Jeden z najslávnejších závodov cestovných automobilov na svete, 24 hodinový maratón v "zelenom pekle" je bez pochýb mimoriadne náročnou skúškou možností techniky aj posádok. Rešpektujúc renomé preteku, pripravil nemecký importér Alfy Romeo trojicu zástupcov milánskej značky. Rovnako ako v minulom ročníku sa v ostro sledovanej triede S1 "Alternative Fuels" uchádzali o vavríny dve Alfy 147 2,4 20v JTD (víťaz predchádzajúcich dvoch ročníkov) doplnené Alfou GT 1,9 JTD.
Nemenej zaujímavé ako technika však boli v tomto prípade posádky. Za volantom prvej Alfy 147 sa striedali Michael Bartels a Timo Scheider, víťazi niekoľkých podujatí DTM či ITC a tohtoroční účastníci šampionátu FIA GT s Maserati MC12, spolu s nimi minuloročný víťaz a vývojový inžinier Alfy Romeo Herbert Schürg a inštruktor Alfa Romeo Scuola Sportiva Stefan Neuberger. Do Alfy GT postupne zasadol sám šéf skupiny Alfa Romeo - Maserati Karl-Heinz Kalbfell, ktorého doplnila úspešná účastníčka seriálu Alfa 147 JTD Cup Eve Scheer, známy pretekár a šéf tuningovej firmy Franz Engstler a pretekajúci šéfredaktor časopisu Auto Motor und Sport Bernd Ostmann. Špičkové ambície týmu sa prejavili už v tréningu, keď posádka prvej Alfy 147 dosiahla na 24,358 km dlhom okruhu čas 10:05:235 min a získala pole position svojej triedy, iba sedem desatín pred druhou Alfou GT JTD. |
Samotný priebeh pretekov mal podobný priebeh ako minulý rok. Obe Alfy už od začiatku udávali tempo, na čele sa usadila 147 nasledovaná GT. V priebehu noci však kupé postretli technické problémy v dôsledku drobnej nehody z úvodu pretekov spôsobujúce stále väčšiu stratu na tímových kolegov, vedúca Alfa 147 ale česť značky hájila viac než dobre. Po dvadsiatich štyroch hodinách jazdy prešla víťazne cieľom s náskokom štyroch kôl pred druhým BMW 330d. Za pozornosť však stojí aj jej trináste miesto v celkovom poradí, v spoločnosti automobilov úplne iných kategórií, napríklad Porsche 911 viacerých špecifikácií.
Alfa 147 2,4 20v JTD - základné technické parametre: Vznetový päťvalcový motor prepĺňaný turbodúchadlom, vstrekovanie paliva Common Rail Multijet, Maximálny výkon približne 260 koní. Prevodovka šesťstupňová sekvenčná. Brzdy vnútorne chladené, vpredu 355mm, pevné šesťpiestikové strmene; vzadu 251 mm pevné dvojpiestikové strmene. Kolesá 8,5 x 18, pneumatiky Dunlop 235/640-18. Kompletná bezpečnostná výbava podľa predpisov FIA. Hmotnosť 1130 kg. |
Prestížny vytrvalostný test sériových automobilov "24 Ore di Auto" organizovaný redakciou časopisu Cars na okruhu Misano zameral tento rok svoju pozornosť na vzorku európskych kompaktov (segment C) s motorom 1,6 litra. Skúške sa podrobilo 21 veľkosériových modelov jedenástich rôznych výrobcov, napríklad Alfa 147 1,6 TS, Renault Megane 1,6 16v, Audi A3 1.6 FSI, Toyota Corolla 1.6 VVT, či Honda Civic V-TEC Sport.
Za volanty sa posadili posádky tvorené profesionálnymi testovacími jazdcami a motoristickými novinármi z renomovaných európskych automobilových časopisov ako Autocar (Veľká Británia), Autovisie (Holandsko), alebo ViBilagare (Švédsko). Všetci jazdci sa v priebehu pretekov pravidelne na jednotlivých automobiloch striedali. Zastávky v boxoch dovoľujú pravidlá využiť iba na striedanie pilotov, dotankovanie paliva a výmenu pneumatík a bŕzd. |
Víťazná Alfa najazdila počas dvadsiatich štyroch hodín 642 kôl, čo zodpovedá vzdialenosti 2606,5 km. Okrem prejdenej vzdialenosti o tempe vypovedajú aj tri sady spotrebovaných pneumatík a dve sady predných brzdových platničiek.
