Čo čakáme v Ženeve...
Napriek mimoriadnej ofenzíve nových typov, modelov a štúdií, ktoré Alfa Romeo predstavila počas posledných dvoch rokov jej vývojové oddelenie v úsilí nepoľavuje. Už na najbližšom autosalóne v Ženeve sa opäť potešia všetky športové srdcia. Okrem známych typov 147, 156, na jeseň modifikovanej 166, GTV, Spider a novinky GT sa predstaví viacero atraktívnych noviniek. Návštevníkov isto upúta aj prehliadka niekoľkých motorov a konštrukčných skupín.
Ženevský autosalón Alfa Romeo využije aj na oficiálny začiatok osláv päťdesiateho výročia uvedenia Alfy Giulietta na trh. Oslavy budú pozostávať z množstva stretnutí a výstav, ktoré toto jedinečné dedičstvo pripomenú.
Alfa Crosswagon
Vo svetovej premiére sa v Ženeve predstaví prvé SUV z Milána. Retuše domáceho Centro Stile odlišujúce ho od východiskového Sportwagonu mu dodali dojem auta, ktoré sa nezľakne ani nespevnenej cesty, o spoľahlivý prejazd za sťažených podmienok sa potom postará systém trvalého pohonu všetkých štyroch kolies. Podľa tvrdení samotných konštruktérov Crosswagon nie je SUV, ale crossover, kombinujúci ich schopnosť jazdy v teréne s jazdnými vlastnosťami kompaktnej cestovnej Alfy a ponúkajúci cestujúcim priestor na úrovni kombi Sportwagon. Novinka má jednoznačne osloviť záujemcov, ktorí si až doteraz museli ísť po podobne koncipované automobily do showroomov konkurencie.
Po takmer desiatich rokoch opäť prichádza Alfa s pohonom všetkých kolies. Koncepcia pohonu využívajúca tri diferenciály prenáša počas ustálenej jazdy väčšiu časť krútiaceho momentu na kolesá zadnej nápravy. O rozdelenie hnacej sily medzi nápravy úmerne ich priľnavosti sa stará diferenciál Torsen C, mechanická regulácia delenia momentu je podporená elektronickým riadiacim systémom. Konštrukcia Alfy Crosswagon prináša vodičovi niekoľko podstatných výhod. Keďže predné kolesá prenášajú iba časť krútiaceho momentu mohla byť geometria ich zavesenia optimalizovaná s ohľadom na riaditeľnosť. Permanentný pohon všetkých kolies zlepšuje ovládateľnosť a držanie stopy, väčšina krútiaceho momentu prenášaná zadnou nápravou zvyšuje stabilitu pri prudkých zmenách smeru a v neposlednom rade znásobuje pôžitok z jazdy. Samozáverné diferenciály zlepšujú prenos sily pri jazde po nespevnenom povrchu aj v extrémnych podmienkach.
Jednoznačnou prioritou práce konštruktérov bola vysoká úroveň jazdných vlastností. Základom sa stali podvozkové skupiny z Alfy 156, pre novú aplikáciu ale výrazne prepracované, rešpektujúc väčšiu svetlú výšku a pohon všetkých kolies. Zadná náprava je do karosérie zavesená prostredníctvom pomocného rámu vyrobeného ako vákuový odliatok z hliníka. Brzdový systém bol s drobnými modifikáciami prevzatý z modelov GTA. Predné vnútorne chladené kotúče s priemerom 330 mm sú brzdené štvorpiestikovými hliníkovými strmeňmi Brembo, zadné majú priemer 276 mm. Kritické situácie pomôžu vodičovi riešiť viaceré podporné elektronické systémy. Základom je protiblokovací systém Bosch 5.7 poslednej generácie s adaptívnymi funkciami zohľadňujúcimi napríklad opotrebenie brzdových platničiek, podporovaný elektronickým rozdelením brzdnej sily EBD. Stabilitu v rámci možností fyzikálnych zákonov podporí nevypínateľný stabilizačný systém VDC. Kontakt pneumatík s cestou podporia tiež protipreklzový systém ASR pri akcelerácii a systém MSR pri ubratí plynu.
