Ambiciózne plány vedenia Alfy

 Na pozadí príprav nových modelov, najmä nástupcu stále krásnej 156, zamestnáva vedenie firmy projekt oveľa väčšieho rozsahu, ktorého cieľom je obsadenie pozície lídra prémiových európskych značiek. Od svojho zrodu je Alfa všeobecne uznávaná pre jedinečné vlastnosti poskytujúce neopakovateľný zážitok z jazdy, no zaznamenala aj obdobia s kolísajúcou kvalitou produkcie. Významným progresom sa v tomto smere stala Alfa 156, no aj v jej prípade sa objavili dve slabšie miesta, predčasné opotrebúvanie komplikovanej prednej nápravy a chyby robotizovanej prevodovky Selespeed. Hoci to v porovnaní s konkurenciou nie je dramatický rozdiel, autá novej generácie by sa mali akýchkoľvek nedostatkov vyvarovať.

 Nosným prvkom novej filozofie je ešte masívnejšie nasadenie špičkovej techniky. Veľké nádeje sa vkladajú, spolu s radom motorov, do jedinečného systému pohonu Q4, predstavujúceho v oblasti pohonu oboch náprav úplne nové štandardy. Vedenie firmy verí, že práve špičková technika, ponúkaná v ešte väčšom rozsahu ako doposiaľ, posilní postavenie značky a prelomí bariéru nedôvery potenciálnych zákazníkov.

 Alfa počas nasledujúcich troch rokov predstaví dôležitý crossover, nové kupé, orientované na zážitok z jazdy, doplnené otvorenou verziou a konečne extrémny superšport na úrovni sesterskej značky Ferrari. Súčasťou odvážneho plánu sú tiež inovatívne konštrukcie. Okrem platformy "Premium" (vyvinutej po odstúpení firmy Saab výlučne milánskymi inžiniermi) vyvíja Alfa tiež jej derivát vo forme hybridného priestorového rámu. Ďalším ukončeným projektom je samonosná plošina, využiteľná pre produkciu malosériových zákazkových modelov.

 Pripravovaná Alfa 158 bude opäť nosným modelom značky, no v porovnaní so súčasnosťou sa oveľa väčší význam prikladá aj novému kupé a otvorenej verzii (obrázky z testovacích jázd a krátky popis sme priniesli v novinkách 9/2004). Dnes, vďaka redaktorom časopisu AUTOCAR, prinášame bližší pohľad.
Alfa gtv

 Už v najbližších dňoch padne definitíva sériovej výroby superšportu 8c Competizione. Rozhodujúcim kritériom je rentabilita projektu a tak ho budúcnosť čaká pri potvrdení minimálne 600 objednávok. Záujemcom môže rozhodovanie skomplikovať zvýšenie ohlasovanej ceny na 150 000 eurov. Stále však nie je rozhodnuté o technike skrytej pod atraktívnym kabátom. Použitie pôvodne uvažovaného monokoku z uhlíkových vlákien bolo zavrhnuté, prípadné sériové kusy pravdepodobne využijú priestorový rám zmiešanej konštrukcie. Pohon všetkých troch existujúcich prototypov zabezpečuje osemvalec 4,3 litra z produkcie sesterskej značky Maserati. Aj keď existujú plány na jeho preplňovanú verziu, je pravdepodobnejšie, že sériové exempláre využijú osemvalec nového Ferrari 430 s výkonom 483 koní.


Alfa Romeo má nového šéfa

 Od prvého januára 2005 sa novým šéfom Alfy Romeo stáva Karl-Heinz Kalbfell, aktuálne vedúci automobilku Rolls Royce. Doterajší prezident firmy Daniele Bandiera, zastávajúci svoj post od februára 2002, na vlastnú žiadosť opúšťa firmu. Jeho odchod je dôsledkom nesplnených cieľov o zvýšení predaja. Počas svojho pôsobenia však uviedol na trh množstvo nových modelov, pripravil do výroby Alfu 158 a predstavil niekoľko štúdií, ktoré opäť vrátili Alfu do centra pozornosti.

 K.-H. Kalbfell (1949) vyštudoval marketing a procesné inžinierstvo na univerzite v Štuttgarte. Od roku 1977 pracoval na rôznych postoch na oddelení marketingu BMW AG, v roku 2001 sa stal viceprezidentom pre marketing. V rokoch 1987 až 1993 bol šéfom BMW Motorsport. Od roku 1997 bol vedúcim produktovej stratégie Rolls Royce a od roku 2004 firmu viedol.
K.-H. Kalbfell

 Prednosťou nového šéfa, viazaného silnými kontaktmi s Herbertom Demelom, šéfom Fiat Auto, by mali byť skúsenosti z oblasti marketingu a promotion, ktoré by mali smerovať k novému konceptu komunikácie so zákazníkom, oblasti kde Alfa stráca najviac. Jeho príchod by mal znamenať zmenu, zdôrazňujúcu skutočné hodnoty značky prostredníctvom dôslednejšieho marketingu, zodpovedajúceho tak silnému produktu. Je to úloha, v ktorej mal Bandiera ako človek, ktorý profesijne vyrástol pri konštrukcii automobilov výrazné nevýhody. Je však tiež pravda, že Kalbfell bol zodpovedný za vývoj nového Rolls-Royce Phantom, ktorý zákazníkov neoslovil a zaznamenáva, s povesťou najškaredšieho auta na trhu dramatický prepad o takmer 40%.


