Ako s Alfou vo FIA WTCC 2006 ?
 Hoci účasť fabrikou oficiálne podporovaného týmu v tohotoročnom svetovom šampionáte stále nie je oficiálne potvrdená, najnovšie správy naznačujú, že milánska značka do bojov predsa len zasiahne. V minuloročnej sezóne nasadzované kvarteto sa však zúži na polovicu, vo vybraných pretekoch doplnenú tímovou trojkou. O volant stabilných účastníkov by sa mali podeliť Augusto Farfus Jr. a Mika Salo, bývalý továrenský jazdec Ferrari F1 a Maserati, za volant tretej 156ky by sa mal posadiť Fabrizio Giovanardi, ako jazdec GM v britskom seriáli BTCC však len vo vzájomne si termínmi nekolidujúcich pretekoch.  Trojicu 156tiek v minuloročnej špecifikácii pravdepodobne nasadí Team Nordauto, vzhľadom na dlhoročné väzby je však intenzívna spolupráca s fabrikou viac než istá. Ostáva len počkať na prvé preteky sezóny ako sa s novou konkurenciou vysporiada hoci špičková, no predsa len starnúca Alfa 156.

Alfa 156 WTCC

Odišiel Giuseppe Busso
 Pol roka po tom ako pozemský svet opustil Ermanno Cressoni, dlhoročný séfdizajnér Centro Stile Alfa Romeo sa tretieho januára navždy rozlúčil Giuseppe Busso, jeden z najvýznamnejších konštruktérov v histórii Alfy Romeo a Ferrari.

 Giuseppe Busso sa narodil v Turíne v roku 1913. Jeho prvým pôsobiskom po ukončení univerzity sa v roku 1937 stala letecká divízia koncernu Fiat, odkiaľ neskôr prešiel ku konštrukcii železničnej techniky. V roku 1939 ho vtedajší šéfkonštruktér Alfy Romeo Wilfredo Ricart zamestnal ako člena Servizio Studi Speciali, zvláštneho vývojového oddelenia Alfy, kde ho vtedajší šéf Dr. Orazio Satta Puliga zapojil najmä do vývoja závodných Álf. Jeho vývojové a konštrukčné postupy boli natoľko progresívne, že sa (samozrejme okrem využitia pri konštrukcii nových modelov) stali témou prednášok na Turínskej Univerzite.

 V roku 1946 ho na odporúčanie legendárneho inžiniera Alfy Gioachina Colomba angažoval Enzo Ferrari ako technického riaditeľa svojej práve sa rodiacej automobilky. Jeho prvou prácou pre modenskú značku bolo dokončenie vývoja prvého Ferrari 125 Sport a najmä kompletný návrh preplňovaného dvanásťvalca pre pripravovaný monopost Grand Prix (vtedajšia F1). Pod vedením Bussa dokončené Ferrari 125 Sport prešlo s posádkou Biondetti/Navone ako prvé cieľom Mille Miglia 1947 a zaznamenalo tak prvé významné víťazstvo legendárnej značky. Mimoriadne vyťažený Gioachino Colombo pracujúci súčasne pre Alfu aj Ferrari sa v roku 1947 rozhodol koncentrovať výlučne na modenskú fabriku, vďaka čomu v Miláne dostal voľný priestor Busso, ktorý tak od roku 1948 naplno pracoval pre Alfu. Od svojho nástupu bol zodpovedný za vývoj mechanických komponentov všetkých pripravovaných typov Alfy. Prvým väčším projektom sa stala Alfa 1900, svoje tvorivé schopnosti však prezentoval najmä na nasledujúcom type, Alfe Giulietta. Jej motor, celohliníkový štvorvalec s dvomi vačkovými hriadeľmi v hlave valcov predbehol svoju dobu o niekoľko desaťročí a iba s minimálnymi modifikáciami sa staral o pohon väčšiny Álf až do konca deväťdesiatych rokov !! Podobne dlhotrvajúcu životnosť mala i predná náprava, jej konštrukcia sa principiálne využila vo všetkých nasledujúcich typoch vrátane legendárnych superšportov RZ a SZ z polovičky deväťdesiatych rokov !
 Zabudnúť nemôžme ani na významný prínos v konštrukcii koncepcie Transaxle a jej zadnej nápravy De Dion uplatnenej prvýkrát v modeli Alfetta v roku 1972 a používanej všetkými nasledovníkmi až po Alfu 75 resp. jej ostré deriváty, RZ a SZ.

