Alfa Romeo na Paris International Motor Show

 Aktuálne modely, najnovšia štúdia, novinka prichádzajúca do série, atraktívny míľnik histórie a svetová premiéra omladeného typu tvorili expozíciu Alfy Romeo na sedemdesiatom šiestom parížskom autosalóne. Ústredným motívom prezentácie bolo aktuálne motto "Beauty is not enough", teda "Krása je len začiatok", pripomínajúce, že pod atraktívnymi krivkami milánskych modelov sa skrýva špičková technika, často určujúca trendy doby.

 V centre diania stála samozrejme svetová novinka, omladená Alfa 147, predstavená v prevedeniach s dvomi aj štyrmi dverami, s motormi 2,0 Twin Spark a 1,9 M-Jet, oba s výkonmi 150 koní.
Alfa 147 facelift 2004

 Temperament však sálal, tak ako je pre značku typické, aj z ostatných exponátov. Návštevníkov potešil nový model Alfa Crosswagon Q4 so stálym pohonom oboch náprav prostredníctvom sofistikovaného systému s tromi medzinápravovými diferenciálmi. Základné nastavenie s väčším podielom krútiaceho momentu na zadnej náprave sa plynulo prispôsobuje okamžitým adhéznym podmienkam pod jednotlivými kolesami.
Alfa Crosswagon

 Ďalším kúskom, ktorý nemohol chýbať bola hviezda posledných autosalónov, štúdia extrémneho kupé blízkej budúcnosti 8c Competizione. Nielen fascinujúci tvar, špičková technika, ale aj názov pripomínajú najslávnejšie doby, keď Alfa kraľovala na najnáročnejších pretekoch doby. 8c je spomienkou na slávne osemvalce z rokov tridsiatych a štyridsiatych, nepretržitý sled úspechov od konca dvadsiatych rokov po začiatok päťdesiatych v legendárnom závode Mille Miglia zasa pripomína odkaz na Alfu 6C 2500 Competizione z rokov päťdesiatych.

 Atraktívne kupé GT s jedinečným Bertoneho kabátom aj lákavý Pininfarinov Spider sa predstavili s najsilnejším motorom V6 3,2 litra. Prehliadku sériových modelov dopĺňali Alfa 156 v základnej verzii, aj v ostrejšej TI (Turismo Internazionale) s motorom 2,4 M-Jet (175 k, 385 Nm) a vlajková loď Alfa 166 v najvyššej výbave Luxury s vyspelou automatickou prevodovkou Sportronic. Kolekciu aktuálnych modelov obohacovala oslávenkyňa Alfa Giulietta. V čase svojho zrodu pred päťdesiatymi rokmi predstavovala zrod nového segmentu - kompaktných športových automobilov disponujúcich náročnými technickými riešeniami, čím o niekoľko desaťročí predbehla svoju dobu.
Alfa Giulietta

 V samostatných boxoch sa predstavili aj štyri špičkové agregáty. Zážihový priamovstrekový 2,0 JTS (165 koní) a V6 3,2 (250 koní) a vznetové 1,9 aj 2,4 M-Jet (150, resp. 175 koní). Prehliadku vrcholnej techniky dopĺňala názorná schéma pohonu oboch náprav z Alfy Q4.
Alfa Q4

 Aktuálnu športovú prítomnosť pripomínala časť expozície, ktorej dominovala Alfa Romeo 156 GTA s motorom V6 3,5 litra (300 koní) pripravená domácim ladičom a zároveň továrenským tímom Autodelta. Tri plazmové obrazovky prinášali okrem momentiek z pretekov aj zábery na jachtu Alfa Romeo, kráľovnú morí a oceánov posledných rokov a taliansky národný lyžiarsky tím bojujúci o stotiny s logom Alfy na hrudi. Jednoducho Alfa a šport patria neoddeliteľne k sebe.


Alfa 147 Nuova

 Dva roky po premiére najostrejšej verzie GTA sa predstavila faceliftovaná Alfa 147. V rodine je stále najmenšia, no už nie najmladšia. Dospela a tak sa už na svet nepozerá šibalskými očkami roztopašnej adolescentky, ale spôsobným, no koketným pohľadom mladej dámy. Športové gény sa však nezaprú a tak je 147-čka aj napriek uhladenejším krivkám stále automobilom, ktorý najmä vďaka svojim excelentným jazdným vlastnostiam mení každodennú jazdu na radostnú udalosť plnú emócií.

