Pebble Beach Concours d'Elegance 2005 v znamení Alfy Romeo
 Päťdesiaty piaty ročník jednej z najprestížnejších prehliadok krásy automobilov sa niesol v znamení osláv deväťdesiateho piateho výročia milánskej značky. Dvadsiateho prvého augusta sa v okolí osemnástej jamky golfového ihriska v kalifornskom Pebble Beach na pobreží Tichého oceánu zhromaždilo 228 klasických automobilov najprestížnejších svetových značiek, z nich šesťdesiatdva jedinečných klenotov Alfa Romeo zahŕňajúcich nielen najatraktívnejšie sériové modely ale aj niekoľko prototypov či štúdií.

 Vzhľadovo najatraktívnejšia bola isto trojica experimentálnych automobilov Alfa Romeo BAT 5, BAT 7 a BAT 9 (Berlinetta Aerodinamica Tecnica), ktorá vznikla v štúdiu Bertone v rokoch 1953 až 1955 na podvozku typu 1900. Jedinečný exponát však predstavovala aj Alfa Romeo G1, jediný zachovaný exemplár prvého vyrobeného typu po tom, čo firmu Alfa v roku 1915 kúpil Nicola Romeo a teda prvý nesúci dnešné meno Alfa Romeo. Štýlový dvojmiestny spider klasickej červenej farby ešte aj dnes, takmer deväťdesiat rokov od svojho zrodu hravo prekračuje všetky bežné rýchlostné limity. Unikát, dôkladne zrekonštruovaný z nekompletného torza desaťročia slúžiaceho na pohon vodného čerpadla na farme v austrálskej buši je dnes majetkom novozélandského importéra milánskej značky. Predvojnovú produkciu značky reprezentovali najmä šesťvalcové typy 6C 1500 a 6C 1750 s karosériami Zagato a Touring, tridsiate roky pripomenuli najmä legendárne osemvalce 8C 2300 vrátane unikátnej 8C 2300 Monza, či dokonca niekloľkých klenotov 8C 2900, za volantom jedného z nich, 8C 2900 Mille Miglia napríklad sedel známy módny návrhár Ralph Lauren.
Zoskupenie jedinečných typov korunovali dvanásťvalcová Alfa Romeo Tipo 12C Monoposto, úspešný účastník niekoľkých predvojnových pretekov Grand Prix a legendárna P2, majster sveta z roku 1925. Povojnové obdobie priblížili Alfy 6C 2500 vo viacerých verziách s karosériami Touring či Pinin Farina a niekoľko prototypov z obdobia päťdesiatych rokov. Dôstojným reprezentanom šesťdesiatych rokov sa stalo niekoľko verzií slávneho prototypu Alfa Romeo 33 mimoriadne úspešného v desiatkach závodov svojej doby.

 Alfa Romeo presvedčila porotcov aj pri udeľovaní viacerých špeciálnych cien, držiteľom ceny FIVA sa stal typ 8C 2300 Touring Spider z roku 1933, Mille Miglia Trophy získala o rok staršia Alfa 8C2300 Monza s karosériou Zagato, pohár Philla Hilla, majstra sveta F1 si odniesol prototyp 6C 3000CM Zagato z roku 1953 spider, odvodený od známejšieho kupé Disco Volante.

 Príjemnou okolností bola tiež oslava karosárskeho domu Pininfarina, pripomínajúceho si na akcii sedemdesiate piate výročie svojej činnosti. Jeho dlhoročnú spätosť s milánskou automobilkou približovalo viacero predstavených exemplárov.

 Viac ako šesť desiatok historických Álf doplnila, tak ako sme už v novinkách ohlasovali, dlho očakávaná štúdia z Centro Stile Alfa Romeo.

 Obrázky vďaka oficiálnej stránke podujatia Pebble Beach Concours d'Elegance.

Alfa G1 Sports Alfa Romeo 6C1750 GS
Alfa Romeo 8C2300 Monza Zagato Alfa Romeo Tipo 12C Monoposto
Alfa Romeo 8C2900B Pinin Farina Alfa Romeo 8C 2900 MM & Ralph Lauren
Alfa Romeo 8C 2900
Alfa Romeo 6C 3000 CM Zagato Spider Alfa BAT5, BAT7 a BAT9
Alfa Romeo Tipo 33 Stradale Coupé Alfa Romeo Tipo 33 Stradale Coupé


