Hoci bolonský autosalón nepatrí medzi najprominentnejšie prehliadky a k prestíži podujatí ako je Ženeva či Paríž mu predsa len čo to (ešte) chýba, väčšina výrobcov si účasť na ňom ujsť nenechá. Prezentácia na jednom z najväčších a najnáročnejších trhov v Európe je samozrejme mimoriadne dôležitá najmä pre talianske značky, pre ktoré tvorí domáci trh stále najväčšie odbytisko produkcie. Každá z nich sa teda pred svojim publikom zvykne prezentovať v najlepšom svetle, zvláštnosťou nebýva ani predstavenie absolútnej svetovej premiéry.
Celkom oprávnene teda všetci alfisti čakali, že práve v Bologni konečne spadne opona z dávno hotových modelov Alfa Spider a Alfa Sportwagon. Výrobca sa však rozhodol inak a obe novinky ukáže svetu až na nasledujúcom ženevskom autosalóne. Expozícia Alfy však absenciou spomínaných typov rozhodne netrpela. V nápaditej a honosne pôsobiacej expozícii sa návštevníkom predstavila kompletná aktuálna produkcia značky, viaceré typy dokonca vo viacerých modifikáciách. Najväčší záujem samozrejme pútalo atraktívne kupé Brera. Hoci jeho sériová podoba je známa už od marca a na talianskom trhu je dokonca už k dispozícii prvým majiteľom, atraktívne krivky nemôžu nechať chladného žiadneho priaznivca krásnych áut. |
Alfa Romeo bola pochopiteľne jednou z nosných tém aj na tlačovej konferencii, kde sa šéf Fiat Auto Sergio Marchione venoval najmä prognózam predaja. Po prezentácii pozitívnych predajných výsledkov automobilky Fiat v rokoch 2005 a 2006 a očakávaniach ďalšieho nárastu najmä v súvislosti s úspechom jej modelu Grande Punto sa zameral na milánsku značku. "Náš najvyšší momentálny záujem je Alfa Romeo. Musíme pracovať s obrovským nadšením pre Alfu Romeo pretože táto značka má obrovský potenciál, ale novembrové podiely na trhu to neodrážajú. Alfa stále zápasí, no veci sa musia zmeniť keď uvedieme model Brera. Je krásna a Spider ešte viac. Uvidíte ho na ženevskom autosalóne." Marchione pochopiteľne nevynechal ani hodnotenie talianskeho trhu. "Alfa tu môže klesnúť, ale odtiaľto už musí znovu rásť rovnako ako Fiat v novembri. Na francúzskom trhu to ide celkom dobre, v Španielsku takisto, no v Nemecku sú stále problémy, pretože sme sa tam nevenovali rozvoju. Zvolili sme si tri európske krajiny kde sa počas budúceho roka zameriame na rozvoj všetkých troch značiek." Šéfa Fiat Auto doplnil prezident koncernu Fiat Luca Cordero di Montezemolo: "Fiat uzavrie rok 2005 so ziskom, tak ako sme ohlasovali na začiatku roka a to je veľmi dôležité. ... Je to tvrdý boj, nechcel by som dávať nikomu z vás nezdravo optimistický pocit. ... Je to zdravý a reálny optimizmus pre to čo sa spravilo a pre to čo ešte zostáva spraviť. Keď sa vyrábajú krásne a technicky vyspelé autá, keď sú motivujúce predaje, a keď práca je spravená zodpovedne a rozhodne, ale aj s talianskou kreativitou, tak dobré výsledky prichádzajú. Máme konkurencieschopný produkt," uzavrel Montezemolo. |
Druhý ročník svetového šampionátu cestovných automobilov má už väčšinu účastníkov potvrdenú, továrenský tým Alfa Romeo však medzi nimi stále chýba. Vedenie firmy vydalo v poslednom čase viacero protirečiacich si vyhlásení, pravdepodobne však stále platí stanovisko, ktoré zastával predchádzajúci šéf značky K.H. Kalbfell zamietajúce prezentáciu Alfy 159 ako športového sedanu. Hoci jeho nasledovník Antonio Baravalle športovú činnosť podporuje, v čase jeho nástupu do funkcie už bolo tak či tak neskoro na vývoj ostrej verzie schopnej nasadenia v pretekoch. Keďže účasť už nevyrábanej Alfy 156 je z pochopiteľných príčin irelevantná, môžeme sa obávať, že továrenských álf sa v budúcej sezóne nedočkáme. Absencia tradičnej športovej značky by však bola skutočne na škodu, Alfa je jedným z najúspešnejších účastníkov a aj v minulej sezóne bojovala o najvyššie priečky až do posledného závodu.
