročne posúval na ďalších päť rokov. Posledný horizont je rok 2010. Ako sa tam chce Maserati dostať?

S.M.: "Najskôr posilnením aktuálnej produkcie. Maserati Quattroporte je excelentné auto, ale musí sa vyrábať, napríklad so skutočnou automatickou prevodovkou pre americký trh."

"Platforma Quattroporte bude tiež základom nového kupé na vrchole produkcie."

"Zároveň, Maserati je príliš malé na to aby malo vlastné platformy, takže potrebuje potrebuje synergie s ďalšími značkami. Myslím, že technická kooperácia s Alfou Romeo na platforme Premium je správnou odpoveďou."

ANE: A čo Kubang GT, ktorý by mohol byť prvý crossover Maserati?

S.M.: Zatiaľ nie je nič rozhodnuté, ale môžem povedať, že Kubang má pre Maserati zmysel iba ak by Alfa kooperovala na projekte tvoriac tak vlastný crossover. Tieto dva automobily by mohli byť prvým ovocím technickej spolupráce medzi Alfou a Maserati."

... a otázka na záver:

ANE: Ak by Fiat vyhral v lotérii 500 miliónov eur, aako by ste ich investovali ?

S.M.: Kúpil by som akcie Fiatu. Momentálne neexistuje lepšia investícia ako táto.



Alfa GT v nových verziách
 Krása kupé GT sa vekom násobí, jej pozícia v tieni Alfy Brera by preto rozhodne bola nedôstojná. Aj kvôli tomu Alfa predstavila dve nové verzie Sportiva a Eleganza. Od štandartných modelov, aj od seba navzájom sa odlišujú zmeneným čalúnením interiéru a najmä vonkajšími poznávacími znakmi ako dizajn diskov, koncovky výfuku, či farbou smeroviek alebo spätných zrkadiel.

Alfa GT Sportiva Alfa GT Sportiva
Alfa GT Eleganza Alfa GT Eleganza