K.H. Kalbell do čela Maserati
 Karl Heinz Kalbfell, výkonný riaditeľ Alfa Romeo, bol nominovaný aj na najvyššiu pozíciu v sesterskej firme Maserati. Doterajší šéf modenskej automobilky Martin Leach ju opúšťa. Zmena je prvým krokom v pripravovanej tesnej spolupráci oboch prestížnych športových značiek, umožňujúcej využitie synergických efektov v oblasti vývoja aj obchodnej politiky.

 Krátko po nástupe do funkcie poskytol Kalbfell rozhovor nemeckému denníku Frankfurter Allgemeine Zeitung, v ktorom definoval svoje plány na najbližšie obdobie. Základným motívom jeho činnosti bude zvýšenie produkcie milánskej automobilky na minimálne 300 000 kusov ročne v porovnaní so 185 000, ktoré päť modelov dosiahlo počas roku 2004.

 Nový šéf potvrdil, že hneď po nástupe do funkcie, 1. 1. 2005, zastavil vývoj všetkých neziskových projektov. Napriek tomu by ostré verzie GTA typu 147 aj novej 159 mali zostať súčasťou ponuky.
 Najvyššiu prioritu dostalo zlepšenie, prípadne dobudovanie predajnej a servisnej siete, vďaka čomu by Alfa mala zvýšiť svoje podiely na dôležitých trhoch, napríklad nemeckom, kde v súčasnosti dosahuje iba 0,5%. V celosvetovom meradle sa novým cieľom Alfy stáva severoamerický trh a Ázia.

 Vzťah Alfy a Maserati komentoval: "Alfa Romeo zostane Alfou Romeo a Maserati zostane Maserati.", hneď však dodal, že Maserati, rovnako ako Alfa musí hľadať nové možnosti rastu a doplnil, že Maserati musí túžiť po raste. Na príklade svojho predchádzajúceho zamestnávateľa, mníchovského koncernu BMW uviedol: "že, dva plus dva je niekedy päť a tak máme dve značky najvyššieho rangu, ktoré sa spolu môžu stať jedinečnou silou v automobilovom priemysle."

Karl Heinz Kalbfell

Ženevské novinky pod drobnohľadom
 O oboch ženevských novinkách uverejnila Alfa už v čase konania sa autosalónu podrobnejšie technické informácie.

Alfa Romeo 159

 Nový sedan svojim menom nadväzuje nielen na svojich priamych predchodcov, Alfu 155 a 156, ale tiež pripomína Alfu Tipo 159, preplňovaný osemvalec 1,5 litra s výkonom 450 koní, s ktorým sa Juan Manuel Fangio stal v roku 1951 víťazom majstrovstiev sveta automobilov Formuly 1. Novinka by ešte výraznejšie ako jej predchodkyňa Alfa 156 mala definovať nové, hranice triedy prekračujúce štandardy v oblasti jazdných vlastností, bezpečnosti a pôžitku z jazdy.

 Tvary karosérie z pera Giorgetta Giugara spolupracujúceho na návrhu s Alfa Romeo Centro Stile jednoznačne udávajú odkiaľ nový sedan pochádza. Vyvážená kombinácia dravosti a elegancie pôsobí napriek svojim rozmerom kompaktným dojmom patriacim k športovému sedanu. V porovnaní s "univerzálne krásnou" Alfou 156 mohutnejšia karoséria na prvý pohľad prezrádza množstvo spoločných motívov s novým kupé Alfa Brera. Aj prednú časť, až po "A" stĺpiky spoločne koncipovanú, však odlišujú viaceré významné detaily. Významnou zmenou v celkovom vnímaní auta je opätovné osadenie kľučiek zadných dverí na ich štandartné miesto, na bok dverí. Nový sedan sa po uvedení Alfy GT už nepotrebuje tváriť ako "štvormiestne kupé" naopak, po budúcoročnom ukončení výroby Alfy 166 prevezme na čas úlohe vlajkovej lode značky. Robustnejšia (opäť v porovnaní s Alfou 156), no svalnato tvarovaná zadná časť skrýva mnohými zákazníkmi želaný objemnejší batožinový priestor. Dojem sily na výkonnejších modeloch zdôrazňujú po oboch stranách ústiace koncovky výfuku.

 Základným nosným prvkom Alfy 159 je platforma Premium, vyvíjaná spoločne s firmou Saab (až do odstúpenia švédskeho partnera z finančných dôvodov). Dĺžka karosérie s rázvorom náprav 2700mm je 4660 mm, šírka a výška sú 1828, resp. 1417 mm. Podobne ako viaceré typy z minulosti sa nová Alfa stáva priekopníkom aj v oblasti tuhosti karosérie a pasívnej bezpečnosti, najmä vďaka použitiu vysokopevnostných materiálov a laserového zvárania. Výsledkom je špičková hodnota torznej tuhosti karosérie 180 000 Nm/rad, parameter, v ktorom bola donedávna rekordérom Alfa 156. Tuhú štruktúru dopĺňa použitie ôsmich airbagov, konštrukcia sedadiel zabraňujúca podkĺznutiu, či hlavové opierky priťahujúce sa v prípade nárazu bližšie k hlave.