Autodelta Squadra Corse obhájila titul

 Továrenský tým Alfa Romeo Auodelta sa stal hviezdou posledného podujatia európskeho šampionátu cestovných automobilov sezóny 2004, ktorý sa konal na novej trati v Dubaji. Žiaľ po poruche (jedinej v celom šampionáte !!) na predchádzajúcom podujatí v Oescherslebene stratil Gabriele Tarquini šancu na obhajobu titulu, v hre bol však ešte stále titul pre najúspešnejší tím. Alfy sa opäť ukázali v skvelej forme a Tarquini oba preteky s prehľadom vyhral. Úspešne mu sekundovali Fabrizio Giovanardi aj Augusto Farfus a tak sa milánsky tím opäť mohol tešiť aj z celkového prvenstva. Titul medzi značkami získalo početnejšie zastúpené BMW, v klasifikácii jazdcov sa z prvenstva tešil Dirk Muller, Tarquini na treťom mieste zaostal o päť bodov. Prvé miesto tak po prvýkrát od obnovenia šampionátu obsadil jazdec inej značky ako Alfa Romeo.
AutoDelta Squadra Corse


Alfa Romeo Automobilismo Storico team

 Iba zopár značiek sa môže pýšiť tak slávnou minulosťou ako Alfa Romeo. Mimoriadne historické a kultúrne dedičstvo je v neustálom kontakte s fanúšikmi a obdivovateľmi, napríklad prostredníctvom závodného tímu továrenského múzea. Tento rok sa zúčastnil na dvanástich významných pretekoch po celom svete, vrátane tých najslávnejších Le Mans Classics a najmä Mille Miglia, ktorý pre Alfu, držiteľa rekordného počtu víťazstiev v pôvodnom závode znamená mimoriadne veľa. Účasť na podujatiach predstavuje pre verejnosť jedinečnú príležitosť vidieť zblízka jedinečné autentické exempláre, ktoré doslova písali automobilovú históriu. A čo je najpodstatnejšie, sú stále funkčné, dokazujúc tým majstrovstvo svojich tvorcov.
Alfa Romeo Automobilismo Storico team
Alfa Romeo Automobilismo Storico team

 Okrem tradičných továrenských jazdcov sa akcií tímu zúčastňujú aj slávne osobnosti motoristického športu. Na tohtoročnom Le Mans Classic sa napríklad za volantom jedinečného kupé Alfa Romeo 6C 3000 CM predstavil Phill Hill, majster sveta F1 z roku 1961.

 Veľkolepým projektom bola oslava päťdesiatych narodením Alfy Giulietta, prebiehajúca počas celého roka. Účastníkov privítali slávne miesta, testovacia dráha Balocco, Piazza del Duomo, Palazzo della Ragione, s orchestrom z opery La Scala, či námestie pred kráľovským palácom v Miláne.

 Súčasťou aktivít tímu je aj charitatívny projekt pod názvom "Angelo dei Bimbi" (detský anjel). Promotérka Sylvia Oberti tak získava financie určené na uľahčenie pobytu detí v nemocniciach. Aktivita je reminiscenciou na podobnú akciu organizovanú Alfou Romeo krátko po druhej svetovej vojne pod názvom "Angel de los Ninos".
Alfa Romeo Automobilismo Storico team


Riadenie štyroch kolies bližšie k sérii

 Po úspešných vývojových prácach je Alfa Romeo opäť bližšie k uvedeniu riadenia všetkých kolies na svojich budúcich typoch. Sofistikovaná technika by mala spolu s už uvedeným systémom pohonu oboch náprav výraznou mierou prispieť k bezkonkurenčnej ovládateľnosti automobilu, čím Alfa Romeo osadí ďalší míľnik v histórii automobilovej konštrukcie.

 Idea riadenia všetkých kolies má v Alfe pomerne bohatú históriu. Disponovala ňou už (pre výrobu pripravená) štúdia Protéo, ktorej mnohé riešenia prevzali viaceré súčasné typy.

 Výsledkom súčasného vývoja, zastrešeného vývojovým strediskom Centro Ricerche Fiat, je verzia s ovládaním natáčania fly-by-wire, testovaná na Alfe 147. Druhé štádium naznačuje, že podobné riešenie by mohlo byť vhodnou súčasťou mechanizmov zavesenia budúcich Álf. Výsledkom vývoja systému, krytého množstvom patentov sú dve riešenia s elektronickým ovládaním natočenia zadných kolies a jedno riešenie využívajúce samoriadenie, vhodné pre použitie na niektorom z Fiatov.
Alfa 4ws

 Systémom riadenia všetkých kolies disponuje aj štúdia vlajkovej lode Alfa Romeo Visconti predstavená na ženevskom autosalóne 2003. Technické riešenie zostalo tajomstvom, je však známe že štúdia využíva predĺženú platformu Premium, zosilnený mechanizmus pohonu oboch náprav z Alfy Q4 a motor V6 JTS biturbo. Riadiaci mechanizmus využíva najmä prvky stabilizačného systému VDC obohatené napríklad o aktívne ovládanie stabilizátorov. Podobným usporiadaním by mali disponovať aj vrcholné verzie Alfy 158 a nového kupé.