 Zlatým klincom kariéry výnimočného inžiniera a vývojára sa stal vidlicový šesťvalec s objemom 2,5 litra predstavený v roku 1979 vo veľkom sedane Alfa 6. Celohliníkový motor čerpajúci množstvo skúseností zo závodných agregátov sa stal v nasledujúcich rokoch pohonnou jednotkou najsilnejších Álf svojej doby vrátane už spomínaných superšportov SZ a RZ.. Jeho kariéra vyvrcholila začiatkom tohto desaťročia, kedy sa s objemom zväčšeným na 3,2 litra dostal pod kapotu špičkových modelov GTA, resp. v miernejšej verzii typov 166, Spider a GTV.

 Giuseppe Busso pracoval vo vývojovom oddelení v Portelle a neskôr v Arese až do roku 1977. Počas tohto obdobia zastával viacero významných postov (až po viceprezidenta firmy od roku 1972) a výraznou mierou sa pričinil, či dokonca priamo pod jeho vedením vznikli Alfa 1900, Giulietta, Giulia, Montreal, Alfetta, Alfa 6 a množstvo závodných Álf ako napríklad 6C 3000 CM (Disco Volante), či v spolupráci s továrenským závodným oddelením Autodelta legendy ako Giulia TZ, GTA, alebo nezabudnuteľná Tipo 33 s vidlicovým osemvalcom 2,0. Okrem sériových typov viedol tiež vývoj množstva prototypov, za všetky spomeňme aspoň projekty malého automobilu s pohonom prednej nápravy z prelomu päťdesiatych a šesťdesiatych rokov.

 Je viac než symbolické, že legendárny inžinier opustil svet práve v čase, keď výrobné linky opúšťajú posledné exempláre jedného z jeho najväčších diel, motora Alfa Romeo V6 3,2.

Giuseppe Busso
Giuseppe Busso (vpravo), Ing. Orazio Satta Puliga, šéf vývoja Alfy Romeo (v strede) a Livio Nicolis (vľavo), máj 1951
obrázok vďaka Ruoteclassiche.
Giuseppe Busso
Giuseppe Busso (druhý sprava) s Ferrari 159S v roku 1947
Giuseppe Busso
Giuseppe Busso


Alfa 159 s piatimi hviezdičkami
 O špičkovej úrovni automobilov Alfa Romeo netreba pochybovať, ich aktívna i pasívna bezpečnosť tradične predstavuje úplnú špičku. K hodnoteniam na základe legislatívou vyžadovaných skúšok a dobrovoľným testom výrobcov pribudol v poslednej dobe projekt Euro NCAP hodnotiaci pasívnu bezpečnosť na základe vlastných kritérií. Najmä vďaka rozsiahlej prezentácii sa konzorciom udeľované hviezdičky okrem toho stali nielen meradlom úspešnosti konštruktérov, ale aj silným marketingovým nástrojom.

 Miera aktívnej bezpečnosti vyjadrená špičkovými jazdnými vlastnosťami je známa už od prvých jazdných prezentácií Alfy 159 a jej rekordné rýchlosti a neotrasiteľná stabilita pri vyhýbacích manévroch sa stali nosnou témou viacerých testov prestížnych motoristických periodík. Okrem vyspelej konštrukcie zavesenia kolies pomôžu vodičovi pri priblížení sa k hranici fyzikálnych možnosti podporné systémy VDC (Vehicle Dynamic Control system), ASR (Anti Slip Regulation), HBA (Hydraulic Brake Assistance) a samozrejme ABS s elektronickým rozdelením brzdnej sily EBD.
 K testom jazdnej dynamiky koncom minulého roka pribudli aj očakávané skúšky pevnosti karosérie. Priaznivý výsledok už vopred predpovedali použité technológie, množstvo a dĺžka laserových zvarov, počet a previazanie jednotlivých výztuh a sofistikované usporiadanie nosných prvkov, ktoré sa odrazili v rekordnej hodnote torznej tuhosti karosérie 180 000 kNm/rad, ktorá s náskokom prekračuje nielen konkurentov v triede, ale i kupé iných značiek! Pre najhorší prípad je každá Alfa 159 vybavená ôsmimi airbagmi, systémom zabraňujúcim podkĺznutiu pasažierov pod bezpečnostnými pásmi a obmedzovačmi ich sily.

 Po absolvovaní všetkých skúšok, čelného, zadného a bočných nárazov získala Alfa 159 plný počet päť hviezdičiek.

Obrázky vďaka Euro NCAP

Alfa 159 v Euro NCAP
Alfa 159 v Euro NCAP
Alfa 159 v Euro NCAP

Najkrajšie auto na svete je Alfa Brera
 Po množstve cien a priaznivých hodnotení štúdie Italdesign Brera zbiera ocenenia aj jej sériová podoba. Iba pár týždňov dozadu sa do krásneho kupé zahľadela porota prestížneho britského časopisu Autocar a hoci sa nový rok ešte ani poriadne nerozbehol rad uznaní sa opäť rozrástol.

