Faceliftovaná 147 zachytená pri testoch

 V edícii noviniek 7/2004 predstavené obrázky pripravovaného faceliftu Alfy 147, aj keď krytej maskovaním dali prvotnú predstavu o chystaných štylistických zmenách. Najnovšie obrázky približujú, čo by sa pod kamuflážou mohlo skrývať. Najmenšia Alfa sa jednoznačne prihlási ku svojim starším, no už omladeným súrodencom. Pôvodnú decentnú mriežku v retro duchu nahradí mohutná maska evokujúca dojem o triedu vyššieho automobilu, harmonicky doplnená prepracovanými reflektormi. Obrovský nasávací otvor pod reštylizovaným nárazníkom integrovaným so spoilerom zabezpečí dostatok vzduchu v motorovom priestore aj pre najsilnejšie verzie.
147 facelift 2004

 Pod kapotu sa namiesto dvojlitra Twin Spark dostane jeho priamovstrekový nasledovník JTS (165 k). Vrcholom ponuky by sa mohol stať už dlhšie pripravovaný (a do typu 156 GTAm ohlasovaný) V6 3,5, ďalší derivát legendárneho milánskeho šesťvalca s výkonom 350 koní, pravdepodobne kombinovaný s pohonom oboch náprav. Aj v prípade zaradenia tejto najostrejšej verzie však fascinujúca "slabšia" GTA (V6 3,5, 250 k) zostane súčasťou ponuky. Vznetový štvorvalec 1,9 so vstrekovaním Multijet bude mať tri výkonové stupne - 120, 150 a 180 koní.


Project 939 opäť o čosi bližšie

 Vývoj nástupcu jedinečnej Alfy 156 sa dostáva do záverečného štádia s nevyhnutnými jazdnými skúškami, pri ktorých vývojoví inžinieri dolaďujú posledné detaily konštrukcie. Ich úloha je neľahká, nový sedan sa má opäť stať míľnikom automobilovej konštrukcie.

 Čo to o karosérii už vieme, tajomstvom zatiaľ zostáva ako sa majster Giugiaro, autor dizajnu novej Alfy rozhodne implementovať prvky hviezdnej štúdie Brera do kriviek novinky. Takmer isté je použitie troch samostatných párov hlavných svetiel po boku mohutnejšej masky chladiča. Nesporne zaujímavé riešenie má výhodu tiež v mimoriadnom svetelnom výkone, najmä v kombinácii s xenónovými svetlometmi. Plánovaná ponuka ešte výkonnejších motorov si vynúti dostatočný prísun vzduchu pod kapotu, zabezpečovaný bohato dimenzovanými otvormi v spoileri pod nárazníkom.
Alfa 158
Alfa 158

 V zadnej časti sa už pravdepodobne nestretneme s ladným, pozvoľna klesajúcim vekom batožinového priestoru, požiadavky aerodynamiky si vynútia použitie výraznej odtrhovej hrany. Pozitívom riešenia bude zväčšenie batožinového priestoru o asi 15% na približne 450 litrov. Zmenám, hlavne vo veľkosti sa nevyhnú ani koncové svetlá, vylúčiť nemôžme ani ich lemovanie decentným chrómovým rámikom. Plnohodnotný sedan prostredníctvom mohutných chromovaných kľučiek opäť prizná zadné dvere.
Alfa 158
Alfa 158
Alfa 158

 Dramatické zmeny sa nečakajú ani v interiéri. Prístrojová doska si zachová rovnakú konfiguráciu ako v Alfe 156, čerpajúcu zo zlatých šesťdesiatych rokov. Uprostred oboch základných prístrojov - otáčkomera a rýchlomera sa objaví - ťažko dnes povedať či u všetkých verzií - informačný LCD display, podobne ako u sesterských značiek Ferrari a Maserati. Základné usporiadanie je vidieť na obrázkoch, je však nutné si uvedomiť nižšiu kvalitu čalúnenia a detailov charakteristickú pre testovaciu verziu. Stredová konzola bude ukončená nižšie položenou lakťovou opierkou zakrývajúcou drobný odkladací priestor.
Alfa 158
Alfa 158
Alfa 158