8C Spider, ďalšia variácia jedinečnej štúdie
 Alfa Romeo 8c Competizione predstavená na frankfurtskom autosalóne 2003 sa stala okamžitým stredobodom pozornosti. Mimoriadny záujem verejnosti aj potencionálnych kupcov, ochotných okamžite zložiť "akúkoľvek" sumu, viedol vedenie firmy k úvahám o možnosti jeho malosériovej výroby. Vytvorenie skupiny Alfa Romeo - Maserati však kvôli obavám z vnútrofiremného kanibalizmu ambicióznemu projektu neprialo, keďže v malých počtoch produkovaná Alfa poháňaná osemvalcom Maserati by isto svojou cenou prevyšovala "konfekčnejšie" kupé Maserati GT s rovnakým agregátom. Nekompromisný superšport, medzičasom privedený až do predsériovej fázy sa tak stal len atraktívnym exponátom autosalónov od Bologne cez Tokio až po Sydney provokujúcim neuspokojených záujemcov.

 Daniele Bandiera, vtedajší šéf Alfy, bezprostredne po nadšenom prijatí štúdie rozhodol, že grandióznemu kupé musí sekundovať rovnako atraktívny Spider. A tak si vývojári hnaní nedočkavosťou zvolili najrýchlejšiu možnú cestu k otvorenej verzii - odrezali strechu z jedného z funkčných prototypov stojaceho v dielňach Centro Stile. Výsledok, hoci nedotiahnutý do prezentovateľnej formy bol fascinujúci a nový Spider mal reálnu šancu doplniť svojho o málo staršieho súrodenca. Zastavenie projektu 8c však pochopiteľne znamenalo aj ukončenie aktivít na rozpracovanej otvorenej verzii.

 Situácia sa však zmenila po rozhodnutí organizátorov Pebble Beach Concours d'Elegance zvoliť Alfu Romeo za značku ročníka 2005. Bolo zrejmé že hlavnú úlohu v predstavení firmy na tak významnej scéne musí hrať úplne nový koncept a tak voľba padla na projekt otvorenej 8C.
 Predstavená Alfa Romeo 8C Spider samozrejme nie je ten prvotný, náhlivo pripravený kus s odpílenou strechou, ale od základu nanovo postavený prototyp rešpektujúci všetky požiadavky na stavbu otvoreného superšportu. Plne funkčný exemplár vznikol v priebehu necelých dvoch mesiacov v dielňach domáceho Centro Stile. Karoséria jasne vychádzajúca zo základnej verzie 8c má na rozdiel od svojej uzavretej dvojičky zmenené viaceré detaily zdôrazňujúce namiesto ultimatívnej športovosti kupé skôr eleganciu a noblesu otvorenej verzie. Pri pohľade spredu upúta hliníkové lemovanie prednej masky a predných otvorov na vstup vzduchu doplnených bočnými vyústeniami, zboku zaujmú ľahkozliatinové disky v štýle modelov GTA, no s profilom ladiacim s plynulými krivkami pontónu karosérie. Zadná časť s dvojicou kruhových svetiel odkazujúca na slávnych predchodcov (napr. Giulia TZ, Canguro) zostala na pohľad bez zmien.

 Pôvodná mechanika, motor Maserati V8 4,2 litra s výkonom 400 koní, dovoľuje maximálnu rýchlosť na hranici 300 km/h a zrýchlenie z pokoja na 100 km/h za 4,5 sekundy. Vzadu umiestnená prevodovka (usporiadanie transaxle), pohon zadnej nápravy a presné vedenie všetkých kolies zavesených na lichobežníkových nápravách sa zasa starajú o špičkové jazdné vlastnosti.

Alfa 8C Spider Alfa 8C Spider
Alfa 8C Spider Alfa 8C Spider


Na rade je Alfa Spider
 Po krátkodobom opadnutí napätia po predstavení sedanu 159 aj kupé Brera všetci Alfisti netrpezlivo očakávajú príchod ďalších karosárskych verzií, Sportwagonu, no najmä otvoreného Spidera.

 Vedenie firmy s najväčšou pravdepodobnosťou využilo prestížnu prehliadku automobilovej krásy aj na tajné predstavenie definitívnej verzie Alfy Spider skupine vybraných hostí. Novinka sa má stať jedným z nosných typov pri návrate Alfy na americký trh a tak je pochopiteľné, že premiéra za oceánom, hoci v takejto "uzavretej spoločnosti" dostala prednosť pred niektorou z európskych automobilových výstav.
 Oficiálne sa nová Alfa Spider predstaví pravdepodobne na "domácej" Bologna Motorshow ktorá sa uskutoční začiatkom decembra.