Ďalšie informácie o 8c Competizione
 Do jesenného parížskeho autosalónu, času odhalenia sériovej podoby jedinečného kupé 8c Competizione zostáva len necelý polrok a tak práce na jeho prípravách finišujú mimoriadnym tempom. Veď hoci sú všetky doteraz vyrobené prototypy plne funkčnými exemplármi, série si predsa len žiada viac, nehovoriac o množstve drobných zmien, ktoré ju čakajú. O viacerých z nich ste sa mohli dočítať už v minulej edícii noviniek 3/2006, s postupujúcim časom však pribúdajú ďalšie informácie.

 Alfa Romeo 8c Competizione je prvým z pripravovaných "High End" modelov milánskej značky zdieľajúcich spoločnú mechaniku s typmi sesterskej značky Maserati. Definitívne potvrdenou zmenou oproti prototypu je použitie úplne nového motora vyvíjaného firmou Ferrari v spolupráci s oboma "užívateľmi" Maserati a Alfa Romeo. Vidlicový osemvalec s objemom 4,7 litra s očakávaným výkonom 460 až 500 koní sa bude svojim charakterom značne približovať ostrým agregátom z Maranella. V porovnaní s pôvodným prepĺňaným osemvalcom (450k) bude navyše menej náročný na údržbu a tak lacnejší v prevádzke. Odlišná konštrukcia zmení tiež jeho zvuk z chrapčiaceho dravca na vrieskajúcu šelmu. Svoje uplatnenie neskôr nájde aj v nových modeloch Maserati GT, Spider a Quattroporte i najväčšej Alfe 169.

 Tvary karosérie by mali zostať zachované, zatiaľ jedinou badateľnou zmenou je náhrada dvoch dvojitých koncoviek výfuku jednoduchými vyústeniami na ľavej aj pravej strane zadnej časti.
 Napriek 3000 záväzným objednávkam, ktoré firma dostala hneď po predstavení prototypu sa k zákazníkom dostane iba 500 kusov 8c. Podľa novších informácii však celá séria bude pozostávať z uzavretého kupé, neskoršia výroba verzie Spider ale nie je vylúčená. Vedenie Alfy rázne odmieta názory o konflikte s Maserati GT a Spider. Dôvodom je jednak jedinečnosť 8c daná jeho pozíciou vo výrobnom programe Alfy a podporená počtom vyrobených kusov i očakávanou cenou 130 - 150 000 eur, radiacou ho dokonca až nad Ferrari F430.

 Vedenie firmy tiež stále uvažuje s ostrou závodnou verziou určenou pre legendárny závod 24 hodín Le Mans. Alfa Romeo 8c je tak jednoznačne návratom značky na pozície, ktoré zastávala takmer storočie, od svojho zrodu až do polovičky osemdesiatych rokov.

 Hoci vlastníctvo skvostu bude dopriate len úzkemu okruhu ľudí, jeho krivky majú šancu potešiť výrazne viac alfistov. "Dobre informované zdroje" z prostredia Centro Stile totiž prezradili, že krásne kupé sa v rôznych smeroch stalo inšpiráciou pre viacero prvkov pripravovanej Alfy 149.

8c Competizione 8c Competizione
8c Competizione 8c Competizione
8c Competizione
8c Competizione 8c Competizione


Európska premiéra konceptu 8c Spider
 Ďalšie pokračovanie témy 8c, atraktívny Spider odvodený od pôvodného kupé sa po prvý krát predstavil už minulý rok ako headliner prehliadky krásy v kalifornskom stredisku Pebble Beach (novinky 8/2005), no odvtedy napriek nadšenému prijatiu odpočíval v depozite materského Centro Stile.

 Svojej premiéry na európskej pôde sa Spider dočkal o pol roka neskôr. Podujatím pocteným jeho účasťou sa stala tradičná súťaž elegancie Villa d´Este Concorso d´Eleganza konajúca sa pravidelne koncom apríla v rovnomennom severotalianskom stredisku na brehoch jazera Como.

