Alfa Diva, atraktívne kupé bolo pri svojej premiére na stánku Sbarro na jar v Ženeve prezentované ako pocta tradíciám slávnej značky. Až s odstupom času (a možno i po množstve kladných ohlasov) zodpovední uviedli, že na projekte je výraznou mierou zainteresovaná samotná automobilka spolu s niekoľkými vývojovými firmami koncernu Fiat. Od tej doby je zrejmé, že prototyp je skutočné pojazdné laboratórium, teda nosič nových technológií, ktoré milánski inžinieri pripravujú pre budúce sériové modely Alfa Romeo. Svojej úlohy sa ujal už čoskoro po oficiálnom predstavení a príliš nespomalil ani v nasledujúcich týždňoch. Dokonca aj účast na prestížnej súťaži krásy vo Villa d'Este bola len drobným odskočením si z nedaľekej testovacej dráhy Balocco.
Hlavným cieľom testov bolo preverenie stability, ovládateľnosti a presnosti riadenia počas vysokých rýchlostí, teda atribútov, ktoré sú typické a dôležité pre všetky automobily Alfa Romeo. Okruh Balocco, postavený v sedemdesiatych rokoch najmä na testy športových špeciálov, zahŕňa viacero dôležitých zákrut a technických pasáží významných tratí tej doby a tak sa na ňom ostré kupé muselo cítiť ako ryba vo vode. |
Nosnou úlohou projektu Diva je však najmä urýchlenie vývoja vysokopevnostných, no zároveň extrémne ľahkých konštrukcií. V jeho stavbe sa preto objavuje viacero komponentov zo zliatin hliníka, titánu a horčíka ako aj kompozitov vystužených uhlíkovými vláknami. Ich použitie v sériovej výrobe sa v relatívne veľkej miere predpokladá už v najbližšej dobe napríklad vo vrcholných verziách GTA typov 159 a Brera.
Okrem podvozkových inžinierov si miesto na projekte našli i ďalší vývojári, zaujímavé je napríklad použitie LED technológie ako hlavného zdroja svetla v hlavných svetlometoch. Viac o Alfe Diva sme písali v predchádzajúcich novinkách 3/2006 a 4/2006. Koncept približuje i zaujímavé video. |
Alfa 147, auto roka 2001 je na trhu už šiesty rok a hoci nadčasovej technike ani krivkám vek vrásky nenarobil v Miláne už intenzívne pripravujú jej nástupcu. Ešte pred jeho predstavením, pravdepodobne koncom roku 2008, však 147 takmer isto dostane posledný facelift, ktorý ho viac priblíži dravšiemu výzoru väčšieho súrodenca 159. No hoci do predpokladaného uvedenia nástupcu už veľa času nezostáva a je zrejmé, že práce na novom projekte musia byť v značne pokročilom štádiu, nemali inžinieri v Arese až doposiaľ jasno v otázke nosnej platformy nového modelu. Do úvahy prichádzali dve možnosti, skrátená platforma Premium, tvoriaca základ Alfy 159 a odvodených modelov Sportwagon, Brera a Spider, alebo ako alternatíva platforma Compact materského koncernu Fiat, základ viacerých pripravovaných typov oboch turínskych značiek, najmä Fiatu Bravo (2006) a Lancie Delta (2007).
Použitie platformy Premium sa na prvý pohľad javilo jednoznačne ako vhodnejšie riešenie a tak sa čakalo, že typy 149 a 159 napodobnia svojich predchodcov, "konštrukčné dvojičky" 147 a 156. Sofistikovaná konštrukcia už zopár mesiacov preukazuje svoje výhody, Alfa 159 i odvodené typy sú jazdnými vlastnosťami a teda i aktívnou bezpečnosťou lídrom segmentu, pozadu nezostáva ani oblasť pasívnej bezpečnosti, čo dokazuje najvyšší počet hviezdičiek renomovaného nezávislého inštitútu EuroNCAP. Využitie takého skvelého základu by ušetrilo nemálo prostriedkov vo vývoji, nehovoriac už o množstve skúseností, ktoré inžinieri nadobudli pri ladení parametrov pre jednotlivé aplikácie. Po odstúpení firmy Saab, ktorá plánovala platformu Premium využiť pre nasledovníkov svojich typov 9-3 a 9-5 okrem toho pravdepodobne zostáva Alfe nevyužitá istá časť kapacít a tak by ďalšie použitie s veľkou pravdepodobnosťou mohlo viesť i k nižšej cene. Viacero spoločných dielov nového modelu s jeho väčšími súrodencami by popri tom uľahčilo logistiku, najmä v oblasti náhradných dielov. V neposlednom rade by použitie vlastného základu malo prínos i z hľadiska image nového modelu, ktorý rozhodne musí zodpovedať postaveniu Alfy ako prémiovej značky. |
Proti takejto voľbe hovorili iba dve kritériá, vyššia cena a toľko spomínaná väčšia hmotnosť, ktorá má pri automobile nižšej strednej triedy šancu prejaviť sa výraznejšie ako vo vyššom segmente. Práve spomenuté hľadiská v konečnom zúčtovaní rozhodli, že nová malá Alfa bude stáť na platforme Premium. Jazdné vlastnosti však musia zodpovedať tradíciám značky a tak inžinieri v Miláne na spoločný "koncernový" základ osadia vlastné mechanizmy zavesenia kolies i pohonu. Pozadu by nemala ostať ani otázka pasívnej bezpečnosti, keďže nové Bravo ašpiruje na najvyššie ocenenie v testoch EuroNCAP. Nadviazalo by tak na staršieho súrodenca Stilo, ktorý v čase svojho uvedenia získal ešte i dnes slušné štyri hviezdičky. Práca konštruktérov Alfy by mohla byť prínosom i pre Lanciu, ktorej nová Delta má pri silnejších verziách disponovať pohonom oboch náprav. Variabilita dosiahnutá vďaka tejto širokej kooperácii tiež dáva Fiatu väčšie možnosti ponúknuť platformu externým zákazníkom a dosiahnuť tak jej priaznivejšiu cenu. |
Plány Alfy vrátiť sa do severnej Ameriky, odkiaľ odišla pred viac ako desaťročím (posledné tam predávané typy boli Alfa 164, Alfa Milano, americká verzia Alfy 75 a Alfa Spider) sú známe už dlhšiu dobu, vedenie firmy však svoje oficiálne vyjadrenia obmedzovalo na oznamy, o odkladoch návratu. Nosným typom na tamojšom trhu by sa mala stať Alfa 159 spolu s odvodenými modelmi Brera a Spider, ktorých vývoj už od počiatku bral do úvahy špecifické americké predpisy najmä v oblasti pasívnej bezpečnosti. Po predstavení kompletného typového radu sa dá očakávať, že vývoj naberie rýchlejší spád. Hoci konkrétny dátum nebol doposiaľ stanovený, ako reálny sa javí koniec roku 2007. |
Alfa Romeo pri svojom opätovnom vstupe na trh využije dílerskú sieť sesterskej značky Maserati. Vedením zastúpenia oboch značiek bol poverený James Selwa, dlhoročný špičkový manažér špecializujúci sa na automobilový priemysel, ktorý prišiel z postu šéfa Rolls Royce North America.
Ešte pred oficiálnym príchodom na trh sa zopár šťastlivcov bude môcť potešiť jedinečným predkrmom. Z 500 kusovej série kupé 8c Competizione je zopár (bližšie nešpecifikovaný počet) kusov vyhradených pre USA a Kanadu. |