 Prvou významnou tohotoročnou súťažou je "The Most Beautiful Car in the World", teda najkrajšie auto na svete. Jej výsledky boli prezentované pri príležitosti dvadsiateho prvého ročníka medzinárodného automobilového festivalu konaného v Grand Palais v Paríži. Spolu s Alfou Brera sa do záverečného výberu dostali aj Peugeot 407 Coupé, Chrysler 300 C Touring a Lexus IS 250. Pätnásťčlenná porota, ktorej predsedom bol architekt Jean-Michel Wilmotte, honorárnym predsedom Alain Prost (štvornásobný majster sveta F1) a členmi napríklad Flavio Briatore (šéf tímu Renault F1), či Hubert Auriol (profesionálny pretekár) nakoniec rozhodla, že najkrajšími krivkami disponuje najnovšie kupé Alfa Romeo.
 Druhou prestížnou cenou v krátkom slede je "European Automotive Design Award 2006" udeľovaná nezávislým voľným združením Designers (Europe). Ocenenie je výsledkom rozhodnutia pomerne širokej skupiny hlasujúcich, najmä motoristických novinárov, profesionálnych automobilových dizajnérov a študentov dizajnu. Najvýraznejším súperom milánskeho kupé v záverečnom boji boli atraktívny Jaguar XK a Lexus IS. "Táto cena potvrdzuje, že Alfa Romeo zvolila správny smer dizajnu pre svoje nové kupé, aj v spolupráci so známym turínskym karosárskym domom Ital Design a Giorgettom Giugiarom," uviedla oceňujúca organizácia v záverečnom zhodnotení. Spomedzi hlasujúcich členov poroty komentoval rozhodnutie Patrick Le Quément, viceprezident Renault pre korporátny dizajn firmy: "Alfa romeo Brera predstavuje mimoriadne športový dizajn, so zadnou časťou pripomínajúcou jedinečné tvary Porsche 928 - vďaka opäť pán Anatole Lapine - zatiaľ čo predná časť je absolútne uchvacujúca. Perfektná práca, pán Giugiaro a perfektná práca, Alfa Romeo..." Alfa Brera je v poradí druhou Alfou ocenenou prestížnym titulom udeľovaným od roku 1995. V roku 1998 bola za najkrajšiu Alfu vyhlásená Alfa 156.

 Príchod Alfy Brera na trh sprevádza atraktívny animovaný klip, v skrátenej podobe uvádzaný v rámci televízneho spotu. V plnej dĺžke si ho môžete pozrieť na stránke Machine warriors.

Alfa Brera Alfa Brera

Nové úlohy pre Alfu
 Posledná tlačová konferencia vedenia Fiatu v minulom roku sa niesla v optimistickom duchu najmä vďaka priaznivým hospodárskym výsledkom v roku 2005. Téma však nemohla obísť ani Alfu Romeo a jej nie práve najradostnejšie predajné čísla. Sergio Marchione, šéf Fiat Auto na problémy reagoval: "Alfa je značka s najväčším potenciálom no usilujeme sa o jej novú pozíciu na trhu." Pomalý nástup predaja Alfy 159 je podľa slov vedenia zapríčinený obmedzeným dostupných verzií. Nielen väčší výber motorov, ale aj príchod modelu Sportwagon už budúci mesiac bude významný. Marchione predpokladá predaj 85 000 Álf 159 v roku 2006 a nárast na 120 000 v nasledujúcom roku, čo predstavuje isté zníženie oproti pôvodným plánom. "V roku 2005 sme na to mali kvalitatívne dôvody, teraz je situácia stabilná a vyrábame počty potrebné na zásobovanie európskeho trhu" dokončil šéf Fiat Auto.  Ďalšou úlohou na rok 2006 bude riešenie poklesu predaja Alfy 147. Nové ceny umožňujúce konfrontáciu s viacerými konkurentmi sa podľa slov vedenia už začali prejavovať. Nárastu predaja značky ako celku by malo výrazne pomôcť aj kupé Brera, dostupné na všetkých európskych trhoch od začiatku roka, ktoré o niekoľko mesiacov doplní aj odvodený Spider.


Predpremiéra Alfy Sportwagon a Spider
 Nie je žiadnym tajomstvom, že ďalšie modely typového radu 939 (Alfa 159) sa predstavia už na najbližšom ženevskom autosalóne. Alfa Romeo v oficiálnej predpremiére predstavila obe novinky už so štvortýždňovým predstihom.

Alfa 159 Sportwagon Alfa 159 Sportwagon Alfa 159 Sportwagon
Alfa Spider Alfa Spider Alfa Spider