 Jazdné vlastnosti na úrovni tradície značky zabezpečuje náročná konštrukcia podvozku s prednými kolesami zavesenými na modifikovanej lichobežníkovej náprave a kolesami zadnej nápravy na viacprvkovom závese podobnej filozofie ako v prípade Alfy 166. Kontakt s cestou zabezpečujú špeciálne pre Alfu 159 vyvinuté pneumatiky s rozmerom až 235/45 R18. Silnejšie verzie disponujú permanetným pohonom oboch náprav s medzinápravovým diferenciálom Torsen-C. Srdcom mechanizmu je systém "Alfa Romeo Q4 four-wheel drive", ktorý v reálnom čase rozdeľuje hnaciu silu úmerne trakcii jednotlivých kolies, pričom v základnom nastavení zabezpečuje rozdelenie 57% momentu na zadnú nápravu a 43% na prednú nápravu.
 Blízko hranici platnosti fyzikálnych zákonov pomáhajú sofistikované podporné systémy, v prvom rade športovo kalibrovaný VDC (Vehicle Dynamic Control), spolu s už štandartne využívanými MSR (Motor Schleppmoment Regelung) obmedzujúcim brzdný moment motora na klzkom povrchu, protipreklzovým ASR (Anti Slip Regulation), HBA (Hydraulic Brake Assistance) a samozrejme ABS s EBD (protipreklzový brzdový systém s elektronickým rozdelením brzdnej sily).

 O jazdné výkony sa starajú výlučne priamovstrekové motory, zážihové zastupujú štvorvalce 1,8 JTS (130 k), 1,9 JTS (160k, 190 Nm / 4500 1/min), 2,2 JTS (185k, 230Nm / 4500 1/min) aj šesťvalce V6 2,8 JTS (230k) a V6 3,2 JTS 24v (260k, 322Nm / 4500 1/min). Agregáty 1,9, 2,2 a 3,2 disponujú plne variabilným časovaním sacích aj výfukových ventilov, zabezpečujúcim špičkovú pružnosť, keď minimálne 88 % maxima krútiaceho momentu dosahujú už pri 2000 1/min. Od roku 2007 ponuku zaklincujú V6 3,2 GTA Biturbo (405k) a 2,2 JTS Biturbo (310k). Priaznivcov nafty potešia motory vybavené systémom Multijet, najnovšou generáciou vstrekovania Common Rail, 1,9 JTDM 8v (120k, 280 Nm / 2000 1/min), 1,9 JTDM 16v (150k, 320 Nm / 2000 1/min), a 2,4 JTDM 20v (200k, 400 Nm / 2000 1/min), nasledované šesťvalcom VM V6 3,0 JTD (250k) a neskôr doplnené jeho ostrou verziou Biturbo (300k). Plnenie štvorvalcov 1,9 zabezpečuje turbodúchadlo s variabilnou geometriou vyvinuté milánskymi motorármi. Všetky motory spĺňajú emisnú normu Euro 4 a sú v súvislosti s pripravovanou normou Euro 5 vybavené bezúdržbovým filtrom pevných častíc.

 Motory sa štandartne kombinujú s mechanickými šesťstupňovými prevodovkami, ktoré už čoskoro doplní automatická alternatíva spolu s robotizovaným derivátom Selespeed.

 Posádku Alfy poteší tiež nadštandartné vybavenie interiéru. Samozrejmosťou pri všetkých stupňoch výbavy je tempomat, snímač dažďa a stmievania, parkovacie senzory, satelitný navigačný systém, dvoj, či trojzónová automatická klimatizácia, zabudované Hands Free a Hi-Fi aparatúra BOSE® s meničom na 10 CD a možnosťou prehrávania MP3.

 Okrem nosnej úlohy na doterajších trhoch má Alfa 159 splniť ďalší cieľ, vrátiť Alfa Romeo na americký trh. Smerovanie sa samozrejme prejavilo už od prvých fáz návrhu novej konštrukcie. Debut na tamojšej pôde sa odohrá pravdepodobne v roku 2007, po tom ako sa na trh dostanú verzie Alfy Spider s automatickou prevodovkou a najmä nástupca Alfy 166. Zvláštnosťou novej vlajkovej lode má byť extravagantná karoséria v štýle konceptu Alfa Romeo Visconti štúdia Ital Design.

 Výraznou mierou sa podpíše spolupráca s Maserati aj pod marketingové plány pri návrate za veľkú mláku, kde bude Alfa prezentovaná ako výrobca pravých vysokovýkonných športových sedanov s pohonom oboch náprav. Koniec koncov skoro tak, ako ju poznáme v Európe.