 Základom novinky bude platforma Premium, pôvodne konštruovaná v kooperácii Fiat Auto a Saab vo vývojovom stredisku v Pixbo vo Švédsku. Saab plánoval jej využitie v nástupcovi typu 9-5, no ich účasť na projekte materský koncern GM z finančných dôvodov zastavil. Alfa Romeo, ktorej inžinieri tvorili podstatnú časť pracovného týmu, sa rozbehnutého projektu ujala, výrazne avšak konštrukciu prepracovala na svoj obraz. Vývojové štádiá sa overovali počas rozsiahlych testov na okruhu Nürburgring a na vlastných skúšobných dráhach, predovšetkým v oblastiach za polárnym kruhom. Tie konštruktérom umožnili, vďaka náročným podmienkam s minimálnou priľnavosťou precíznejší vývoj nastavení podvozka. Zavesenie predných kolies zabezpečia dvojité priečne ramená ako v súčasnej Alfe 156, zadné kolesá povedie modifikovaná viacprvková konštrukcia v štýle Alfy 166. Rázvor náprav sa zo súčasných 2595 mm natiahne na neuveriteľných 2805 mm (o 105 mm viac ako vlajková loď Alfa 166!) zabezpečujúcich nadštandard priestoru cestujúcim na zadných sedadlách. O 10 mm, na 1530 narastie tiež zadný previs. Podľa posledných správ poskytne Alfa novú platformu aj materskému koncernu Fiat, ktorý na jej základe postaví svoj najväčší typ zatiaľ pracovne pomenovaný New Large.

 Horšie z pohľadu nás, pravoverných alfistov, to vyzerá pod prednou kapotou. Malý výrobca, ktorým Alfa Romeo je, bol prinútený siahnuť po konštrukciách z portfólia aliančného producenta Fiat-GM Powertrain. Ešteže ich motorári v Miláne pred použitím vybavia tým najlepším, čo sa v ich arzenáloch nachádza. Pri uvedení na trh bude k dispozícii známy 2,0 JTS z domáceho chovu, no v roku 2006 prídu 1,8 (130 k) a priamovstrekové 1,9 JTS (160 k) a 2,2 JTS (185 k), všetky založené na konštrukcii už známej z automobilov Opel. Spomínané motory budú štandartne kombinované so šesťstupňovými manuálnymi prevodovkami. Viac vzrušenia z jazdy ponúknu šesťvalce, oba s objemom 3,2 litra. Podľa dostupných zdrojov by mal prvým z nich byť legendárny agregát známy zo súčasných modelov GTA, prvýkrát uvedený už v roku 1979 v Alfe Sei !! Verme, že mu to vydrží !! Variabilné časovanie a preplňovanie mu pomôže k výkonu 400 koní. S pohonom oboch náprav sa stane výsadou modelu GTA. Druhý šesťvalec bude podobne ako štvorvalce odvodený z konštrukcie Fiat-GM Powertrain (momentálne Holden, Austrália). S priamym vstrekovaním JTS dosiahne výkon 260 koní. Naftové motory zostanú zastúpené známym štvorvalcom 1,9 JTD (120 a 150 k) a päťvalcom 2,4 JTD (200k). Tie doplní šesťvalec 3,0 JTD, využívajúci konštrukciu špecializovaného výrobcu VM (alebo Isuzu) s plánovaným výkonom 250 koní kombinovaný s pohonom oboch náprav a automatickou prevodovkou, pravdepodobne Aisin. Všetky vznetové motory samozrejme vyhovejú norme Euro 4.

 Po ženevskej premiére doplní sedan v závere roka lifestylové kombi Sportwagon a v roku 2006 odvodený Crosswagon.


AutoDelta sa nevzdáva

 Napriek viacerým horším výsledkom v posledných závodoch európskeho šampionátu cestovných automobilov sa továrenský tým AutoDelta v boji o titul nevzdáva. Aj keď sa na prvých troch priečkach priebežného poradia jazdcov ocitli jazdci týmov BMW Deutschland a Great Britiain Dirk Muller, Jorg Muller a Andy Priaulx, Gabriele Tarquini so stratou 20 bodov na vedúceho Mullera stále nie je mimo hry. O všetkom môže rozhodnúť už najbližší závod na trati v Imole. V prospech Álf by mohli zahrať aj váhové handicapy, ktorými sú všetky relevantné BMW zaťažené. AutoDelta však žiaľ z dôvodu termínovej kolízie nemôže počítať so službami Jamesa Thompsona, príležitostného štvrtého jazdca týmu aspoň čiastočne zmierňujúceho výraznú početnú prevahu zvyšných značiek.
Alfa 156 S2000


Doplnené:
Už v predstihu pred parížskym autosalónom predstavila Alfa Romeo prvé obrázky faceliftovanej Alfy 147. Zmeny dizajnu dopĺňajú aj modifikácie techniky, ktorým sa budeme podrobnejšie venovať v nasledujúcej edícii noviniek.
Alfa 147 facelift 2004
Alfa 147 facelift 2004
Alfa 147 facelift 2004