Na pohon novej štvorkolky slúži vznetový štvorvalec 1,9 JTD 16v Multijet s výkonom 150 koní a krútiacim momentom 305 Nm známy aj z nového kupé GT, skombinovaný s mechanickou šesťstupňovou prevodovkou.
O "terénny" vzhľad sa postarali najmä hliníkové bezpečnostné rámy pozdĺž podbehov, modifikované nárazníky s hliníkovými výstuhami a integrované lišty strešného nosiča, na prvý pohľad zaujme o šesť centimetrov zväčšená svetlá výška. Napriek jednoznačnému zásahu do celkového profilu nepopreli úplne optickú dynamiku, tak typickú pre každú Alfu. Vďaka mohutným hliníkovým platniam chrániacimi prednú aj zadnú časť môže vodič do krajnosti využívať nájazdové uhly. Celosezónne pneumatiky 225/55 - R 17 so špeciálnou zmesou a dezénom zabezpečujú priľnavosť aj na snehu, blate, alebo prašných cestách. Určenie novinky je zdôraznené deviatimi ponúkanými farbami založenými na prírodných odtieňoch. V interiéri zaujme novoštylizovaná prístrojová doska, kompas vstavaný do spätného zrkadla, špeciálne koberce a nový materiál stredovej konzoly. Vrchol ponuky tvorí samozrejme kvalitné kožené čalúnenie.
Okrem samotného auta sa v expozícii samostatne predstaví aj jej systém pohonu všetkých kolies a konštrukcia zadnej nápravy.
Alfa Crosswagon by sa mala k prvým zákazníkom dostať na jeseň tohto roku.
Alfa 8c Competizione
Po jesennej svetovej premiére štúdie by sa mala v Ženeve predstaviť sériová podoba superšportu,ktorý sa stane čerešničkou na torte produkcie značky. Jeho meno nie je umelým výtvorom, ale odkazom na bohatú športovú históriu značky. "8c" pripomína slávny rad osemvalcov, ktoré v tridsiatych rokoch skonštruoval legendárny inžinier Vittorio Jano a ktoré dopomohli k opakovaným víťazstvám v najprestížnejších pretekoch tridsiatych a štyridsiatych rokov. "Competizione" je poctou Alfe 6C Competizione a spanilej jazde jej posádky Fangio - Zanardi v pretekoch Mille Miglia v roku 1950. Okrem mena čerpajú z histórie aj mnohé detaily karosérie. Krivky kupé v sebe skrývajú spomienku na krásnu Alfu Romeo 33 Coupé Stradale zo šesťdesiatych rokov, zadná časť je zasa modernou interpretáciou Giulie Tubolare Zagato z rovnakého obdobia.
Dynamiku nízkej, širokej karosérie (dĺžka 4278 mm, šírka 1900 mm, výška 1250 mm) zdôrazňujú výrazné prelisy za predným blatníkom. Ladný profil nerušia ani "svalnaté" zadné blatníky skrývajúce pneumatiky s rozmerom 275/35 - R 20, vpredu sú valce 245/40 - R 20.
O výkony korešpondujúce so vzhľadom sa postará osemvalcový vidlicový motor s objemom 4,2 litra prepĺňaný kompresorom. Jeho sila sa na zadné kolesá prenáša cez šesťstupňovú mechanickú prevodovku umiestnenú pri zadnej náprave. Zrýchlenie z pokoja na 100 km/h zvláda za 4,5 sekundy a v divokom tempe pokračuje až za hranicu 300 km/h.
Tak ako je u Alfy tradíciou charakteristika motora umožňuje okrem vrcholných športových výkonov aj pohodové každodenné jazdenie. Trojuholníkové ramená zavesenia kolies vpredu aj vzadu zebezpečujú presné ovládanie a jednoznačnú odozvu aj pri jazde na hranici možností. Pohon zadnej nápravy je zárukou nezabudnuteľných zážitkov z jazdy.