Reálna nádej na účasť však svitá v spojitosti s týmom Nordauto, ktorý vedie známa dvojica Mauro a Monica Sipsz. Pod ich vedením sa Alfy 156, upravené továrenským závodným oddelením N.Technology, stali niekoľkonásobnými majstrami Európy až kým účasť v pretekoch neprevzala samotná automobilka, najskôr pod hlavičkou legendárnej Autodelty a neskôr ako Alfa Romeo Racing Team. |
Aj továrenský tým však naďalej viedla spomínaná dvojica, ich kompetencia je teda nespochybniteľná. Vývoj závodnej Alfy 159 je samozrejme v danom časovom horizonte nereálny, Team Nordauto by preto využil osvedčené, hoci už časom poznačené náradie - Alfu 156 S2000. Fabrika však svoje závodné oddelenie koncom roka rozpustila a traja zo štvorice jazdcov už majú nové angažmán. Fabrizio Giovanardi sa zúčastní britského šampionátu vo farbách firmy Vauxhall, Gabriele Tarquini a James Thompson osedlajú Seat oficiálneho týmu a jediným dosiaľ voľným jazdcom zostáva Brazílčan Augusto Farfus Jr. Okrem riešenia technických problémov by preto nový tým čakalo aj vyriešenie nemenej dôležitých personálnych otázok.
Potešujúcou správou je účasť Alfy na predsezónnom testovaní pneumatík na okruhu v Kyalami, ktoré organizoval nový dodávateľ obutia, firma Yokohama. O volant všetkých troch zúčastnených automobilov, Alfy, BMW a Seatu sa postupne podelili Fabrizio Giovanardi, Jorg Muller a Rickard Rydell. Z jednorazového testu je však ťažké usúdiť, či sa Alfa skutočne pripravuje na budúcu sezónu, alebo slúžila len ako vhodný prostriedok pri skúškach pneumatík. |
Nárast predaja je už niekoľko mesiacov neodmysliteľnou témou tlačových konferencií vedenia Alfy. Prvým krokom k realizácii bolo "priblíženie sa masám" sedanom 159, ktorý citeľne zľavil zo športovej nekompromisnosti svojich predchodcov. Jeden model však revolúciu nespraví a tak milánski bossovia snovú ďalšie plány. Pripravované prekvapenia (samozrejme ak sa naplnia) však majú dať svoj športový rodokmeň najavo oveľa výraznejšie ako "umravnená" 159. Nevyhnutnosť udržania nákladov v reálnych hraniciach si ale aj v rámci koncernu Fiat vyžiada využívanie spoločných platforiem, konštrukciu ktorú konštruktéri jednotlivých automobiliek vytrvalo zamietali. Spoločné prvky konštrukcie však vždy majú rešpektovať osobitosti značky a tak by sme sa ich medzi "konzumnými" a prémiovými značkami nemali dočkať. Unifikácia by preto mala výraznejšie previazať najmä značky Alfa Romeo a Maserati na jednej strane a Fiat a Lancia na strane druhej.