 Ladné tvary krásky však pochopiteľne ani tentoraz nenechali chladnú porotu a publikum a 8c Spider získala trofej najkrajšieho konceptu prehliadky. Prestížnu cenu odovzdal Wolfgangovi Eggerovi, šéfdizajnérovi Centro Stile Alfa Romeo predseda poroty Chris Bangle, šéfdizajnér skupiny BMW v minulosti pôsobiaci aj v koncerne Fiat (Coupé Fiat, Alfa 145...).
 Plne funkčný prototyp je výsledkom práce tímu zamestnancov Centro Stile Alfa Romeo a firmy Elasis, vývojovej divízie koncernu Fiat. Otvorená verzia sa od pôvodného kupé odlišuje viacerými detailmi ako chýbajúcou strechou, pozmenená je predná maska, svetlá i vonkajšie spätné zrkadlá. Dvadsaťpalcové disky ďalej rozvíjajúce štýl GTA vyrobila špeciálne pre Spider firma Speedline. I vďaka pneumatikám Pirelli PZero Corsa s rozmermi 245/40 ZR20 vpredu a 275/35 ZR20 vzadu vypĺňajú priestor v blatníkoch s minimálnymi rezervami.

 Viacero prvkov luxusného interiéru použitých zo súčasných modelov Alfa Romeo, Maserati a Ferrari opäť potvrdzuje, že tvorcovia už od samého zrodu projektu mali na zreteli sériovú výrobu. Napriek tomu však zatiaľ Spider zostane iba v jedinom exemplári a ďalších nasledovníkov sa nedočká. To by však mohol zmeniť ešte väčší úspech sériového 8c Competizione ako sa všeobecne očakáva.

8c Spider - Villa d´Este 2006 8c Spider - Villa d´Este 2006
8c Spider - Villa d´Este 2006 8c Spider - Villa d´Este 2006
8c Spider - Villa d´Este 2006 8c Spider - Villa d´Este 2006


Alfa Romeo Diva, čo sme v Ženeve netušili...
 Štúdia extrémneho superšportu Diva vystavená na stánku firmy Sbarro bola prezentovaná ako pocta značke Alfa Romeo. O skutočnej miere zainteresovanosti automobilky v projekte však v tom čase tušil málokto.

 Stavbu prototypu realizovala, podobne ako napríklad 8c Spider, firma Elasis, jedna z divízií koncernu Fiat zabezpečujúca výskum a vývoj. Okrem nej však na projekte úzko spolupracovali ďalší partneri, firmy Momo, ATR Group a Tubistyle. O návrh karosérie sa postarala dizajnérska škola Espera Sbarro, prekvapivo v spolupráci s Centro Stile Alfa Romeo.

 Nosnou myšlienkou návrhu bolo zachovať základné atribúty automobilov Alfa Romeo - sofistikovanú konštrukciu, výkonné motory a dizajn vychádzajúci zo športových tradícií značky. Prototyp bude v nasledujúcom období slúžiť ako pojazdné laboratórium vývojového oddelenia automobilky, na ktorom si inžinieri v praxi overia riešenia, materiály a systémy pripravované pre budúce modely Alfa Romeo. A hoci navonok pôsobí ako showcar, to najdôležitejšie sa skrýva pod karosériou, kde sú už dnes použité komponenty, určené pre použitie v sériovej výrobe až o pár rokov. Základnými úlohami projektu bolo dosiahnutie 40 percentného zníženia hmotnosti v porovnaní s obdobnými konštrukciami, integrácia jednotlivých komponentov a čo najväčšia aerodynamická účinnosť. Dôraz na vynikajúce jazdné vlastnosti prezrádza už voľba základnej koncepcie s motorom uloženým pred zadnou nápravou zaručujúca rozdelenie hmotnosti blízke ideálu. Všetky ťažšie prvky sú okrem toho umiestnené medzi nápravami tak, aby sa zároveň minimalizoval moment zotrvačnosti vozidla. Nosným prvkom automobilu je priestorová štruktúra zmiešanej konštrukcie. Prednú a strednú časť tvorí skelet zvarený z plechových výliskov, zadnú časť zasa trubkový rám. Celok dopĺňa pomocný rám z plastov vystužených karbónovými vláknami, výrobok partnera ATR Group, ktorého prispieva nielen k tuhosti celej konštrukcie ale má i aerodynamickú úlohu. Pri návrhu nosnej štruktúry boli použité najmodernejšie výpočtové metódy CAD-CAM tak, aby sa pri danej pevnosti dosiahla čo najmenšia hmotnosť.
 Určeniu automobilu zodpovedá i zavesenie kolies vpredu i vzadu na dvojiciach priečnych ramien tvoriacich lichobežník. Pri ich konštrukcii sa vo veľkej miere použili hliníkové komponenty. O pomoc na hranici sa pochopiteľne starajú najmodernejšie podporné systémy ABS, ASR ši systém jazdnej stability VDC.