Alfa 156 GTAm Autodelta
Poctou momentálnym úspechom Alfy 156 GTA Autodelta je jej produkčná verzia. Autodelta, športová divízia Alfy Romeo, by sa mala opäť stať výrobcom malosériových verzií svojich závodných automobilov. Autodelta pôsobila vyše dvadsať rokov, počas ktorých nimi produkované automobily hrali rozhodujúcu úlohu asi vo všetkých disciplínach motoristického športu vrátane formule 1.
Najostrejšia Alfa 156 má ešte výrazne športovejší charakter ako základná verzia, jej mechanika je priamo odvodená od závodných verzií. Na rozdiel od svojej závodnej sestry je ale jej cestná verzia poháňaná motorom 3,5 V6 24v odvodeným od motora modelov GTA. Jeho objem bol zväčšený z 3177 ccm na 3548 ccm (vŕtanie 97 mm, zdvih 78 mm). To spolu s ďalšími úpravami zvýšilo jeho výkon na 300 koní pri 6800 1/min. Výkon sa na kolesá prenáša cez šesťstupňovú mechanickú prevodovku chladenú zvláštnym chladičom. Na verejnosť ešte stále neprenikla definitívna informácia, či bude pohon riešený iba cez kolesá prednej nápravy, alebo oboch náprav. Prepracovaný podvozok je vybavený pružinami Eibach a nastaviteľnými tlmičmi Bilstein, priemer predných bŕzd, ventilovaných Brembo, bol zväčšený na 330 mm.
Na prvý pohľad upútajú karosárske zmeny. Rozšírené blatníky zakrývajú pneumatiky 225/40 - R 18, predná kapota vyrobená z kompozitu má nový tvar, aby sa pod ňu skrylo modifikované sacie potrubie. Prahové lišty a nárazníky tiež odlíšia vrcholný model od ostatných verzií. Predný nárazník má integrovaný spojler, zadný masívny výrez na štyri výfukové koncovky. Agresívny vzhľad sa prejaví aj v interiéri, ktorý bude exkluzívne čalúnený jelenicou.
Ital Design Visconti
Aj keď nie priamo na firemnom stánku, bude v Ženeve pútať ešte jedna Alfa. Tak ako pred dvoma rokmi nečakane predstavil Giorgetto Giugiaro štúdiu Brera, uvedie tento rok štúdiu vlajkovej lode Alfa Romeo Visconti.
Giugiaro sa rozhodol navrhnúť namiesto klasického trojpriestorového štvordverového sedanu dvojpriestorovú štúdiu so splývajúcou zadnou časťou. Napriek extravagancii jej tvaru zostal verný svojej povesti a navrhol automobil schopný sériovej výroby. Sedan dlhý takmer päť metrov a široký 1,9 metra je novou aplikáciou platformy Premium, ktorá sa má stať základom Alfy 158 aj štylisticky príbuznej Brery. Dostupné informácie zatiaľ prezrádzajú iba to, že sila nového motora V6 3,2 litra biturbo s predpokladaným výkonom viac ako 400 koní sa prenáša na všetky kolesá, ktoré sú zároveň riadené.
Namiesto ďalších dohadov iba zopár odkazov na prechádzajúce novinky. V edícii 2/2003 sme uviedli, že Ital Design získal kontrakt na návrh karosérií celého typového radu, v novinkách 11/2003 sme informovali, že Alfa Romeo vyvíja pre novú vlajkovú loď systém riadenia všetkých kolies a nemala by nás prekvapiť ani jej extravagantná dvojpriestorová karoséria. Rovnako prekvapivo sa pred dvoma rokmi v Ženeve objavila Alfa Romeo Brera, ktorá sa pravdepodobne od budúceho roka dočká sériovej výroby.
Autodelta sa pripravuje na sezónu ETCC 2004
Aktuálny víťaz klasifikácie týmov európskeho šampionátu cestovných automobilov, továrenský tým Alfa Romeo Autodelta sa zodpovedne pripravuje na prichádzajúcu sezónu. Počas februára sa zúčastnil všetkých oficiálnych predsezónnych testov.
