Po oficiálnom vytvorení prestížnej "športovej" skupiny Alfa Romeo - Maserati v rámci koncernu Fiat Auto by sa plánovaná spoločná budúcnosť mala prejaviť aj na viacerých navzájom zdieľaných projektoch.
Prvou lastovičkou spolupráce sa mohlo stať už nové Maserati Spyder, ktorého predstavenie sa očakáva v januári budúceho roku na Detroit Autoshow. Napriek takmer ukončeným vývojovým prácam uvažovalo vedenie firmy začiatkom roka o rekonštrukcii jeho nosnej štruktúry na platformu Premium, základ Alfy 159 a Brera. Štádium vývoja však nakoniec rozhodlo o použití modifikovanej verzie platformy M139, v princípe odvodenej od súčasného základu Maserati GT a Spyder. Jasno však zostáva v otázke tvarov karosérie, ktorá má obsahovať viacero motívov zo štúdie Pininfarina Birdcage predstavenej na tohtoročnom ženevskom autosalóne. Ani atraktívna štúdia Birdcage ocenená titulom najlepšieho ženevského konceptu však nezapadne prachom múzea. Jedinečný koncept s množstvom inovatívnych prvkov oslavujúci sedemdesiate piate výročie založenia štúdia Pininfarina sa v priebehu dvoch rokov dočká malosériovej výroby. Ako základ produkčnej verzie by mala poslúžiť modifikovaná štruktúra Maserati MC12. |
Pokročilý stupeň vývoja dokazujú aj prezentačné jazdy prototypu. Mimoriadny úspech zožal napríklad na aktuálnom ročníku Goodwood Festival of Speed, kde sa o jeho volant podelili Karl-Heinz Kalbfell, šéf skupiny Alfa Romeo - Maserati a Nick Mason, bubeník legendárnych Pink Floyd, známy aj ako fanúšik a zberateľ štvorkolesových pokladov.
Prvou reálnou spoluprácou oboch značiek by sa mal stať pripravovaný crossover Maserati využívajúci techniku Alfa Romeo, najmä platformu Premium a sofistikovaný systém pohonu oboch náprav TorsenC. Možnosti uplatnenia milánskych komponentov v širšom meradle tak opäť posunuli projekt ich SUV na báze štúdie Kamal bližšie k sériovej realite. V prípade realizácie zvažovaného menšieho súrodenca Maserati GT / Spyder sa počíta s využitím rovnakej platformy, tvoriacej aj základ kupé Alfa Romeo Brera. |
Bolonský výrobca by zasa už v najbližšom čase mohol spoločnú kuchyňu obohatiť o novú pohonnú jednotku - evolúciu aktuálneho osemvalca 4,2 litra. Agregát vybavený revolučným systémom variabilného ovládania ventilov UNIAIR, ktorého vývoj práve vrcholí aj za účasti milánskych motorárov, by sa mal podľa najnovších správ postarať o pohon nových modelov GTA. Novinka by po rekonštrukcii mala z nezmeneného objemu 4244 cm3 dosahovať výkon 440 až 450 koní a krútiaci moment vyše 500 Nm pri spotrebe nižšej približne o 15% v porovnaní s aktuálnou verziou. Motor má napriek ôsmim valcom takmer rovnaké rozmery ako najnovší šesťvalec 3,2 JTS a hmotnosť len 183 kg. Paralelne testovaná "prevŕtaná" verzia s výkonom viac ako 500 koní by sa mala stať pohonnou jednotkou najsilnejšej verzie veľkého sedanu (169?) alebo niektorého zo zamýšľaných superšportov.
Pôvodný plán použiť na pohon modelov GTA motor V6 3,2 JTS prepĺňaný dvojicou turbodúchadiel narážal na problém prenosu extrémneho krútiaceho momentu 680 Nm, dovoľujúci použitie výlučne automatickej prevodovky. Predstavám konštruktérov nezodpovedal ani otáčkový rozsah medzičasom intenzívne testovaného "biturba" s výkonom vrcholiacim už pri 6000 1/min. |
Nová generácia modelov GTA by (na rozdiel od 147 a 156 GTA) mala po vzore svojich predchodcov zo šesťdesiatych rokov opäť striktne naplniť legendárne označenie (Grand Turismo Allegerita = GT odľahčený), zníženie hmotnosti najostrejšej 159 by malo dosiahnuť minimálne 130 kg v porovnaní s jej "konfekčnejšími" súrodencami. Prenosu enormnej hnacej sily na cestu pomôže pohon oboch náprav doplnený adaptívnym zadným diferenciálom v štýle aktuálnych modelov Ferrari. O spomalenie z rýchlostí výrazne presahujúcich hranicu 250 km/h sa pravdepodobne postarajú "keramické" brzdy Brembo CCM používané dnes napríklad na Ferrari F430, nielen výkonnejšie, ale aj o 30% ľahšie ako štandartné, možné je tiež použitie technickej lahôdky - pomocnej aerodynamickej brzdy integrovanej do predného spoilera. |
Pôvodne ohlasované predstavenie novej malej Alfy (Progetto 940) v závere roku 2006 sa s pravdepodobne posunie. Záverečná fáza vývoja a prípravy výroby Alfy 159 a Alfy Brera ako aj ich derivátov Sportwagon a Spider si vyžiadali značnú časť rozpočtu a tak sa vedenie firmy rozhodlo rozložiť vývojové práce na novom type na dlhšie časové obdobie, s predpokladaným využitím prostriedkov získaných z predaja už predstavených typov. Dôvodov odsunutia termínu však môže byť viac. Alfa 159 je v porovnaní so svojimi predchodkyňami značne decentnejším typom, nevyjadrujúcim svoju športovú DNA na prvý pohľad. Nový menší typ by však mal potvrdiť orientáciu značky a pôsobiť presne naopak, ešte agresívnejšie ako Alfa 147. Podľa viacerých informácií by dokonca nová malá Alfa mala prevziať množstvo štylistických prvkov z fascinujúcej štúdie 8c Competizione. | Nereálna však nie je ani zmena nosnej platformy najmenšej Alfy. Podľa pôvodného projektu mala ako jediná Alfa za svoj základ využívať modifikovanú koncernovú platformu Compact využívanú aj v konštrukcii Fiatu Stilo. Je však možné, že po odstúpení firmy Saab od projektu platformy Premium tvoriacej základ Alfy 159 a Brera sa (podobne ako v prípade Alfy 156 a z nej odvodenej 147) vedenie firmy rozhodne voľné kapacity využiť týmto spôsobom. |