24 Ore di Auto 2005 - konečné výsledky: 1. Alfa Romeo 147 1.6 TS 642 kôl (2606.5km), priemerná rýchlosť 108,542 km/h 2. Honda Civic 1.6 V-TEC Sport + 4 kolá 3. Citroën C4 Coupé 1.6 16V +7 kôl 4. Toyota Corolla 1.6 VVT-i +11 kôl 5. Mazda 3 1.6 16V +12 kôl 6. Ford Focus 1.6 Ti-VCT +13 kôl 7. VW Golf 1.6 FSI +15 kôl 8. Audi A3 1.6 FSI +16 kôl 9. Renault Mégane 1.6 16V +19 kôl 10. BMW 116i +21 kôl |
Najslávnejšie diaľkové preteky na svete, 1000 míľ dlhú slučku z Brescie do Ríma a späť viaže s Alfou Romeo nerozlučné puto. Jedenásť víťazstiev, ktoré v skúške spoľahlivosti, odolnosti a vytrvalosti milánska legenda dosiahla počas rokov 1927 až 1957 zostane navždy neprekonaným rekordom. Neustále rastúce rýchlosti na cestách otvorených pre bežnú premávky si v roku 1957 vynútili zastavenie pôvodných pretekov, legenda však už dvadsaťtri rokov žije vo forme spomienkových závodov automobilov vyrobených práve v čase trvania pôvodného podujatia. Napriek úctyhodnému veku a nevyčísliteľnej hodnote jednotlivých zúčastnených exemplárov zvádzajú účastníci, burcovaní neopakovateľnou atmosférou a diváckou kulisou, rovnako neľútostné boje o popredné umiestnenie, ako ich predchodcovia pred polstoročím.
Tak ako po minulé roky sa okrem množstva Álf súkromných účastníkov zúčastnil závodu aj oficiálny historický tým Alfa Romeo. Jeho starosti pred štartom - čo vybrať z množstva unikátnych exemplárov skrytých za bránami múzea - boli isto príjemné a tak je vybraný exemplár, Alfa Romeo 1500 Super Sport z roku 1928, skutočne reprezentatívnym zástupcom milánskeho výrobcu. Kompresorom prepĺňaný radový šesťvalec s objemom 1,5 litra, prvý zo série jedinečných konštrukcií Vittoria Jana vo svojej dobe zaznamenal úspechy vo viacerých významných pretekoch, okrem iných s posádkou Campari - Ramponi aj víťazstvo v pretekoch Mille Miglia. Alfy sú však ako víno, za takmer osemdesiat rokov červenému spideru síl neubudlo a tak sa, sedlaný posádkou Luciano Viaro - Maurizio de Marco opäť po rokoch objavil na Viale Venezia v Brescii ako prvý. |
Víťazný jazdec, bývalý majster Talianska v jazde pravidelnosti s Lanciou Fulviou HF, Luciano Viaro opísal svoje pocity po príchode do cieľa: "Svoj úspech chcem venovať celému týmu Alfa Romeo a výnimočným autám ktoré Alfa Romeo produkovala v tridsiatych rokoch. Venujem vrúcne a úprimné poďakovanie mojej manželke Marii Giovanne, ktorá vždy podporovala moju vášeň pre tento šport s trpezlivosťou, a s ktorou som pretekal niekoľko rokov, a tiež Mimmovi Magrovi manažérovi múzea Alfa Romeo a Mauriziovi Montimu, môjmu osobnému mechanikovi."
Mille Miglia 2005 - konečné poradie: 1. Viaro - De Marco, Alfa Romeo 6C 1500 SS 1928 2. Sielecki - Hervas, Bugatti T23 Brescia 1923 3. Sanchez - Zinny, Alfa Romeo 6C 1750 GS 1930 4. Scalise - Scalise, Alfa Romeo 6C 1750 GS 1931 5. Imbert - Imbert, Ferrari 250 MM Vignale1955 6. Sucari - Celada, Maserati 4CS 1100, 1934 7. Perbellini - Perbellini, Jaguar Biondetti S 1950 8. Colombetti - Sanchez, Aston Martin 2 Litre 1937 9. Gaburri - Gaburri, OM 665 TT 1928 10. Giansante - Ferracin, Porsche 550 A RS 1957 |