Prvý z nich sa odohral 4. a 6. februára na okruhu vo Valencii. Okrem Autodelty sa ho zúčastnil aj satelitný tým Oregon s minuloročnou Alfou 156 GTA. Najrýchlejší čas momentálneho európskeho majstra Gabriele Tarquiniho ako jediný vyrovnal mladý brazílsky nováčik Augusto Farfus v druhej továrenskej Alfe. Oregon testoval v zložení Luca Rangoni, Salvatore Tavano a Michele Bartyan. Všetci traja sa vystriedali za volantom zatiaľ jedinej týmovej Alfy 156 GTA.
Scuderia Bigazzi, ktorá v predchádzajúcom roku nasadzovala v európskych majstrovstvách dve Alfy 156 GTA oznámila, že pre nedostatok financií odstupuje zo seriálu a vracia sa do talianskeho národného šampionátu.
Na ďalšom z testov, 11. februára v Imole predstavila Autodelta zatiaľ jedinú ostrú verziu preštylizovanú podľa aktuálneho faceliftu Alfy 156. Novinka pochopiteľne na najvyššie priečky hneď nezaútočila, najrýchlejší čas zaznamenal Dirk Müller v továrenskom BMW 320i, no druhý najrýchlejší čas zajazdil Luca Rangoni z týmu Oregon v minuloročnej špecifikácii Alfy 156 GTA.
Druhý testovací deň sa najrýchlejší čas vrátil opäť do správnych rúk vďaka Fabriziovi Giovanardimu v minuloročnom modeli 156 GTA. Ostro jazdiaci Farfus poškodil novú 156 GTA 2004 po výlete z trate v zákrute Piratella. Vyrovnané časy v rozmedzí menej ako jednej sekundy zajazdili jazdci týmu Oregon na jedinej 156 GTA. Vynikajúce časy dosahoval Alessandro Zanardi v BMW 320i týmu Ravaglia Motorsport prerobeným na ručné ovládanie, ktorý sa na okruhy vrátil po ťažkej havárii v seriáli IRL v roku 2001.
Posledný z oficiálnych februárových testov sa odohral 18. a 19. na okruhu Magny Court. Na studenom asfalte sa časy zlepšovali po každej jazde. Jazdci Autodelty tentokrát na najrýchlejšie časy nedosiahli, najlepšie z nich zajazdil Farfus, tesne nasledovaný Giovanardim. Najrýchlejší jazdec druhého dňa Antonio Garcia na BMW 320i dosiahol čas 1:49.76, o takmer 1,5 sekundy lepší ako najrýchlejší čas ETCC na tomto okruhu v minulej sezóne. Druhý najrýchlejší Giovanardi na tohtoročnej Alfe 156 GTA dosiahol 1:49.89, nasledovaný Farfusom s 1:50.11. Gabriele Tarquini na starých pneumatikách sa musel uspokojiť s časom 1:50.72.
Gabriele Tarquini potvrdený na poste európskeho šampióna
12. februára sa v Paríži zišiel medzinárodný odvolací súd vo veci prejednania kolízie medzi Duncanom Huismanom a Gabriele Tarquinim na záverečných pretekoch minulej sezóny v Monze. Predseda súdu José Macedo e Cunha (Portugalsko) a členovia Vassilis Koussis (Grécko), Graham Stoker (Veľká Británia) a Jan Stovíček (Česká Republika) vypočuli oboch jazcov a troch technických expertov Jacquesa Bergera (FIA), Andreasa Bellua (BMW Motorsport) a Michele Caporasa (Autodelta). Po prehodnotení výpovedí oboch strán a preštudovaní dostupných dokumentov súd zrušil rozhodnutie talianskeho odvolacieho súdu a uložil obom týmom pokutu 25 000 dolárov za porušenie Prílohy L, kapitoly IV (Pravidlá jazdy na okruhu) a článkov 152 a 153 medzinárodných športových pravidiel.
Zároveň sa Gabriele Tarquini podľa rozhodnutia súdu definitívne stáva majstrom Európy v kategórii cestovných automobilov FIA ETCC pre rok 2003.