 Pohonná jednotka, známy vidlicový šesťvalec 3,2 litra známy najmä z modelov GTA je pred zadnou nápravou umiestnený naprieč, svoj výkon prenáša na cestu prostredníctvom šesťstupňovej prevodovky Selespeed. Zaujímavosťou agregátu je výfukový systém s variabilnou geometriou, výrobok firmy Tubistyle. Ako materiál je použitá zliatina na báze niklu, ktorá zabezpečuje zníženie hmotnosti aj pri takejto zložitejšej konštrukcii. Okrem toho je pomocou dvojice ventilov a prídavného potrubia regulovaná hladina vonkajšieho hluku, čo umožňuje tichú jazdu pri malých otáčkach i patričný zvukový prejav pri väčšom zaťažení.

 Kompletný zber dát umožňuje na mieru šitý systém dodávaný renomovanou firmou Digitek. Nielen riadenie, ale aj ovládanie množstva funkcií zabezpečuje volant od firmy Momo, dlhoročného dodávateľa týchto komponentov pre F1.

Alfa Romeo Diva - základné technické údaje:

Motor: Alfa Romeo V6 3,2 l, 290 k / 6200 1/min. Šesťstupňová robotizovaná (Selespeed) prevodovka.
Rozmery a hmotnosti: dĺžka 3894 mm, šírka 1896 mm, výška 1182 mm, rázvor osí náprav 2402 mm, rozchod vpredu/vzadu 1608/1578 mm. Hmotnosť 1000 kg, rozdelenie vpredu/vzadu 60/40%.
Zrýchlenie 0-100 km/h za 5 s, maximálna rýchlosť 270 km/h.

Alfa Romeo Diva Alfa Romeo Diva
Alfa Romeo Diva Alfa Romeo Diva


Alfa Romeo Diva na Villa d´Este Concorso d´Eleganza
 Po debute na ženevskom autosalóne sa Alfa Diva po druhýkrát publiku predstavila na prestížnej súťaži elegancie v severnom Taliansku. Prototyp sa však ešte pred prechodom po výstavnom móle dostal do dielní firmy Carrozzeria Granturismo v milánskom Arese, ktorá sa postarala o kompletnú prestavbu zaručujúcu vyššiu úroveň kvality ako mal pôvodný exemplár.

 O najväčšie prekvapenie sa postarala informácia, že dizajn prototypu nie je dielom Espera Sbarro v spolupráci s Centro Stile Alfa Romeo ako sa, hoci neoficiálne predpokladalo, ale výlučne dizajnérske oddelenie automobilky. Tvary karosérie jednoznačne čerpajú z histórie, krivky legendárnej Alfy Tipo 33 Stradale zo šesťdesiatych rokov sú identifikovateľné na prvý pohľad. V porovnaní s noblesnou 8c ktorá si ako jeden zo zdrojov inšpirácie zvolila rovnaký objekt však Diva pôsobí ostrejšie a nekompromisnejšie.
Podobný prístup zvolili tvorcovia i v interiéri, kde prevláda funkčnosť nad luxusom. Nekompromisne športové zameranie zdôrazňuje i použitie kovaných diskov OZ Racing, či za nimi viditeľné mohutné červené strmene a perforované kotúče bŕzd Brembo.

 Dynamická prezentácia poskytla príležitosť aj na ďalší zážitok, keď Diva pri príchode na pódium upútala netradičným zvukom inovatívne navrhnutého výfuku.

Alfa Diva - Villa d´Este 2006 Alfa Diva - Villa d´Este 2006
Alfa Diva - Villa d´Este 2006 Alfa Diva - Villa d´Este 2006
Alfa Diva - Villa d´Este 2006 Alfa Diva - Villa d´Este 2006


Brera GTA definitívne s osemvalcom
 Pohonná jednotka pre vrcholný model prestížneho kupé je už od počiatku objektom množstva dohadov. Pôvodne ohlasovaný šesťvalec 3,2 litra dopovaný dvojicou turbodúchadiel a vybavený pokrokovým systémom plne variabilného časovania a zdvihu ventilov Uniair s predpokladaným výkonom približne 400 koní sa však pod kapotu krásky s najväčšou pravdepodobnosťou definitívne nedostane. Jeho miesto by mal zaujať atmosfericky plnený vidlicový osemvalec vychádzajúci z konštrukcie Maserati (že by nový V8 4,7l z 8c ??) s ďalej prepracovaným systémom variabilného ovládania časovania a zdvihu ventilov s predpokladaným výkonom 450 koní. Rovnaký motor by mal dostať aj najsilnejší sedan 159 GTA.

 Príchod Alfy Brera GTA sa očakáva koncom budúceho roka.