 Od roku 2008 bude kompletný typový rad korunovaný verziami Alfa 159 GTA, Brera GTA a Spider GTA so šesťvalcom 3,2 litra doplneným systémom plne variabilného časovania a zdvihu ventilov UNIAIR, ktorý mu spolu s dvojicou turbodúchadiel dopomôže k výkonu 405 koní a krútiacemu momentu 680 Nm prenášaným na cestu prostredníctvom všetkých štyroch kolies.
(s využitím tlačovej správy Alfa Romeo)


Alfa 159

Alfa Romeo Brera

 Už v októbri tohto roka sa spolu s novým sedanom k alfistom dostane aj dvojdverové kupé s výklopnou zadnou stenou, nazvané namiesto tradičného označenia GTV menom, Alfa Brera.

 Podobne ako u predchodcov aj novinka je založená na mechanike paralelného štvordverového modelu, a tak sa pod kabátom novej Alfy môžeme stretnúť s riešeniami opísanými pri Alfe 159. Kupé využíva modifikovanú platformu Premium s rázvorom skráteným na 2525 mm, nosná štruktúra je však v hornej časti tvorená priestorovým rámom zabezpečujúcim mimoriadnu tuhosť nielen základného modelu ale aj odvodenej otvorenej verzie Spider.

 2+2 miestne kupé má napriek zdanlivo kompaktnému dojmu veľkorysé rozmery, dĺžku 4413 mm, šírku 1830 a výšku 1372 mm. Za dizajn je opäť zodpovedný Giorgetto Giugiaro, rovnako ako v prípade sedanu spolupracujúci s Centro Stile Alfa Romeo.

 Od uvedenia na trh bude základným modelom Brera 2,2 JTS (185k, 235Nm) s pohonom prednej nápravy, doplnená šesťvalcom V6 3,2 (260k, 336Nm) s pohonom oboch náprav. Na začiatku roku 2006 k dvojici pribudne vznetový agregát 2,4 JTD (200k) a ponuka sa rozšíri o šesťstupňovú automatickú prevodovku v kombinácii so všetkými verziami motora.
 Základným stupňom výbavy je verzia "Medium" vyhradená štandartne pre motory 2,2 JTS a 2,4 JTD. Zahŕňa manuálnu klimatizáciu, pneumatiky 225/55 R16, samozrejme na diskoch z ľahkej zliatiny, elektrické ovládanie spätných zrkadiel, látkové čalúnenie, VDC, palubný počítač, leštený povrch prístrojovej dosky, parkovacie senzory a kompletnú sadu airbagov. Lepšie vybavený stupeň "High" ponúka 17" disky kolies, multifunkčný volant, tempomat, čalúnenie Alfatex, hliníkový povrch prístrojovej dosky a Bluetooth. Za rovnakú cenu je k dispozícii aj najvyšší stupeň "Sky" vybavený navyše panoramatickou strechou a dvojzónovou automatickou klimatizáciou.

 V roku 2007 pribudne v ponuke najsilnejší diesel, V6 3,0 JTD (250k, 550 Nm), kombinovaný štandartne s pohonom oboch náprav a šesťstupňovou automatickou prevodovkou.

 Tesne pred faceliftom v roku 2008 sa objaví najostrejšia verzia Brera GTA poháňaná motorom V6 3,2 s dvojicou turbodúchadiel (405k, 680 Nm). Obe nápravy budú poháňané cez šesťstupňovú prevodovku Selespeed.

 Na autosalóne vo Frankfurte, prípadne Bologni sa svetu predstaví aj otvorená verzia Spider s vlastným dizajnom. Sériová výroba v karosárni Pininfarina sa predpokladá od konca roku 2005, na trh by sa mal dostať začiatkom budúceho roka. Ponuka motorov, resp. výbav bude zodpovedať paralelným modelom Alfy Brera.

 Výroba Alfy Brera aj Spider by mala podľa plánov trvať do roku 2011 so spomínaným faceliftom v roku 2008.
(s využitím tlačovej správy Alfa Romeo)

Alfa Brera
Alfa Brera

Opätovný pohľad na nové modely
 Začiatkom roka sme prezentovali pohľad do kuchyne milánskych inžinierov, nové zdroje však podávajú podrobnejšie informácie o najbližšom období. Pozrime sa, čo môžeme čakať v roku 2005.

jún/júl:
Alfa 159 - dealerský debut.
júl:
Alfa 147 Q4 - začiatok výroby v závode Pomigliano d´Arco.
Alfa Brera - začiatok výroby v závode Grugliasco.
august:
Alfa Sportwagon (156) koniec výroby.
september:
Alfa Sportwagon (159) príprava výroby.
Alfa Brera - dealerský debut.
október:
Alfa 147 Q4 - dealerský debut.
november:
Alfa Spider - začiatok výroby v závode Grugliasco.
december:
Alfa 166 - koniec výroby.
Alfa Spider - dealerský debut.