Už v najbližšom čase by sa malo rozhodnúť o projekte najmenšej Alfy, no nasledovník Alfy 147 to nebude. Vstupným modelom sa má stať ideový nástupca Alfy Alfasud, malý ale ostrý športiak veľkosti Fiatu Grande Punto. V rámci racionalizácie nákladov prevezme od turínskeho príbuzného základ konštrukcie, samozrejme prispôsobený potrebám premianta triedy. Nový Alfasud by sa mal stať typom, ktorý bude jazdnými vlastnosťami, výkonom a imidžom súperiť najmä s najsilnejšími modelmi MINI, S a Cooper S. Dva stupne nad Alfasudom, v nižšej strednej triede, nahradí Alfu 147 nástupca, pravdepodobne označený Alfa 149. Hoci jej príchod sa ohlasuje už na budúci rok je viac než nepravdepodobný, keďže podľa viacerých zdrojov až momentálne prebieha rozhodovanie na akej platforme bude novinka stáť. Tradícia si žiada produkt na špičke triedy, 149 teda pravdepodobne využije skrátenú podlahovú plošinu Premium, základ Alfy 159 a Brera. Stále však nie je úplne vylúčené, že ak sa dohody Fiatu a Forda rozšíria na viacero tried využijú talianski bratranci Alfa 149, nová Lancia Delta a nástupca Fiatu Stilo platformu Fordu Focus resp. Volvo S40. Na platforme Premium by okrem toho malo vyrásť ďalšie veľké prekvapenie, Alfa strednej triedy, akýsi o čosi menší brat Alfy 159. Vďaka skromnejším rozmerom aj nižšej hmotnosti by mala ponúknuť oveľa agilnejšie správanie sa na ceste a stať sa tak reálnym nástupcom Alfy 156. Technika oboch modelov, Alfy 159 aj "malého brata" by mala byť až na malé výnimky totožná. V Miláne sa asi nechali inšpirovať podobnou dvojicou z konca šesťdesiatych rokov, keď k sedanu Giulia pribudla o čosi väčšia Alfa 1750 a neskôr 2000 využívajúce rovnakú techniku, no oslovujúce nový okruh zákazníkov. |
Poslednou Alfou plánovanou na tejto podlahovej plošine je pripravovaný crossover, tvarmi vychádzajúci z konceptu Kamal, ale postavený o triedu vyššie.
Unifikácia Alfy a Maserati vyústi do dvoch nových modelov modenskej značky. Na plošine Premium vyrastie crossover na základe štúdie Kubang aj pripravované malé kupé ako "ostrejší" protiklad ku komfortnému GT, ktorého nová generácia využije štruktúru limuzíny Quattroporte novej generácie. Najväčšia lahôdka čaká alfistov na vrchole ponuky. Postupne z výroby sťahovaná Alfa 166, ktorej pozíciu čiastočne zastúpila "vyrastená" 159 dostane nasledovníka hrajúceho úplne inú ligu. Alfa 169 by mala nadviazať na jedno z najslávnejších období, na tridsiate roky minulého storočia, keď Alfa Romeo ponúkla svetu nezabudnuteľné klenoty 6C 2500 a najmä 8C 2900, často považovaný za vlajkovú loď predvojnového automobilového priemyslu. Nový vrchol radu vyvíjaný pod kódovým označením 941 by nemal byť štandartným sedanom ale skôr veľkým "štvordverovým kupé" v štýle štúdie Ital Design Visconti, pripravovaného Porsche Panamera, či už vyrábaného Mercedesu CLS. Hoci práve koncept Visconti ideu takého modelu predstavoval, za tvary novej veľkej Alfy by malo byť zodpovedné domáce Centro Stile. Ako konštrukčný základ využije skrátenú nosnú štruktúru (rázvor cca 3000 mm) Maserati Quatroporte budúcej generácie. I tak sa však dĺžka Alfy priblíži piatim metrom. O pohon sa postarajú zážihové motory V6 2,8, V6 3,2; a V6 3,6 a V8 4,2 doplnené vznetovým šesťvalcom s objemom približne tri litre, neskôr asi aj väčším osemvalcom, pravdepodobne od špecializovanej firmy VM, tradičného partnera Alfy Romeo. Každý s motorov disponujúci výkonom prekračujúcim štandardy svojej triedy bude vybavený unikátnym systémom plne variabilného ovládania časovania a zdvihu ventilov Uniair. Vpredu pozdĺžne uložené agregáty prenesú svoju silu na cestu prostredníctvom prevodovky umiestnenej pri poháňanej zadnej náprave (koncepcia Transaxle). Nová vlaková loď z Milána by sa v sériovej podobe mohla objaviť už v roku 2008. |