 Najmenšia Alfa dáva svoju príslušnosť do rodiny zreteľne najavo. Novú väčšiu masku v štýle už modernizovaných väčších sestier 156 a 166 dopĺňajú na oboch stranách tri páry projekčných reflektorov. Nová mriežka je voči kapote uložená nižšie, čo spolu s predĺženým predným previsom, modifikovaným nárazníkom a blatníkmi výrazne prospieva dynamike celej prednej časti. Pri pohľade zozadu na prvý pohľad upútajú väčšie preštylizované svetlá zasahujúce väčšmi do zadného veka a mohutnejší nárazník inšpirovaný verziou GTA. Drobnosti sa zmenili aj v interiéri, nová je grafika prístrojovej dosky, čalúnenie sedačiek aj obkladov dverí, ponuku farieb doplnili dve nové. Lepší výhľad dozadu zabezpečuje modifikovaná konštrukcia zadných opierok hláv umožňujúca ich sklopenie.
Alfa 147 facelift 2004

 Motory známe už z predchádzajúcej generácie, benzínové Twin Spark 1,6 (105 a 120 koní), 2,0 (150 koní) a vznetové 1,9 JTD (100 a 115 koní), doplnil 1,9 JTD 16v M-Jet (150 koní) s najnovším systémom vstrekovania Multijet. Modernizované sú aj prevodovky. Prvou z nich je ďalšia generácia robotizovaného manuálu vychádzajúceho zo známeho Selespeedu s inovovaným, viac užívateľsky orientovaným ovládaním. Na rozdiel od predchádzajúcej generácie je radiaca páka vychýlená vždy v polohe zodpovedajúcej danému režimu, čo umožňuje vodičovi jednoduchú intuitívnu kontrolu. Prevodovka pracuje v dvoch módoch, manuálnom a automatickom, kde je navyše možnosť voľby medzi režimom Comfort a Sport.
Alfa 147 facelift 2004

 Ďalším prvkom novinky je zavesenie kolies Comfort štandartné pre verzie s najsilnejším vznetovým motorom a opcia pre ostatné, ktoré pozdvihlo úroveň plavnosti jazdy bez ujmy na jazdných vlastnostiach. Najväčšiu rolu zohrali úpravy na zadnej náprave, v porovnaní s konvenčnou konfiguráciou sa zmenili dĺžky priečnych ramien, umiestnenie ich kotevných bodov v karosérii ako aj tuhosť ich uloženia. Súčasťou zmien sú aj modifikované predné tlmiče. Uvedené riešenie prináša citlivejšie riadenie a jednoduchšie ovládanie aj na hranici šmyku. Pruženie bolo jemnejšie prispôsobené rozdeleniu hmotnosti, výrazný pokrok prinieslo nové prevedenie a naladenie predných pružín a nový, dutý, priečny stabilizátor. Výsledkom je ďalšie zlepšenie už beztak špičkových jazdných vlastností, hlavne pri náhlych manévroch vo vysokých rýchlostiach. Pozitívom je aj pokles hmotnosti o 1,7 kg. Podľa prevedenia bude 147-čka rolovať na pneumatikách s rozmermi 185/65 R 15, 195/60 R 15, 205/55 R 16 a 215/45 R 17.

 Nová Alfa, nadväzujúc na svoju predchodkyňu znova predstavuje absolútny vrchol aj v oblasti aktívnej a pasívnej bezpečnosti. Štandardom všetkých verzií je brzdový systém s ABS Bosch 5.7 a elektronickým rozdelením brzdnej sily. Jazde na hranici fyzikálnych zákonov pomáha protipreklzový systém ASR a stabilizačný systém VDC (Alfou vyvinutá verzia systému známeho ako ESP). Asistenčné prvky dopĺňa MSR, zabraňujúci šmyku pri prudkom ubratí plynu na povrchu so zníženou priľnavosťou. Základom pasívnej bezpečnosti je extrémne tuhá štruktúra karosérie s torznou tuhosťou 90,000 kgm/rad pre dvojdverovú a 80,000 kgm/rad pre päťdverovú verziu. Ponuka prvkov pre prípad najhorší samozrejme obsahuje kompletnú ponuku airbagov (čelné, bočné a okenné) a predpínačov bezpečnostných pásov.
Alfa 147 facelift 2004

 Novinka bude na trhoch k dispozícii v dvoj aj štvordverovom prevedení vo verziách vybavenia Impression, Progression a Distinctive. Poteší aj ponuka užitočných detailov, parkovacieho a dažďového snímača, dvojzónovej klimatizácie, rádia s MP3 prehrávačom a Hi-Fi systémom Bose, komunikačný systém CONNECT a handsfree systém využívajúci technológiu BlueTooth, výrazne zvyšujúci nielen pohodlie, ale najmä bezpečnosť jazdy pri telefonovaní.


Opäť Project 939

 Nový zástupca Alfy v strednej triede, nástupca krásnej 156, pripravovaný pod kódovým označením Project 939 je v záverečnom štádiu vývoja. Obrázky interiéru prototypu zachytil počas jazdných skúšok na Sicílii člen talianskeho klubu Club Cuori Alfisti.

 Konkrétny kus má pravdepodobne vznetový motor 2,4 M-Jet a automatickú prevodovku. Cenné sú najmä obrázky interiéru, aj keď samozrejme ich zhodu so sériovou verziou môžeme len odhadovať. Potvrdzujú však naše informácie uvedené v predchádzajúcich edíciách noviniek, hlavne 8/2004, ako napríklad použitie informačného displeja v štýle Ferrari alebo Maserati. Zaujímavým detailom je použitie štartovacieho spínača (opäť Ferrari-Maserati) a magnetickej karty namiesto štandartnej spínacej skrinky. Použitie karty v sériovej produkcii však ešte nie je isté, vývojári paralelne posudzujú viaceré riešenia.
Project 939, Alfa 158
Project 939, Alfa 158

 Lemovanie oboch základných prístrojov pôsobí oveľa mohutnejšie ako v súčasnom prevedení, čím vytvára pre vodiča ešte výraznejší kokpit. Trojica prístrojov v stredovej konzole, palivomer, teplomer kvapaliny a tlakomer oleja (aj pre benzínovú verziu ?), ktorý nahradil hodinky z Alfy 156 je spolu s trojicou prepínačov na stĺpiku volantu jednoznačnou spomienkou na legendy z rokov šesťdesiatych najmä Alfu 2000 Berlina. Uchvacujúca pre predsériový model je však (podľa fotografií) nadštandartná kvalita materiálov čalúnenia.
Project 939, Alfa 158
Project 939, Alfa 158

 Vďaka prestávke testovacieho týmu prenikli na verejnosť aj ďalšie obrázky exteriéru. Podľa zamaskovanej prednej časti môžeme, snáď už definitívne, očakávať nos s tromi pármi predných reflektorov v štýle novej Alfy 147 avšak výrazne agresívnejšie pôsobiaci.
Project 939, Alfa 158
Project 939, Alfa 158

 Zaujímavé je, že napriek ohlasovaným výrazne väčším rozmerom v porovnaní so súčasnou Alfou 156 pôsobí karoséria, aj keď krytá maskovaním, kompaktným dojmom. Či je to zásluhou práce dizajnérov, alebo bude skutočný rázvor menší ako ohlasovaný sa však dozvieme až neskôr.
Project 939, Alfa 158


Budúci rok aj nové kupé a Spider

 Paralelne s vývojom nového sedanu pokračujú, pod kódovým označením 946 aj práce na nástupcoch súčasného kupé a Spidera. Ich konštrukcia bude na sedan nadväzovať nielen požitím platformy Premium, ale najmä viacerými štylistickými odkazmi. Podlahová plošina však bude ďalej upravená a nosnú funkciu bude v konečnom dôsledku plniť štruktúra pripomínajúca priestorový rám.

 Ako je známe, autorom dizajnu, silne inšpirovaného skvelou štúdiou Brera, bude Giorgetto Giugiaro. Oproti nej sa však vpredu tri dvojice projekčných reflektorov skryjú pod spoločné sklo, no formu si pravdepodobne zachová nárazník. Naopak tvarovanie zadnej časti, splývajúce presklenné veko, svetlá aj nárazník by mohli nasledovať Breru oveľa výraznejšie. Filigránske detaily štúdie ako napríklad spätné zrkadlá z pochopiteľných dôvodov na sériovom kupé nenájdeme. Dizajn interiéru, najmä prístrojovej dosky sa výrazne priblíži východziemu štvordverovému typu.

 Zdroje udávajú, že novinka by mohla mať poháňané kolesá zadnej nápravy v základnej verzii a kolesá oboch náprav ako opciu. Informácie sú vraj založené na pozorovaní funkčných prototypov počas ich testov na vlastnej dráhe Balocco aj okruhu Nurburgring. Aj keď je to mimoriadne potešujúca správa, s využitím podlahovej plošiny Premium s naprieč uloženým motorom sa javí ako skutočne málo pravdepodobná.

 Kupé bude predstavené na budúcoročnom autosalóne v Ženeve spolu so sedanom, odvodený Spider príde následne koncom roka. Či nasledujúce obrázky predstavujú spomínaný typ sa nedá zaručiť, vzhľadom na fázu testov a známe dátumy tomu však všetko nasvedčuje.
Project 946, Alfa GTV ? Project 946, Alfa GTV ? Project 946, Alfa GTV ? Project 946, Alfa GTV ? Project 946, Alfa GTV ?